Asi málokterý motoristický nadšenec by neznal dnes již legendární Citroën Traction Avant, první sériový vůz vyráběný s pohonem předních kol, který od roku 1934 začal přepisovat dějiny automobilového průmyslu. Tento historický skvost se však stále dá sehnat i za zajímavé ceny.
Traction Avant si řada lidí spojuje pouze se sériovým pohonem předních kol, ovšem tento Citroën byl výjimečný i v řadě dalších technických parametrů. Jmenovat můžeme například samonosnou karoserii, nezávislé zavěšení předních kol, nebo odpružení torzními tyčemi. Třešničkou na dortu pak byl jeho odvážný ale elegantní design.
Vůz se vyráběl poměrně dlouho, konkrétně mezi lety 1934 až 1957, jeho produkce však zahrnovala zhruba 760 000 vozů v řadě různých provedení, které se rozpínají od luxusních limuzín, přes sedany, kabriolety, dvoudveřové kupé, osmimístné limuzíny až po hatchbacky.
Tento konkrétní kousek, na který upozornil web BarnFinds, je umístěn na akčním webu eBay a má za sebou vskutku pozoruhodnou minulost. Podle inzerátu byl součástí většího rodinného autosalonu Citroen v Kalifornii, ovšem ten byl před 30 lety uzavřen a tak majitelé přesunuli řadu svých aut do pouště, dál od slunných pláží Santa Monicy.
Postupem času rodina svou sbírku Citroenů rozprodala, ovšem dva si vozy si ponechala - a jedním z nich je právě tento Traction Avant, který byl desítky let schovaný kdesi ve stodole. A jak tohle uskladnění přežil? Překvapivě dobře.
Jak se v inzerátu píše, vůz je sice plný prachu a písku, ovšem koroze je na něm jen minimum. Přední polovina auta si dokonce uchovala svůj původní lesk, ovšem na zadní část zřejmě svítilo slunce a tak po čase vybledla. S trochou práce, snahy a úsilí by však stále mělo být možné, alespoň dle slov prodejce, barvu rozleštit do původního lesku.
Karoserie vozu je překvapivě kompletní a nic zde nechybí, ovšem s interiérem je to o něco horší. Těžko říct jaké bitvy se v něm odehrávaly, ovšem jen ze snímků je jasné, že bude potřeba ho kompletně odstrojit, přečalounit, vyčistit a znovu sesadit.
Stejnou péči zřejmě budou vyžadovati mechanické části vozu, které budou bez pochyb plné prachu a jemného písku. Co se motoru týče, podle původního majitele by neměl být problém ho natočit, ovšem současnému prodejci se to bohužel nepovedlo. Jeho malá generálka tak jistě nebude od věci.
Ačkoliv vůz má řadu chyb, jeho celkový stav nemusí být tak tragický, jak by se mohlo na první pohled zdát. Prodejce dokonce hrdě prohlašuje, že se jedná o ideální projekt pro zapáleného nadšence, který hledá program na dlouhé zimní večery.
A cena? Je těžké odhadnout kolik těchto Citroenů se dochovalo dnešních dnů a v jakém jsou stavu, ovšem z historického hlediska se jedná o skutečnou revoluci na kolech. Vůz je přitom nabízen za cenu 8.900 dolarů, tedy cca 197.000, ovšem prodejce je ochoten dohodnout se i na nižší ceně. A to už je zajímavé, nemyslíte?
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.