Asi málokterý motoristický nadšenec by neznal dnes již legendární Citroën Traction Avant, první sériový vůz vyráběný s pohonem předních kol, který od roku 1934 začal přepisovat dějiny automobilového průmyslu. Tento historický skvost se však stále dá sehnat i za zajímavé ceny.
Traction Avant si řada lidí spojuje pouze se sériovým pohonem předních kol, ovšem tento Citroën byl výjimečný i v řadě dalších technických parametrů. Jmenovat můžeme například samonosnou karoserii, nezávislé zavěšení předních kol, nebo odpružení torzními tyčemi. Třešničkou na dortu pak byl jeho odvážný ale elegantní design.
Vůz se vyráběl poměrně dlouho, konkrétně mezi lety 1934 až 1957, jeho produkce však zahrnovala zhruba 760 000 vozů v řadě různých provedení, které se rozpínají od luxusních limuzín, přes sedany, kabriolety, dvoudveřové kupé, osmimístné limuzíny až po hatchbacky.
Tento konkrétní kousek, na který upozornil web BarnFinds, je umístěn na akčním webu eBay a má za sebou vskutku pozoruhodnou minulost. Podle inzerátu byl součástí většího rodinného autosalonu Citroen v Kalifornii, ovšem ten byl před 30 lety uzavřen a tak majitelé přesunuli řadu svých aut do pouště, dál od slunných pláží Santa Monicy.
Postupem času rodina svou sbírku Citroenů rozprodala, ovšem dva si vozy si ponechala - a jedním z nich je právě tento Traction Avant, který byl desítky let schovaný kdesi ve stodole. A jak tohle uskladnění přežil? Překvapivě dobře.
Jak se v inzerátu píše, vůz je sice plný prachu a písku, ovšem koroze je na něm jen minimum. Přední polovina auta si dokonce uchovala svůj původní lesk, ovšem na zadní část zřejmě svítilo slunce a tak po čase vybledla. S trochou práce, snahy a úsilí by však stále mělo být možné, alespoň dle slov prodejce, barvu rozleštit do původního lesku.
Karoserie vozu je překvapivě kompletní a nic zde nechybí, ovšem s interiérem je to o něco horší. Těžko říct jaké bitvy se v něm odehrávaly, ovšem jen ze snímků je jasné, že bude potřeba ho kompletně odstrojit, přečalounit, vyčistit a znovu sesadit.
Stejnou péči zřejmě budou vyžadovati mechanické části vozu, které budou bez pochyb plné prachu a jemného písku. Co se motoru týče, podle původního majitele by neměl být problém ho natočit, ovšem současnému prodejci se to bohužel nepovedlo. Jeho malá generálka tak jistě nebude od věci.
Ačkoliv vůz má řadu chyb, jeho celkový stav nemusí být tak tragický, jak by se mohlo na první pohled zdát. Prodejce dokonce hrdě prohlašuje, že se jedná o ideální projekt pro zapáleného nadšence, který hledá program na dlouhé zimní večery.
A cena? Je těžké odhadnout kolik těchto Citroenů se dochovalo dnešních dnů a v jakém jsou stavu, ovšem z historického hlediska se jedná o skutečnou revoluci na kolech. Vůz je přitom nabízen za cenu 8.900 dolarů, tedy cca 197.000, ovšem prodejce je ochoten dohodnout se i na nižší ceně. A to už je zajímavé, nemyslíte?
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.