Píše se rok 2002 a na pařížském autosalonu zažívá svou premiéru opravdu zajímavý koncept domácí automobilky. Jindy komfortní limuzína s dostatečným luxusem, ale protentokrát dálniční sportovní koráb s vysokým výkonem. Co mám na mysli? Přece Peugeot 607 Pescarolo, který se bohužel nedostal do sériové výroby.
Proč právě přídomek Pescarolo? Důvod je prostý, speciální 607 byla pojmenována podle bývalého francouzského pilota Formule 1 a čtyřnásobného vítěze 24h Le Mans, Henrim Pescarolovi. Po ukončení aktivní kariéry stál u zrodu vlastního týmu pro Le Mans a poté vlivem skvělé spolupráce s Peugeotem vznikl zmíněný koncept. Obecně francouzské značky nenabízely v devadesátých letech žádný výkonný sedan, který by dokázal konkurovat německým vozům. Avšak pár pokusů by se našlo.
Prvním z nich je Renault Safrane Biturbo, který však neoslnil veřejnost natolik, jak si přálo vedení automobilky. Safrane Biturbo byl příliš drahý, těžký a také málo ušlechtilý. Proto není divu, že se prodalo pouze 806 kusů. Zbylé značky ze země galského kohouta si netroufly na podobný model v daném období, avšak vedení Renaultu odradilo realizovat podobný projekt dodneška a později se k němu připojil i Citroën a Peugeot. Ale zpátky do minulosti! V roce 1999 byl představen nástupce zastaralého Peugeotu 605, model 607, díky kterému se značka se lvem ve znaku odhodlala pro vznik sportovní limuzíny. Tři roky od premiéry 607 se v Paříži na stánku Peugeotu odhalil speciální koncept 607 Pescarolo.
Od klasické „šestsetsedmičky“ se lišil velkým přívodem vzduchu v předním nárazníku, rozšířenými blatníky o 25 mm a hliníkovým dekorem na zadním nárazníku, kde byly dominantou také dvě koncovky výfuku. Navíc francouzská sportovní limuzína byla o 25 mm přiblížena k zemi, což pomohlo jízdnímu projevu.
Peugeot 607 Pescarolo disponuje také 19palcovými litými koly s pneumatikami Michelin o rozměru 245/45R19, za kterými se ukrývají odvětrávané kotouče Brembo se čtyřpístkovými třmeny. Třešničkou na dortu je pak vínový odstín karoserie. Do stejné barvy je oděna i kabina a kožená sedadla s kontrastním prošíváním a dostatečným bočním vedením, jejichž prostřední části sedáků jsou v jemně perforované kůži. U tohoto konceptu je také novinkou barevný displej s rozlišením v poměru 16:9, umístěný na středové konzole.
V motorovém prostoru Peugeotu 607 Pescarolo se nachází 3,2litrový benzínový šestiválec (DOHC), využívající čtyři ventily na válec, s dvěma turbodmychadly o výkonu 405 koní. Stejný agregát byl umístěn dříve také ve speciálu Peugeot-Courage C60 ze stáje Pescarolo Sport, jenž se účastnil 24h Le Mans. K motoru je připojena šestistupňová sekvenční převodovka, která přenáší veškerou sílu (bohužel) na přední kola. Pokud jde o technické parametry, 607 Pescarolo s hmotností 1,7 tuny zrychlila na stovku za 5 sekund a dosáhla maximální rychlosti 290 km/h.
Nakonec se Peugeot rozhodl tak, že konkurenta BMW M5 neposlal do sériové výroby. Ptáte se, proč? Důvodem byla údajně šetřivost francouzské automobilky, poněvadž nebyla ochotná investovat více peněz do tohoto projektu, aby mu tak dopřála pohon zadních či všech čtyř kol. Sami musíte uznat, že výkon přes 400 koní by nedokázala přenést na přední kola ani výše zmíněná převodovka. Upřímně, 607 Pescarolo se nám velmi zamlouvá, jelikož by dokázal zatopit německé konkurenci, jenomže jen se správně zvolenou koncepcí a dostatečným kapitálem.
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?