Automobiloví výrobci se stále více zaměřují na vodík jako na palivo budoucnosti. Nutnost je ale vybudování potřebné infrastruktury. V současnosti je na světě jen 432 plnicích stanic, z toho 330 veřejných.
Čeká RepublikaV České Republice existuje pouze jedna plnící stanice na vodík a to v Neratovicích. Přes to, že se jedná o neveřejnou stanic, umožňuje po domluvě načerpat vodík i soukromým zájemcům. Další, již veřejné stanice by měl budovat Unipetrol v rámci své sítě Benzina. Celkově má Unipetrol v přípravě tři stanice v Praze, Litvínově a Brně, další se zřejmě příští rok otevře v Ústí nad Labem vedle Setuzy, která vodík vyrábí, a plnicí stanice má vzniknout i v Řeži u Ústavu jaderného výzkumu.
"V přípravě je rozšíření o vodíkové plnicí stojany na třech stávajících čerpacích stanicích. Projekty jsou nyní ve stádiu získávání potřebných povolení a výběru dodavatelů," říká mluvčí Unipetrolu Pavel Kaidl.
V Evropě vede NěmeckoV v současné době funguje 177 plnicích vodíkových stanic. Z toho v Německu je jich nyní 87 a dalších 43 bude fungovat do roku 2021. Francie je s 26 stanicemi číslem dvě na starém kontinentu. Plánuje se dalších 34 stanic. Francouzi se ovšem zaměřují na tankování autobusů a flotil dodávkových vozů, méně už na veřejně přístupné vodíkové čerpací stanice. Ve Švýcarsku působí čtyři stanice a dalších šest se plánuje. V Polsku vznikne první stanice v příštím roce.
Ambiciózní KoreaV Asii funguje 178 vodíkových stanic, z toho 114 v Japonsku a 33 v Koreji. 27 stanic je v Číně, ovšem využívají se takřka výhradně k tankování vodíkem napájených autobusů nebo nákladních vozů. Nejambicióznější plány výstavby má v Asii Korea, kde by mělo vzniknout zhruba 40 nových stanic.
Většina ze 74 vodíkových čerpacích stanic v Severní Americe se nachází v Kalifornii (48). V roce 2019 zde byly spuštěny čtyři nové a v současnosti se připravuje zahájení provozu dalších 21. K zemím, kde lze natankovat vodík, přibyly Malajsie a Saudská Arábie.
Toyota Mirai je prvním sériovým vozem na vodík Japonci nedávno představili novou generaci vodíkem poháněného modelu Mirai. Ten by se mohl v několika exemplářích dostat i do Česka. Toyota Mirai je prvním sériovým vozem na vodík.
Představila se v roce 2014. Mirai je poháněn pouze vodíkem, který se v palivovém článku proměňuje na elektrickou energii pohánějící. S plnou nádrží paliva ujede až 500 km, přičemž tankování zabere necelé tři minuty. V České republice by v roce 2030 mohlo podle odhadu ministerstva průmyslu a obchodu jezdit 60 000 až 90 000 aut na vodíkové články.
Skupina firem podpoří poptávku po vodíkuToyota je jednou z deseti zakládajících firem skupiny pro zkoumání využití vodíku v japonském regionu. Jejím cílem je podpořit poptávku po vodíku a vybudovat dodavatelský řetězec pro stabilní využívání vodíku v regionu. První aktivity skupiny v Japonsku budou zahrnovat mezioborové studie napříč odvětvími, včetně energetiky (ropný a plynárenský průmysl, elektroenergetika), petrochemického průmyslu, automobilového průmyslu a finančnictví. Skupina chce docílit celospolečenské implementace v polovině 20. let a následně uskutečňovat strategický plán roční produkce až 300 000 tun vodíkového paliva kolem roku 2030.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.