Dovoz ojetých osobních aut do Česka v lednu meziročně klesl o 13,5 procenta na 11.599 vozů. S výjimkou covidového roku 2021 bylo dovozy v tomto měsíci nejnižší za posledních šest let. Vyplývá to podle ČTK z údajů Svazu dovozců automobilů.
Průměrné stáří dovezených vozů je 11,1 roku, což je o půl roku více než ve stejném období loni. Podíl vozidel starších deseti let je 53,7 procenta, což je o 1,5 procentního bodu více než loni. Z toho vozů starších 15 let je 25,4 procenta, tedy o dva body meziročně více.
Nejvíce dováženou značkou byla Škoda s 2589 importovanými ojetinami, druhý skončil Volkswagen s 2203 vozy a třetí Ford s 890 vozy. Na dalších místech jsou tradičně prémiové německé značky BMW, Mercedes a Audi. Ve stejném období si Češi dovezli jeden ojetý Rolls-Royce, tři Ferrari, dvě Lamborghini a 13 trabantů.
"Pokles je pro český autopark samozřejmě pozitivní zpráva, protože jde většinou o vozy starší deseti a dokonce i 15 let, což negativně přispívá k rychlému stárnutí vozů na našich silnicích. Je otázkou, jestli současný silný kurz koruny nepovede u dovozů ojetin k opětovnému růstu. To ukážou následující měsíce. Zásadní vliv budou mít i zimní počasí, sníh a mrazy, které podle našich zkušeností mohou příliv ojetin ze zahraničí výrazně omezit,“ uvedla generální ředitelka skupiny Aures Holdings Karolína Topolová.
Prodej nových osobních aut v tuzemsku v lednu stoupl o 5,4 procenta na 17.137 vozů.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?