Yaris Cross je oblíbeným modelem, který slaví veliký úspěch. V loňském roce se jednalo dokonce o nejprodávanější Toyotu v Evropě. V České republice obsadil druhou příčku za Corollou. Letos prošel drobnou modernizací, kterou na první pohled téměř nepoznáte. Je zde o něco silnější pohonné ústrojí, nový infotaintment a prý se zapracovalo i na odhlučnění, které bylo ve verzi před modernizací velice slabé. Jak to dopadlo v praxi?
Úvod a ceny
Yaris Cross sice sdílí platformu a část názvu s klasickým Yarisem, ale tím podobnost končí. Tento model je k dispozici ve dvou různě silných hybridních variantách (115 a 130 koní) a nechybí ani možnost volby pohonu všech kol, kterou tu dnes máme. Co se výbav týče, tak je zde na výběr ze šesti stupňů. Základní Active se základním hybridním ústrojím o výkonu 115 koní přijde na 619 tisíc.
My však v recenzi máme nejvyšší výbavový stupeň Premiere Edition, která stojí s pohonem předních kol a bez příplatků sebevědomých 831 tisíc. My zde máme navíc čtyřkolku a VIP paket, takže se cena vyšplhala až na tučných 931 tisíc.
Exteriér
Design vozu je atraktivní a výrazně odlišný od obyčejného Yarisu. Přední světlomety, maska a nárazník nabízí zajímavé tvary evokující písmeno X. Spodní část zdobí kulaté mlhovky a svislé denní svícení kombinované s blinkry. Robustní blatníky dávají vozu svalnatý vzhled. Zadní část zaujme propojenými LED světly a krátkými převisy, které oceníte v terénu. Hrana zavazadelníku je poměrně vysoko a svislé odrazky perfektně ladí k přednímu svislému dennímu svícení.
Rozměry: 4180/1765/1560/2560 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1305 kg
Interiér
Vnitřek vozu je na první pohled líbivý, ale jakmile si sáhnete na materiály kolem vás, zjistíte, že jsou tvrdé a celkově tak kazí dojem auta, které stojí přes 900 tisíc. Levý loket jsem měl po chvíli otlačený díky tvrdé dveřní výplni a totéž platí i o pravém koleni, které je v optimálním nastavení sedačky v kontaktu se středovým tunelem.
Proto jsem si sedadlo posunul více dozadu, ale pak byl zase daleko volant. Pozici za volantem by tedy pomohl volant posuvný ve větším rozsahu. Sedadla jsou kožená, takže vypadají hezky, ale mohly by mít o něco delší sedák. Jinak jsou vcelku pohodlná a není s nimi problém ani při delších trasách.
Nový infotainment je velkým krokem kupředu. Nejenom, že je zde bezdrátové zrcadlení telefonu do obrazovky (Car Play), ale zlepšila se i rychlost a rozlišení. Líbí se mi i klasické kolečko hlasitosti, které je zde nové. Celkově se tak Yaris ovládá slušně a skvělé je, že je zde jak klasický, tak adaptivní tempomat – můžete si tedy vybrat ten, který je vám milejší.
Slabým místem je vypínání asistentů, mluvím především o pípání při překročení povolené rychlosti. Systém čtení značek RSA dává vozidlu často chybné informace, takže auto pípá a to ikdyž jedete dle předpisů. Druhým „pomocníkem“, který nemohu vystát je hlídání v pruzích. Tyto dva systémy při každém startu musím vypnout, vše se dělá skrze palubní počítač a je to na 17 kliknutí, příjemné...
Prostornost je ve srovnání s konkurenty bohužel podprůměrná – například Ford Puma nabídne podstatně větší kufr a takový Kamiq má výrazně prostornější kabinu. Vpředu je to ještě celkem dobré, ale vzadu mi rezerva před koleny téměř nezbývá (měřím 185 cm) a díky panoramatické střeše při zcela narovnaném posedu drhnu o střechu hlavou.
Zavazadlový prostor je v obyčejném provedení s pohonem přední nápravy 397 litrů, ale v případě naší čtyřkolky zde máme jen 320 litrů. To sice není moc, ale jako druhé auto do rodiny, pro pár či jednotlivce to bohatě postačí. V době testu jsme vyrazili ve dvou na lyže, sice jiným autem, ale k tomu nás dovezl po městě právě tento Yaris. S jednou sklopenou sedačkou se tam akorát vešly lyže a do kufru pak veškerá potřebná výbava (tři tašky s oblečením, dvě helmy, dvoje lyžáky a basa piv).
Jízda
Podvozek je proti konkurentům tužší a působí robustnějším dojmem. To má výhodu mimo silnici, kde tlumí velké nerovnosti obstojně i ve vyšší rychlosti, ale ve městě může působit trochu uskákaně. Při svižnějším přejezdu příčných nerovností či zpomalovacích pásů to není nejpohodlnější. Větší výmoly doprovází i nepříjemné bouchnutí, nicméně pochvalu Yaris získává za víceprvkovou zadní nápravu, která v kombinaci s tvrdšími tlumiči poskytne překvapivě hezké chování na zakroucených okreskách. Nejslabším místem je ale stále odhlučnění, byť je to v rámci faceliftu nepatrně lepší. Jakmile sešlápnu více plyn, ozve se monotónní vrčení, nicméně vůz stále nijak výrazně nezrychluje. Při klidné jízdě je to podstatně lepší, ale pouze do nějakých 100 km/h, poté už se ve voze znatelný aerodynamický hluk.
Situace se však zlepší jakmile vyjedete na polní či lesní cestu, kde není problém jet rychlostmi kolem 50 km/h a veliké výmoly podvozek hezky filtruje, přičemž žádný velký hluk se také nekoná. Vzdáleně mi to připomíná třeba Subaru Crosstrek, jehož schopnosti jsou výrazně dále, ale na rozdíl od takového Kamiqu zde nemáte pocit, že se v těchto podmínkách po pár tisícovkách kilometrů rozsype.
Přední nápravu pohání spalovací motor, zadní nápravu elektromotor, který sice není nejsilnější, ale na lehký terén to postačí a překvapivě ochotně zvládá i lehké křížení náprav. Stačilo navolit režim Trail, chvíli stát na plynu, nechat kola chvíli se snažit a vůz se začal dávat do pohybu.
Motor
Pod kapotou je atmosférický tříválec o objemu o objemu 1,5 litru. Nabídne skromný výkon 68 kW a kroutící moment činí 120 Nm. Jeho chod je hrubý, což u tříválců nebývá nic nezvyklého. Jedná se o hybrid, takže zde máme ještě elektromotor o výkonu 62 kW a baterii. Celkový systémový výkon činí 96 kW (130 koní). Dynamika je stále spíše podprůměrná, akcelerace na 100 km/h zabere 11,3 vteřin (o 0,5 sekund méně, než verze před faceliftem) a maximální rychlost činí 170 km/h. Převodovka je zde tradičně bezestupňová – e-CVT. Výhodou hybridního ústrojí je, že zvládá městské a příměstské jízdy s velice hezkou spotřebou. Při troše snahy jsme se dostali na tyto hodnoty: Město: 3,8 – 4,8 l
Kombinovaná: 5 l
Dálničních 130 km/h: 6,7 l
Okresky: 3,7 – 4,3 l
Závěr
Sháníte spolehlivé malé auto s líbivým designem na kratší vzdálenosti a příležitostné cesty v lehčím terénu? Hybridní Yaris Cross s pohonem všech kol by mohl být zajímavou volbou, tedy v případě, že na něj máte. Není totiž z laciného kraje, obzvláště pak v námi testované nejvyšší výbavě. Pohon všech kol je vlastně největším trumfem a hlavním důvodem, proč byste si Yaris Cross měli pořídit. Jeho přímá konkurence sice pohon všech kol nemá, ale nabídne více prostoru uvnitř, snazší ovládání, lepší jízdní vlastnosti, kvalitnější interiér, lepší dynamiku a to vše za nižší cenu. Modernizovaný Yaris Cross AWD je sice proti předchozí verzi o něco dospělejší, ale za to si za něj připlatíte + vás při každém startu naštve složité vypínání otravného pípání při překročení maximální povolené rychlosti a proto si dostává stejné hodnocení, jako před 2 roky – 6,5/10 bodů.
Plusy
Pohon 4x4
Nízká spotřeba
Stylový design
Robustní podvozek
Infotainment
Bohatá výbava
Pohodlná sedadla
Víceprvková zadní náprava
Minusy
Odhlučnění
Nekvalitní materiály uvntiř
Vysoká cena
Složité vypínání asistentů
Málo místa uvnitř
Podprůměrná dynamika
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.