Yaris Cross je oblíbeným modelem, který slaví veliký úspěch. V loňském roce se jednalo dokonce o nejprodávanější Toyotu v Evropě. V České republice obsadil druhou příčku za Corollou. Letos prošel drobnou modernizací, kterou na první pohled téměř nepoznáte. Je zde o něco silnější pohonné ústrojí, nový infotaintment a prý se zapracovalo i na odhlučnění, které bylo ve verzi před modernizací velice slabé. Jak to dopadlo v praxi?
Úvod a ceny
Yaris Cross sice sdílí platformu a část názvu s klasickým Yarisem, ale tím podobnost končí. Tento model je k dispozici ve dvou různě silných hybridních variantách (115 a 130 koní) a nechybí ani možnost volby pohonu všech kol, kterou tu dnes máme. Co se výbav týče, tak je zde na výběr ze šesti stupňů. Základní Active se základním hybridním ústrojím o výkonu 115 koní přijde na 619 tisíc.
My však v recenzi máme nejvyšší výbavový stupeň Premiere Edition, která stojí s pohonem předních kol a bez příplatků sebevědomých 831 tisíc. My zde máme navíc čtyřkolku a VIP paket, takže se cena vyšplhala až na tučných 931 tisíc.
Exteriér
Design vozu je atraktivní a výrazně odlišný od obyčejného Yarisu. Přední světlomety, maska a nárazník nabízí zajímavé tvary evokující písmeno X. Spodní část zdobí kulaté mlhovky a svislé denní svícení kombinované s blinkry. Robustní blatníky dávají vozu svalnatý vzhled. Zadní část zaujme propojenými LED světly a krátkými převisy, které oceníte v terénu. Hrana zavazadelníku je poměrně vysoko a svislé odrazky perfektně ladí k přednímu svislému dennímu svícení.
Rozměry: 4180/1765/1560/2560 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1305 kg
Interiér
Vnitřek vozu je na první pohled líbivý, ale jakmile si sáhnete na materiály kolem vás, zjistíte, že jsou tvrdé a celkově tak kazí dojem auta, které stojí přes 900 tisíc. Levý loket jsem měl po chvíli otlačený díky tvrdé dveřní výplni a totéž platí i o pravém koleni, které je v optimálním nastavení sedačky v kontaktu se středovým tunelem.
Proto jsem si sedadlo posunul více dozadu, ale pak byl zase daleko volant. Pozici za volantem by tedy pomohl volant posuvný ve větším rozsahu. Sedadla jsou kožená, takže vypadají hezky, ale mohly by mít o něco delší sedák. Jinak jsou vcelku pohodlná a není s nimi problém ani při delších trasách.
Nový infotainment je velkým krokem kupředu. Nejenom, že je zde bezdrátové zrcadlení telefonu do obrazovky (Car Play), ale zlepšila se i rychlost a rozlišení. Líbí se mi i klasické kolečko hlasitosti, které je zde nové. Celkově se tak Yaris ovládá slušně a skvělé je, že je zde jak klasický, tak adaptivní tempomat – můžete si tedy vybrat ten, který je vám milejší.
Slabým místem je vypínání asistentů, mluvím především o pípání při překročení povolené rychlosti. Systém čtení značek RSA dává vozidlu často chybné informace, takže auto pípá a to ikdyž jedete dle předpisů. Druhým „pomocníkem“, který nemohu vystát je hlídání v pruzích. Tyto dva systémy při každém startu musím vypnout, vše se dělá skrze palubní počítač a je to na 17 kliknutí, příjemné...
Prostornost je ve srovnání s konkurenty bohužel podprůměrná – například Ford Puma nabídne podstatně větší kufr a takový Kamiq má výrazně prostornější kabinu.
Vpředu je to ještě celkem dobré, ale vzadu mi rezerva před koleny téměř nezbývá (měřím 185 cm) a díky panoramatické střeše při zcela narovnaném posedu drhnu o střechu hlavou.
Zavazadlový prostor je v obyčejném provedení s pohonem přední nápravy 397 litrů, ale v případě naší čtyřkolky zde máme jen 320 litrů. To sice není moc, ale jako druhé auto do rodiny, pro pár či jednotlivce to bohatě postačí. V době testu jsme vyrazili ve dvou na lyže, sice jiným autem, ale k tomu nás dovezl po městě právě tento Yaris. S jednou sklopenou sedačkou se tam akorát vešly lyže a do kufru pak veškerá potřebná výbava (tři tašky s oblečením, dvě helmy, dvoje lyžáky a basa piv).
Jízda
Podvozek je proti konkurentům tužší a působí robustnějším dojmem. To má výhodu mimo silnici, kde tlumí velké nerovnosti obstojně i ve vyšší rychlosti, ale ve městě může působit trochu uskákaně. Při svižnějším přejezdu příčných nerovností či zpomalovacích pásů to není nejpohodlnější. Větší výmoly doprovází i nepříjemné bouchnutí, nicméně pochvalu Yaris získává za víceprvkovou zadní nápravu, která v kombinaci s tvrdšími tlumiči poskytne překvapivě hezké chování na zakroucených okreskách. Nejslabším místem je ale stále odhlučnění, byť je to v rámci faceliftu nepatrně lepší. Jakmile sešlápnu více plyn, ozve se monotónní vrčení, nicméně vůz stále nijak výrazně nezrychluje. Při klidné jízdě je to podstatně lepší, ale pouze do nějakých 100 km/h, poté už se ve voze znatelný aerodynamický hluk.
Situace se však zlepší jakmile vyjedete na polní či lesní cestu, kde není problém jet rychlostmi kolem 50 km/h a veliké výmoly podvozek hezky filtruje, přičemž žádný velký hluk se také nekoná. Vzdáleně mi to připomíná třeba Subaru Crosstrek, jehož schopnosti jsou výrazně dále, ale na rozdíl od takového Kamiqu zde nemáte pocit, že se v těchto podmínkách po pár tisícovkách kilometrů rozsype.
Přední nápravu pohání spalovací motor, zadní nápravu elektromotor, který sice není nejsilnější, ale na lehký terén to postačí a překvapivě ochotně zvládá i lehké křížení náprav. Stačilo navolit režim Trail, chvíli stát na plynu, nechat kola chvíli se snažit a vůz se začal dávat do pohybu.
Motor
Pod kapotou je atmosférický tříválec o objemu o objemu 1,5 litru. Nabídne skromný výkon 68 kW a kroutící moment činí 120 Nm. Jeho chod je hrubý, což u tříválců nebývá nic nezvyklého. Jedná se o hybrid, takže zde máme ještě elektromotor o výkonu 62 kW a baterii. Celkový systémový výkon činí 96 kW (130 koní). Dynamika je stále spíše podprůměrná, akcelerace na 100 km/h zabere 11,3 vteřin (o 0,5 sekund méně, než verze před faceliftem) a maximální rychlost činí 170 km/h. Převodovka je zde tradičně bezestupňová – e-CVT. Výhodou hybridního ústrojí je, že zvládá městské a příměstské jízdy s velice hezkou spotřebou. Při troše snahy jsme se dostali na tyto hodnoty: Město: 3,8 – 4,8 l
Kombinovaná: 5 l
Dálničních 130 km/h: 6,7 l
Okresky: 3,7 – 4,3 l
Závěr
Sháníte spolehlivé malé auto s líbivým designem na kratší vzdálenosti a příležitostné cesty v lehčím terénu? Hybridní Yaris Cross s pohonem všech kol by mohl být zajímavou volbou, tedy v případě, že na něj máte. Není totiž z laciného kraje, obzvláště pak v námi testované nejvyšší výbavě. Pohon všech kol je vlastně největším trumfem a hlavním důvodem, proč byste si Yaris Cross měli pořídit. Jeho přímá konkurence sice pohon všech kol nemá, ale nabídne více prostoru uvnitř, snazší ovládání, lepší jízdní vlastnosti, kvalitnější interiér, lepší dynamiku a to vše za nižší cenu. Modernizovaný Yaris Cross AWD je sice proti předchozí verzi o něco dospělejší, ale za to si za něj připlatíte + vás při každém startu naštve složité vypínání otravného pípání při překročení maximální povolené rychlosti a proto si dostává stejné hodnocení, jako před 2 roky – 6,5/10 bodů.
Plusy
Pohon 4x4
Nízká spotřeba
Stylový design
Robustní podvozek
Infotainment
Bohatá výbava
Pohodlná sedadla
Víceprvková zadní náprava
Minusy
Odhlučnění
Nekvalitní materiály uvntiř
Vysoká cena
Složité vypínání asistentů
Málo místa uvnitř
Podprůměrná dynamika
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.
Dvaatřicetiletý jezdec ze Zlína se v rally pohybuje od roku 2014. Letos usedne opět do vozu Opel Corsa Rally 4. Využili jsme pauzu mezi závody a zeptali se jej mimo jiné, na soupeření se svým bratrem Janem Surovičem, který se v rally také pohybuje.
Šestatřicetiletý Michal Srb patři do rallysprintového inventáře. O tom, že je rychlý, přesvědčil už mnohokrát, ale občas mu chybělo potřebné štěstí. Vloni to opět cinklo a „Majkl“ získal cenný skalp do své sbírky.