S modelem UX jsme měli čest už dvakrát, poprvé šlo o elektrickou verzi 300e, poté jsme zkusili hybridní verzi UX250h s pohonem všech kol, která se nám líbila o poznání více. Dnes tu máme modernizovanou hybridní motorizaci, která se nyní nově jmenuje UX300h a je na výběr pohon předních kol, který zde máme a nebo za příplatek čtyřkolka.
Úvod
Co je zde nového? Na výběr jsou dvě motorizace – elektrická 300e a hybridní 300h. V rámci modernizace se zvedl celkový systémový výkon u hybridní varianty o 8% na aktuálních 146 kW a vylepšená je zde i baterie s vyšší účinností.
U verze v pohonem všech kol je na zadní nápravě podstatně silnější elektromotor. Zlepšila se pochopitelně i dynamika a díky silnějšímu hybridnímu ústrojí se i snížila spotřeba paliva. Další novinkou je i tužší karoserie, která přispívá k lepším jízdním vlastnostem.
Ceny
Standardní ceník začíná se verzi Elegance na 999 000 Kč (UX 300h, pohon předních kol). Druhým stupněm je výbava Business, která stojí 1 100 000 Kč a je možné sáhnout i po verzi s pohonem všech kol, která je o 50 tisíc dražší. Dalším stupněm je Business Tech za 1 160 000 Kč, se čtyřkolkou za 1 210 000 Kč. Námi testovaná F Sport stojí dle ceníku 1 220 000 Kč, se čtyřkolkou opět o 50 tisíc více.
Aktuálně však probíhá akce na výbavu Business Tech, kterou pořídíte za 949 000 Kč, ušetříte tak 263 tisíc, což není vůbec špatné. Námi testovaná výbava F Sport přijde aktuálně na 989 000 Kč, úspora činí 256 tisíc.
Exteriér
Design Lexusu UX300h je typicky japonský s ostrými liniemi a agresivním výrazem. Přední maska je masivní, což spolu s úzkými LED světlomety dodává vozu jedinečný vzhled. Zadní část vozu působí dynamicky díky propojeným světlům, které opticky zvětšují šířku auta. Proporce vozu zajišťují dostatečný vnitřní prostor, ale zároveň zůstává Lexus UX ideální pro pohyb ve městě, kde se s ním snadno parkuje. Světlá výška činí 160 mm a pocit robustnosti navozují také široké lemy blatníků.
Rozměry: 4495/1840/1540/2640 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1575 kg
Interiér
Interiér je tradičně velice sympatickým místem, kde budete rádi trávit čas. Lexus vsadil na precizní zpracování, ale drobnou výtku mám k poněkud lacině působící kožence, která je použita na sedadla či volant. Nechybí ani pár míst, kde se objevují tvrdší plasty, ale pořád je to v porovnání s většinou konkurentů o poznání lepší. Přední sedadla jsou pohodlná, ale ocenil bych v této vyšší výbavě elektrické ovládání.
Doby, kdy se Lexus ovládal podivným touchpadem jsou dávno pryč. Obsluha infotainmentu je nyní snazší – je plně dotyková, což má své výhody i nevýhody. Displej je v této výbavě tak akorát velký, jeho odezva je rychlá a systém nabízí bezdrátové připojení k Apple CarPlay i Android Auto. Zatímco ovládání klimatizace zůstalo příjemně jednoduché, ovládání některých funkcí infotainmentu za jízdy může být trochu složitější. Na mysli mám především otravné pípání při překročení maximální rychlosti, jehož vypnutí je schováno v menu nastavení. Novinkou je také dvojice kamer za volantem, které hlídají vaší pozornost – to sice může zachraňovat životy, ale mně to opět příliš nevyhovuje, protože každé ráno vypínám za jízdy to prokleté pípání a k tomu dostanu opět vyhubováno, že nesleduji provoz… Kdyby tu ovšem tyto asistenty nebyly, tak silnici sleduji neustále, což je smutný paradox.
Prostornost je jedním z hlavních limitů modelu UX300h. Co se šířky týče, tak je to velmi dobré, ale situace je trochu slabší vzadu, kam se kvůli kratším dveřím trochu hůře nastupuje a celkově to tu působí trochu stísněně. Osoby měřící nad 190 cm už se sem pohodlně nevejdou. Také zavazadelník zrovna neohromí svým objemem, byť má dvojité dno, kam se ještě něco málo také vejde. Pojme 315 litrů nákladu, což je ve srovnání s konkurenty pod průměrem.
Jízda
Podvozek UX300h je příjemně tuhý, ale zároveň pohodlný a to obzvláště na větších nerovnostech. Na menších hrbolech či příčných nerovnostech lehce poskakuje. Lexus je známý pro svůj komfort a ani tento model není výjimkou. Velikou pochvalu si zaslouží i odhlučnění, které je proti hybridní Corolle, kterou jsme testovali týden před Lexusem o poznání lepší. Dokonce rychlosti kolem 160 – 170 km/h vám budou připadat jako byste jeli 130 km/h. Zároveň je nutné ocenit velice hezkou dynamiku, pružnost a solidní reakci na plynový pedál. Typický projev bezestupňové převodovky E-CVT je zde sice znát, ale díky odhlučnění není tak otravný.
V zatáčkách je UX také schopné. Je poměrně lehké, hezky tuhé a nechybí ani víceprvková zadní náprava. Všechny tyto atributy z tohoto crossoveru dělají hravé a překvapivě schopné auto, které dokáže upalovat překvapivým tempem.
Motor
Lexus UX300h je vybaven dvoulitrovým motorem s atmosférickým plněním a elektromotorem. Celkový systémový výkon činí 146 kW, což je o 8% více než u předchozí verze UX250h. Jiná je zde i baterie, která má vyšší účinnost. Tyto aspekty mají kladný dopad na akceleraci i spotřebu paliva. Zrychlení z 0 na 100 km/h zabere jen 8,1 vteřin a maximální rychlost je omezena na 177 km/h. To je zcela dostačující pro běžné každodenní ježdění.
Nádrž pojme 43 litrů benzínu. Hybridní systém je výborně sladěný a dokáže plynule přecházet mezi benzinovým a elektrickým pohonem. Co však u tohoto modelu opravdu vyniká, je spotřeba paliva. Během testování jsme v při klidné jízdě dosáhli následujících hodnot:
Město: 4 – 5,2 litrů
Kombinovaná: 5,2 l
Dálnice: 6,5 l
Okresky: 4 – 4,7 l
Závěr
Lexus UX300h je ideální volbou pro ty, kteří hledají prémiový crossover s nízkou spotřebou a velmi dobrým jízdním komfortem. Proti starší verzi UX250h je ve všech ohledech o chlup lepší, tedy kromě složitého vypínání otravného asistenta, který pípá při překročení maximální povolené rychlosti. Navzdory několika dalším nedostatkům, jako je menší prostor vzadu a ne úplně intuitivní ovládání infotainmentu, nabízí tento akční model za 990 tisíc skvělý poměr cena/výkon. Verze s pohonem předních kol je lehčí, obratnější a vhodnější pro městský provoz než dražší čtyřkolky. Pokud hledáte kompaktní prémiový crossover, který kombinuje styl, úspornost a spolehlivost, je UX rozhodně autem, které byste měli zvážit. Lexus UX300h F Sport si odváží 8,5/10 bodů.
Plusy
Design
Akční ceny
Nízká hmotnost
Zpracování interiéru
Odhlučnění
Spotřeba
Dynamika
Snadné parkování
Minusy
Méně místa vzadu
Malý kufr
Složité vypínání asistentů
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.