S modelem UX jsme měli čest už dvakrát, poprvé šlo o elektrickou verzi 300e, poté jsme zkusili hybridní verzi UX250h s pohonem všech kol, která se nám líbila o poznání více. Dnes tu máme modernizovanou hybridní motorizaci, která se nyní nově jmenuje UX300h a je na výběr pohon předních kol, který zde máme a nebo za příplatek čtyřkolka.
Úvod
Co je zde nového? Na výběr jsou dvě motorizace – elektrická 300e a hybridní 300h. V rámci modernizace se zvedl celkový systémový výkon u hybridní varianty o 8% na aktuálních 146 kW a vylepšená je zde i baterie s vyšší účinností.
U verze v pohonem všech kol je na zadní nápravě podstatně silnější elektromotor. Zlepšila se pochopitelně i dynamika a díky silnějšímu hybridnímu ústrojí se i snížila spotřeba paliva. Další novinkou je i tužší karoserie, která přispívá k lepším jízdním vlastnostem.
Ceny
Standardní ceník začíná se verzi Elegance na 999 000 Kč (UX 300h, pohon předních kol). Druhým stupněm je výbava Business, která stojí 1 100 000 Kč a je možné sáhnout i po verzi s pohonem všech kol, která je o 50 tisíc dražší. Dalším stupněm je Business Tech za 1 160 000 Kč, se čtyřkolkou za 1 210 000 Kč. Námi testovaná F Sport stojí dle ceníku 1 220 000 Kč, se čtyřkolkou opět o 50 tisíc více.
Aktuálně však probíhá akce na výbavu Business Tech, kterou pořídíte za 949 000 Kč, ušetříte tak 263 tisíc, což není vůbec špatné. Námi testovaná výbava F Sport přijde aktuálně na 989 000 Kč, úspora činí 256 tisíc.
Exteriér
Design Lexusu UX300h je typicky japonský s ostrými liniemi a agresivním výrazem. Přední maska je masivní, což spolu s úzkými LED světlomety dodává vozu jedinečný vzhled. Zadní část vozu působí dynamicky díky propojeným světlům, které opticky zvětšují šířku auta. Proporce vozu zajišťují dostatečný vnitřní prostor, ale zároveň zůstává Lexus UX ideální pro pohyb ve městě, kde se s ním snadno parkuje. Světlá výška činí 160 mm a pocit robustnosti navozují také široké lemy blatníků.
Rozměry: 4495/1840/1540/2640 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1575 kg
Interiér
Interiér je tradičně velice sympatickým místem, kde budete rádi trávit čas. Lexus vsadil na precizní zpracování, ale drobnou výtku mám k poněkud lacině působící kožence, která je použita na sedadla či volant. Nechybí ani pár míst, kde se objevují tvrdší plasty, ale pořád je to v porovnání s většinou konkurentů o poznání lepší. Přední sedadla jsou pohodlná, ale ocenil bych v této vyšší výbavě elektrické ovládání.
Doby, kdy se Lexus ovládal podivným touchpadem jsou dávno pryč. Obsluha infotainmentu je nyní snazší – je plně dotyková, což má své výhody i nevýhody. Displej je v této výbavě tak akorát velký, jeho odezva je rychlá a systém nabízí bezdrátové připojení k Apple CarPlay i Android Auto. Zatímco ovládání klimatizace zůstalo příjemně jednoduché, ovládání některých funkcí infotainmentu za jízdy může být trochu složitější. Na mysli mám především otravné pípání při překročení maximální rychlosti, jehož vypnutí je schováno v menu nastavení. Novinkou je také dvojice kamer za volantem, které hlídají vaší pozornost – to sice může zachraňovat životy, ale mně to opět příliš nevyhovuje, protože každé ráno vypínám za jízdy to prokleté pípání a k tomu dostanu opět vyhubováno, že nesleduji provoz… Kdyby tu ovšem tyto asistenty nebyly, tak silnici sleduji neustále, což je smutný paradox.
Prostornost je jedním z hlavních limitů modelu UX300h. Co se šířky týče, tak je to velmi dobré, ale situace je trochu slabší vzadu, kam se kvůli kratším dveřím trochu hůře nastupuje a celkově to tu působí trochu stísněně. Osoby měřící nad 190 cm už se sem pohodlně nevejdou.
Také zavazadelník zrovna neohromí svým objemem, byť má dvojité dno, kam se ještě něco málo také vejde. Pojme 315 litrů nákladu, což je ve srovnání s konkurenty pod průměrem.
Jízda
Podvozek UX300h je příjemně tuhý, ale zároveň pohodlný a to obzvláště na větších nerovnostech. Na menších hrbolech či příčných nerovnostech lehce poskakuje. Lexus je známý pro svůj komfort a ani tento model není výjimkou. Velikou pochvalu si zaslouží i odhlučnění, které je proti hybridní Corolle, kterou jsme testovali týden před Lexusem o poznání lepší. Dokonce rychlosti kolem 160 – 170 km/h vám budou připadat jako byste jeli 130 km/h. Zároveň je nutné ocenit velice hezkou dynamiku, pružnost a solidní reakci na plynový pedál. Typický projev bezestupňové převodovky E-CVT je zde sice znát, ale díky odhlučnění není tak otravný.
V zatáčkách je UX také schopné. Je poměrně lehké, hezky tuhé a nechybí ani víceprvková zadní náprava. Všechny tyto atributy z tohoto crossoveru dělají hravé a překvapivě schopné auto, které dokáže upalovat překvapivým tempem.
Motor
Lexus UX300h je vybaven dvoulitrovým motorem s atmosférickým plněním a elektromotorem. Celkový systémový výkon činí 146 kW, což je o 8% více než u předchozí verze UX250h. Jiná je zde i baterie, která má vyšší účinnost. Tyto aspekty mají kladný dopad na akceleraci i spotřebu paliva. Zrychlení z 0 na 100 km/h zabere jen 8,1 vteřin a maximální rychlost je omezena na 177 km/h. To je zcela dostačující pro běžné každodenní ježdění.
Nádrž pojme 43 litrů benzínu. Hybridní systém je výborně sladěný a dokáže plynule přecházet mezi benzinovým a elektrickým pohonem. Co však u tohoto modelu opravdu vyniká, je spotřeba paliva. Během testování jsme v při klidné jízdě dosáhli následujících hodnot:
Město: 4 – 5,2 litrů
Kombinovaná: 5,2 l
Dálnice: 6,5 l
Okresky: 4 – 4,7 l
Závěr
Lexus UX300h je ideální volbou pro ty, kteří hledají prémiový crossover s nízkou spotřebou a velmi dobrým jízdním komfortem. Proti starší verzi UX250h je ve všech ohledech o chlup lepší, tedy kromě složitého vypínání otravného asistenta, který pípá při překročení maximální povolené rychlosti. Navzdory několika dalším nedostatkům, jako je menší prostor vzadu a ne úplně intuitivní ovládání infotainmentu, nabízí tento akční model za 990 tisíc skvělý poměr cena/výkon. Verze s pohonem předních kol je lehčí, obratnější a vhodnější pro městský provoz než dražší čtyřkolky. Pokud hledáte kompaktní prémiový crossover, který kombinuje styl, úspornost a spolehlivost, je UX rozhodně autem, které byste měli zvážit. Lexus UX300h F Sport si odváží 8,5/10 bodů.
Plusy
Design
Akční ceny
Nízká hmotnost
Zpracování interiéru
Odhlučnění
Spotřeba
Dynamika
Snadné parkování
Minusy
Méně místa vzadu
Malý kufr
Složité vypínání asistentů
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.