Elektrický Enyaq není žádnou novinkou, na trhu je od roku 2020 a dvakrát jsme ho již testovali. Poprvé se jednalo o verzi 80 s pohonem zadních kol a podruhé jsme vyzkoušeli vrcholnou verzi RS s pohonem všech kol. Od té doby uplynul nějaký čas a Enyaq letos dostal různá vylepšení, které by jej měly činit o poznání populárnější. Dnešní recenze zjistí, jak se to podařilo.
Úvod
V roce 2023 dodala automobilka 81 700 těchto plně elektrických SUV, což představuje nárůst o 52,1 % oproti předchozímu roku. České republice získaly modely Enyaq a Enyaq Coupé čtvrtinový podíl na trhu elektromobilů. S více než 17% podílem na trhu vede Enyaq také na Slovensku. V Estonsku, Finsku, Rakousku a Švýcarsku je mezi elektromobily na druhém místě.
Provedení pro modelový rok 2024 obsahuje mnohá vylepšení: verze Enyaq 85, 85x a RS jsou vybaveny výkonnějšími a účinnějšími elektromotory na zadní nápravě a novým softwarem, který přináší intuitivnější uživatelské rozhraní. Tyto úpravy spolu s dalšími technickými vylepšeními zvyšují dojezd vozů a spolu s předehříváním baterie napomáhají k rychlejšímu doplnění energie u nabíjecích stanic. Dojezd se zvýšil na více než 560 km v případě varianty SUV a na více než 570 km u verze Coupé, v obou případech se zkrácenou dobou nabíjení z 10 na 80 % pod 30 minut.
Exteriér
Design Enyaqu zaujme na první pohled a obzvláště pak v této výrazné modré metalíze a sportovně orientované výbavě Sportline, která vozu dodává tmavě lakované doplňky, které jsou dnes proti těm chromovým dost v módě. Objevují se ostře řezané hrany a obzvláště pak přední část působí hezky agresivně. Lehce kýčovitě může působit svítící přední maska, ale jinak k designu předku nemám výhrad.
Zaujmou také veliká 20 palcová kola. Zadní část vystihují pro Enyaq typické světlomety, uvnitř kterých najdeme tradiční motiv písmene C. Nedávno představený Elroq se nechal zádí Enyaqu dost inspirovat, což značí, že se designově jedná o zdařilý počin.
Rozměry: 4653/1879/1621/2770 mm – (délka, šířka, výška, rozvor).
Hmotnost: 2132 kg
Interiér
Uvnitř je to mimo sportovní sedadla a kontrastní prošívání bílou nití prakticky stejné, jako u klasické verze. Sedadla nabízí slušné boční vedení v oblasti boků, ale u ramen už jsou sedadla skoro rovná, takže v nich při svižnější jízdě v zatáčkách lehce lítám. Z části to ale bude způsobeno tím, že nemám mohutnou postavu přesahující 80 kg.
Infotainment je tak akorát veliký, dobře umístěný a pracuje se s ním hezky. Ačkoliv jsou některé úkony zbytečně zdlouhavé (vypnutí asistentů apod.), tak reaguje rychle. Ocenit je třeba také kamerový systém kolem vozu, díky kterému je parkování hračka.
Atmosféra na palubě je příjemná, všude je dost prostoru a i díky panoramatické střeše na mě působí vzdušným dojmem. Vynikající jsou veliká zpětná zrcátka, ale výhled ven trochu kazí mohutné A sloupky. Použité materiály jsou místy slabší (výplň dveří pod bočními okny, středový tunel), ale jsou stále kvalitnější, než u sourozeneckého Volkswagenu ID.4.
Zadní cestující si mohou užívat jak výhled skrz skleněnou střechu, tak dostatek místa nad hlavou i před koleny. Zavazadelník pojme 585 litrů nákladu.
Jízda
Jak Enyaq Sportline jezdí? Začneme komfortem, který je na velmi slušné úrovni. Veliké výmoly navzdory velkým kolům tlumí velice slušně. Celkově je zde cítit vysoká tuhost karoserie, což podstatně zlepšuje stabilitu při zatáčení, ale občas to na lehce hrbolaté zvlněné silnici může být nepříjemné. Ocenit je potřeba přesné řízení a dobré odhlučnění ve městě, na dálnici se při rychlosti nad 120 km/h začne projevovat aerodynamický hluk. Asi nebylo počítáno s tím, že by s Enyaqem někdo cestoval závratnými rychlostmi kolem 140-150 km/h. Není už to tedy „jen“ pípání při překročení povolené rychlosti, vysoká spotřeba a z toho pramenící snižující se dojezd, co vás donutí na dálnici zvolnit…
Enyaq rozhodně není žádný drobek, váží přes 2,1 tuny, ale má jednu výhodu – těžké baterie umístěné nízko, díky čemuž zatáčí překvapivě ochotně, obzvláště přitvrdíte-li si ještě tlumiče ve voliči jízdních režimů. Jasně že to není radost, kterou vám udělá Subaru BRZ, ale na to, že se neprezentuje jako nějaké sportovní SUV, tak jeho jízdní vlastnosti v zatáčkách nejsou vůbec špatné. Škoda, že zde nelze deaktivovat stabilizační systém, na výjezdech ze zatáček je občas znát, že by Enyaq rád utáhl stopu lehkým vybočením zádi – jde o zadokolku.
Motor
Enyaq 85 je poháněn elektromotorem o výkonu 210 kW (kroutící moment 545 Nm), který dodává vozu pro běžný život naprosto dostatečnou dynamiku. Po městě rozhodně uvítáte rychlou reakci na pravý pedál, což se hodí v mnoha situacích. Na dálnici či při předjíždění na okresce už je znát, že tak ochotně nezrychluje, ale stále to není žádný lenoch. Zrychlení na 100 km/h zabere 6,7 vteřin, což je jen 1,3 sekund za vrcholnou verzí RS.
Maximální rychlost činí 180 km/h. Využitelná kapacita baterie činí 77 kWh. Nejvyšší nabíjecí výkon činí 175 kW. Na rychlonabíječce se v ideálních podmínkách zvládne dobít z 10 na 80% za 28 minut. Na slabší nabíječce AC (11 kW) to do 100% zabere cca 8 hodin. Kombinovaná spotřeba dle metodiky WLTP činí 15,6 kWh, dojezd by pak měl dosahovat 568 km.
My jsme vůz testovali v ideálních podmínkách (10-20 °C) a při klidné jízdě naměřili tyto hodnoty:
Město: 12 – 15 kWh
Kombinovaná: 17 kWh
Dálničních 130 km/h: 22 - 24 kWh
Okresky: 13 - 15 kWh
Celkem jsme na jedno nabití zvládli 355 km a dojezd dle palubního počítače činil ještě 62 km. Celou dobu jsme však nejezdili co možná nejúsporněji. S trochou snahy by tedy při stejných teplotách neměl být problém v kombinovaném režimu ujet kolem 450 km.
Závěr
Škoda Enyaq má za sebou první modernizaci, která jej činí zase o něco dotaženějším elektromobilem, který má rozhodně co nabídnout. Zaujme atraktivním exteriérem, prostorným interiérem, snadným ovládáním, slušným dojezdem a dobrými jízdními vlastnostmi. Lepší by mohly být některé materiály uvnitř, odhlučnění na dálnici a nenadchne ani cenovka, která ve verzi s pohonem zadních kol 85 a výbavě Sportline startuje na sebevědomé částce 1 444 900 Kč. Pro srovnání – Tesla Y s pohonem zadních kol ve verzi Long Range stojí od 1 189 900 Kč, což je poměrně veliký rozdíl.
Na druhou stranu je zde třeba srovnatelně drahý Hyundai Ioniq 5 či Kia EV6, která je ještě o trochu cenově výš, takže cenově Enyaq není úplně mimo mísu. Škoda Enyaq 85 Sportline si odváží 8/10 bodů.
Plusy
Design
Jízdní vlastnosti
Prostorný interiér
Snadné ovládání
Aerodynamika
Okamžitá reakce na „plyn“
Řízení
Povedený infotainment
Velký kufr
Facelift přinesl mnohá zlepšení
Minusy
Omezený výhled přes A sloupek
Boční vedení sedadel v oblasti ramen
Kolísavý dojezd při svižnější jízdě
Odhlučnění nad 120 km/h
Lacinější materiály uvnitř
Na hrbolaté silnici občas trochu poskakuje
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.