Model C5X je mixem několika různých karosářských variant. Nabízí eleganci limuzíny, praktičnost kombíku a vyšší podvozek přináší výhody vozů SUV. Jde o působivý koráb, který má sice omezenou paletu motorizací, ale pakliže vám není plug-in hybrid cizí, rozhodně stojí za vyzkoušení. Navazuje na staré dobré časy, kdy patřily francouzské vozy k těm nepohodlnějším na trhu.
Úvod a ceny
Je to přesně rok, co jsme testovali tentýž model, ale v té době ještě pod kapotou pracoval benzínový čtyřválec 1.6 PureTech o výkonu 180 koní bez jakékoliv elektrifikace. Dnes už v nabídce bohužel není, takže pokud chcete čistě spalovací motor, budete muset překousnout tříválcovou 1.2 Puretech, která nabízí jen 131 koní. V nabídce jsou pak už jen dvě různě silné plug-in hybridní varianty a tím to končí.
Co se výbav týče, tak je to také trochu jiné, než rok zpět. Citroen kompletně přejmenoval výbavové stupně, takže zde máme základní verzi YOU, která s tříválcem a bez příplatků stojí 870 tisíc. Dále je zde PLUS, MAX a HYPNOS. Námi testovaný kousek je MAX se silnějším plug-in hybridem, který bez příplatků stojí 1 240 000 Kč. Započtu-li příplatek za barvu, interiér z kůže Adamantium, vyhřívané čelní sklo a pár dalších drobností, dostáváme se lehce přes hranici 1,3 milionu. Dosluhující a zastaralejší Superb ve výbavě Laurin Klement s plug-in hybridním pohonem stojí bez příplatků lehce přes 1,3 milionu.
Exteriér
Přední část působí přísně a moderně. Led světlomety jsou ve dvou úrovních a spojují je chromové lišty, které uprostřed tvoří tradiční logo připomínající dvě šipky vzhůru. Členitý nárazník ukrývá mlhovky a uprostřed radar pro adaptivní tempomat.
Z bočního pohledu vynikne světlá výška vozu a svažující se záď ve stylu „shooting brake“. Zajímavostí jsou dva spojlery. Jeden navazuje na střechu a druhý je pod zadním sklem. Celkově se design za mě osobně velmi povedl.
Rozměry: 4805/1859/1485/2785 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1856 kg
Interiér
Na palubě panuje příjemná atmosféra a potěší také kvalitní materiály. Sice se zde najdou nějaká slabší místa, ale je jich opravdu minimum. Kožená sedadla jsou pohodlná a nabízí i celkem dobré boční vedení těla. Řidič může sedět hezky nízko, což je dobře. Pozice za volantem je dobrá, ale ocenil bych možnost přitáhnout si volant ještě o chlup blíž k tělu.
Ovládání vozu je celkem jednoduché a intuitivní. Oceňuji především ovládání klimatizace, které není v dotykové obrazovce. Infotainment jako takový nabízí slušné rozlišení, logické uspořádání a solidní rychlost. Potěší také bezdrátové Car Play.
Prostoru je jak vpředu, tak vzadu dostatek. Odkládacích přihrádek je ve voze několik, což je také plus. Zavazadlový prostor pojme 485 litrů zavazadel a díky „liftbackové“ koncepci nabízí veliký otvor, takže není problém převážet větší předměty. Nechybí ani otvor v prostředním sedadle, skrze který můžete pohodlně naložit třeba lyže. Verze s čistě spalovacím motorem však nabídne ještě o 60 litrů více.
Jízda
Jízdní komfort je fantastický. Můj kamarád Adam vůz nazval Rolls Roycem pro chudé a to je opravdu trefné. S vrcholnou plug-in hybridní motorizací se pojí aktivní podvozek s hydraulickými dorazy, který jednoduše odvádí skvělou práci. Loni testovaná C5X sice také jezdila pohodlně, ale s touto hybridní verzí s adaptivním podvozkem se nemůže srovnávat. Nechybí ani dvojitá okna, díky kterým se akustický komfort posunul k výrazně dražším vozům. Výhodou je rovněž výborná aerodynamika, díky které vůz krásně a houpavě plachtí krajinou. Součinitel odporu vzduchu cx činí jen 0,29 a to je opravdu dobrá hodnota, obzvláště vezmu-li v potaz světlou výšku 195 mm, která o 1 mm překonává i Škodu Kodiaq. Vlastně nevím, proč v nabídce chybí pohon všech kol, když už je zde takto zvednutý podvozek.
V zatáčkách se ovšem negativně projevuje hmotnost, která je v případě plug-in hybridu vyšší o cca 300 kg proti základní verzi s tříválcem. Sportovní režim sice dokáže zostřit reakci na plyn, přitvrdit řízení i adaptivní podvozek a náklony karoserie tím trochu omezit, ale stále si připadáte jak v zavalitém parníku, kterému rychlé tempo zkrátka příliš nesluší. Svižnou jízdu však s trochou snahy hravě zvládne. Pozor je ale potřeba dávat na kluzkém povrchu, kde díky úzkým pneumatikám (205/55/R18) brzy ztrácí přilnavost a přechází do nedotáčivého smyku.
Motor
O pohon vozu se stará benzinový čtyřválec, který je podpořen elektrickým motorem. Jedná se o plug-in hybrid, který má poměrně velikou baterii, takže zvládá okolo 35 - 40 km čistě na elektřinu (v zimě). Pro někoho, kdo podobnou porci kilometrů dojíždí do práce a má možnost nabíjet buď tam, nebo doma, tak je to skvělé řešení a můžete mít velice nízké provozní náklady. Jakmile se baterie vybije, tak funguje jako klasický hybrid. Elektromotor se při rozjezdech stále lehce zapojuje, což je příjemné. Spotřeba je poté sice vyšší, ale stále se jedná o běžné hodnoty, na které jsme u benzínových motorů zvyklí. Dynamika je velmi dobrá, akcelerace na stovku zabere jen 7,9 vteřin a maximální rychlost činí 233 km/h. Líbí se mi rozjezdy z místa, které jsou díky práci elektromotoru hezky svižné. I při vyšších rychlostech zrychluje velice ochotně a navolíte-li režim sport, má i velmi dobrou odezvu na plyn.
Potěšila mě práce 8 stupňové automatické převodovky od japonské společnosti Aisin, která je proti té loni testované výrazně lepší a při jízdě se tak nekoná žádné cukání či zmatené chování. Je to tím, že je úplně jiná. Do spalovacích variant se dávala lacinější převodovka od čínské společnosti Punch Powertrain. Co mi však v nabídce chybí, je dieselová pohonná jednotka.
Naměřená spotřeba s vybitou baterií a v klidném tempu:
Město: 7-8 litrů
Kombinovaná: 7,3 l
Dálnice: 7,5 l
Okresky: 6 – 7 l
Závěr
Citroen C5X je sice z pohledu karosářské varianty těžko definovatelný, ale je to vlastně fuk. Hlavní je, že si z každého druhu karoserie bere to dobré. Skvěle vypadá, je praktický, světlou výškou překonává Kodiaq a jízda s ním je vyloženě relaxační záležitost. Nepřestává mě udivovat úroveň komfortu na palubě, který má za následek adaptivní podvozek s hydraulickými dorazy a výborné odhlučnění. Pochvalu si zaslouží i plug-in hybridní pohon, který je vynikající volbou pro někoho, kdo bude vůz pravidelně nabíjet a jezdí spíše kratší trasy. Samozřejmě se neztratí ani na dálnici, ale je třeba počítat s tím, že si při 130 km/h vezme kolem 7,5 litrů. Škoda je, že v nabídce není dieselový pohon a verze se čtyřkolkou.
No a cena 1,3 milionu? Přiměřená. Kdybych si mohl vybrat mezi touto C5X a plugin-hybridním Superbem v nejvyšší výbavě, který stojí ještě o něco více, měl bych jasno a šel do Citroenu. Proti loni testované C5X s čistě spalovacím motorem a nižší výbavou zde zmizely dva hlavní neduhy – horší odhlučnění a cukající převodovka. Navíc je tu lepší výbava a vynikající podvozek, takže si dnešní C5X MAX plug-in hybrid 225 odváží krásných 9/10 bodů.
Plusy
Skvělé odhlučnění
Mimořádně komfortní podvozek
Praktičnost
Infotainment
Vysoká světlá výška
Neotřelý design
Dobrá dynamika
Kvalitně zpracovaný interiér
Solidní cenovka
Unikátní koncepce vozu
Minusy
V nabídce chybí diesel a pohon 4x4
Přeposilované řízení
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.