Model C5X je mixem několika různých karosářských variant. Nabízí eleganci limuzíny, praktičnost kombíku a vyšší podvozek přináší výhody vozů SUV. Jde o působivý koráb, který má sice omezenou paletu motorizací, ale pakliže vám není plug-in hybrid cizí, rozhodně stojí za vyzkoušení. Navazuje na staré dobré časy, kdy patřily francouzské vozy k těm nepohodlnějším na trhu.
Úvod a ceny
Je to přesně rok, co jsme testovali tentýž model, ale v té době ještě pod kapotou pracoval benzínový čtyřválec 1.6 PureTech o výkonu 180 koní bez jakékoliv elektrifikace. Dnes už v nabídce bohužel není, takže pokud chcete čistě spalovací motor, budete muset překousnout tříválcovou 1.2 Puretech, která nabízí jen 131 koní. V nabídce jsou pak už jen dvě různě silné plug-in hybridní varianty a tím to končí.
Co se výbav týče, tak je to také trochu jiné, než rok zpět. Citroen kompletně přejmenoval výbavové stupně, takže zde máme základní verzi YOU, která s tříválcem a bez příplatků stojí 870 tisíc. Dále je zde PLUS, MAX a HYPNOS. Námi testovaný kousek je MAX se silnějším plug-in hybridem, který bez příplatků stojí 1 240 000 Kč. Započtu-li příplatek za barvu, interiér z kůže Adamantium, vyhřívané čelní sklo a pár dalších drobností, dostáváme se lehce přes hranici 1,3 milionu. Dosluhující a zastaralejší Superb ve výbavě Laurin Klement s plug-in hybridním pohonem stojí bez příplatků lehce přes 1,3 milionu.
Exteriér
Přední část působí přísně a moderně. Led světlomety jsou ve dvou úrovních a spojují je chromové lišty, které uprostřed tvoří tradiční logo připomínající dvě šipky vzhůru. Členitý nárazník ukrývá mlhovky a uprostřed radar pro adaptivní tempomat.
Z bočního pohledu vynikne světlá výška vozu a svažující se záď ve stylu „shooting brake“. Zajímavostí jsou dva spojlery. Jeden navazuje na střechu a druhý je pod zadním sklem. Celkově se design za mě osobně velmi povedl.
Rozměry: 4805/1859/1485/2785 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1856 kg
Interiér
Na palubě panuje příjemná atmosféra a potěší také kvalitní materiály. Sice se zde najdou nějaká slabší místa, ale je jich opravdu minimum. Kožená sedadla jsou pohodlná a nabízí i celkem dobré boční vedení těla. Řidič může sedět hezky nízko, což je dobře. Pozice za volantem je dobrá, ale ocenil bych možnost přitáhnout si volant ještě o chlup blíž k tělu.
Ovládání vozu je celkem jednoduché a intuitivní. Oceňuji především ovládání klimatizace, které není v dotykové obrazovce. Infotainment jako takový nabízí slušné rozlišení, logické uspořádání a solidní rychlost. Potěší také bezdrátové Car Play.
Prostoru je jak vpředu, tak vzadu dostatek. Odkládacích přihrádek je ve voze několik, což je také plus. Zavazadlový prostor pojme 485 litrů zavazadel a díky „liftbackové“ koncepci nabízí veliký otvor, takže není problém převážet větší předměty. Nechybí ani otvor v prostředním sedadle, skrze který můžete pohodlně naložit třeba lyže. Verze s čistě spalovacím motorem však nabídne ještě o 60 litrů více.
Jízda
Jízdní komfort je fantastický. Můj kamarád Adam vůz nazval Rolls Roycem pro chudé a to je opravdu trefné. S vrcholnou plug-in hybridní motorizací se pojí aktivní podvozek s hydraulickými dorazy, který jednoduše odvádí skvělou práci. Loni testovaná C5X sice také jezdila pohodlně, ale s touto hybridní verzí s adaptivním podvozkem se nemůže srovnávat. Nechybí ani dvojitá okna, díky kterým se akustický komfort posunul k výrazně dražším vozům. Výhodou je rovněž výborná aerodynamika, díky které vůz krásně a houpavě plachtí krajinou. Součinitel odporu vzduchu cx činí jen 0,29 a to je opravdu dobrá hodnota, obzvláště vezmu-li v potaz světlou výšku 195 mm, která o 1 mm překonává i Škodu Kodiaq. Vlastně nevím, proč v nabídce chybí pohon všech kol, když už je zde takto zvednutý podvozek.
V zatáčkách se ovšem negativně projevuje hmotnost, která je v případě plug-in hybridu vyšší o cca 300 kg proti základní verzi s tříválcem. Sportovní režim sice dokáže zostřit reakci na plyn, přitvrdit řízení i adaptivní podvozek a náklony karoserie tím trochu omezit, ale stále si připadáte jak v zavalitém parníku, kterému rychlé tempo zkrátka příliš nesluší. Svižnou jízdu však s trochou snahy hravě zvládne. Pozor je ale potřeba dávat na kluzkém povrchu, kde díky úzkým pneumatikám (205/55/R18) brzy ztrácí přilnavost a přechází do nedotáčivého smyku.
Motor
O pohon vozu se stará benzinový čtyřválec, který je podpořen elektrickým motorem. Jedná se o plug-in hybrid, který má poměrně velikou baterii, takže zvládá okolo 35 - 40 km čistě na elektřinu (v zimě). Pro někoho, kdo podobnou porci kilometrů dojíždí do práce a má možnost nabíjet buď tam, nebo doma, tak je to skvělé řešení a můžete mít velice nízké provozní náklady. Jakmile se baterie vybije, tak funguje jako klasický hybrid. Elektromotor se při rozjezdech stále lehce zapojuje, což je příjemné. Spotřeba je poté sice vyšší, ale stále se jedná o běžné hodnoty, na které jsme u benzínových motorů zvyklí. Dynamika je velmi dobrá, akcelerace na stovku zabere jen 7,9 vteřin a maximální rychlost činí 233 km/h. Líbí se mi rozjezdy z místa, které jsou díky práci elektromotoru hezky svižné. I při vyšších rychlostech zrychluje velice ochotně a navolíte-li režim sport, má i velmi dobrou odezvu na plyn.
Potěšila mě práce 8 stupňové automatické převodovky od japonské společnosti Aisin, která je proti té loni testované výrazně lepší a při jízdě se tak nekoná žádné cukání či zmatené chování. Je to tím, že je úplně jiná. Do spalovacích variant se dávala lacinější převodovka od čínské společnosti Punch Powertrain. Co mi však v nabídce chybí, je dieselová pohonná jednotka.
Naměřená spotřeba s vybitou baterií a v klidném tempu:
Město: 7-8 litrů
Kombinovaná: 7,3 l
Dálnice: 7,5 l
Okresky: 6 – 7 l
Závěr
Citroen C5X je sice z pohledu karosářské varianty těžko definovatelný, ale je to vlastně fuk. Hlavní je, že si z každého druhu karoserie bere to dobré. Skvěle vypadá, je praktický, světlou výškou překonává Kodiaq a jízda s ním je vyloženě relaxační záležitost. Nepřestává mě udivovat úroveň komfortu na palubě, který má za následek adaptivní podvozek s hydraulickými dorazy a výborné odhlučnění. Pochvalu si zaslouží i plug-in hybridní pohon, který je vynikající volbou pro někoho, kdo bude vůz pravidelně nabíjet a jezdí spíše kratší trasy. Samozřejmě se neztratí ani na dálnici, ale je třeba počítat s tím, že si při 130 km/h vezme kolem 7,5 litrů. Škoda je, že v nabídce není dieselový pohon a verze se čtyřkolkou.
No a cena 1,3 milionu? Přiměřená. Kdybych si mohl vybrat mezi touto C5X a plugin-hybridním Superbem v nejvyšší výbavě, který stojí ještě o něco více, měl bych jasno a šel do Citroenu. Proti loni testované C5X s čistě spalovacím motorem a nižší výbavou zde zmizely dva hlavní neduhy – horší odhlučnění a cukající převodovka. Navíc je tu lepší výbava a vynikající podvozek, takže si dnešní C5X MAX plug-in hybrid 225 odváží krásných 9/10 bodů.
Plusy
Skvělé odhlučnění
Mimořádně komfortní podvozek
Praktičnost
Infotainment
Vysoká světlá výška
Neotřelý design
Dobrá dynamika
Kvalitně zpracovaný interiér
Solidní cenovka
Unikátní koncepce vozu
Minusy
V nabídce chybí diesel a pohon 4x4
Přeposilované řízení
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.