Ford má "strategii šepotu". Co to je a proč jsme za to opravdu rádi?

Nový Ford Kuga | foto: Ford

Zatímco kdysi na sebe museli cestující v autech křičet, aby se ve vyšší rychlosti slyšeli, moderní automobily jsou oproti minulosti oázami klidu. Rozhovory jsou dnes slyšet dobře, stejně jako hudba.

Ford systematicky usiluje o snížení celkové hladiny hluku v interiéru cestou mnoha dílčích zlepšení po celém voze. Nazývá to „strategií šepotu“. Cílem je, aby cestování bylo pro celou posádku příjemnější a méně únavné.

Strategie šepotu

V případě nové generace SUV Kuga se Ford zaměřil na nejrůznější zdroje hluku od podvozku až po těsnění dveří.

Například perforováním koženého čalounění sedadel Kugy Vignale se snížila celková plocha povrchů v interiéru, čímž poklesla i míra akustické odrazivosti.

Aerodynamické zakrytování spodních partií vozu kromě jiného snižuje pronikání aerodynamického i valivého hluku do prostoru pro cestující.

Technici Fordu déle než dva roky testovali více než 70 různých pneumatik na nejrůznějších površích od hladkého asfaltu přes drsný beton až po dláždění, za sucha i za mokra, a v různých rychlostech, aby našli specifikaci pláště, která zajišťuje nejnižší možný hluk při vysoké úrovni komfortu a přilnavosti. Také kanály, jimiž je vedena elektroinstalace a další komponenty, jsou menší a užší. Tím se omezuje proudění vzduchu uvnitř karoserie.

Nový Ford Kuga | foto: Ford

Elektrická kultivovanost

Jízda hybridního vozu bez spuštěného spalovacího motoru je mnohem tišší než u klasického pohonu. Kuga Plug-in Hybrid kombinuje zážehový motor s elektromotorem/generátorem a 14,4 kWh lithium-ion baterií, což jí umožňuje jízdu jen na elektrický pohon.

Po aktivaci režimu EV Now se vypne spalovací motor a vůz je poháněn výhradně elektromotorem. Hlučnost vozu v takovém módu je podle zkoušek v kontrolovaném prostředí pouhých 52 dB(A), což odpovídá mírnému dešti.

Kuga Plug-in Hybrid Vignale disponuje rovněž technologií aktivního potlačování hluku. Ten funguje stejně jako ve sluchátkách ­– prostřednictvím strategicky rozmístěných mikrofonů detekuje nežádoucí složky akustického spektra a vysílá proti nim zvukové vlny s opačnou fází z reproduktorů audiosystému B&O.

Nový Ford Kuga | foto: Ford

Generační propast

Test provedený Fordem ukázal, že cestující v novém Fordu Kuga Plug-in Hybrid jsou vystaveni o tři čtvrtiny nižšímu hluku než jejich prarodiče, kteří jezdili Fordem Anglia modelového roku 1966.

Většina lidí vnímá konkrétní zvuk jako dvakrát hlasitější než jiný, pokud je mezi nimi rozdíl přibližně 10 decibelů.

Hladina vnitřního hluku v rychlosti přibližně 50 km/h, měřeno na 3. rychlostní stupeň (ve vozech s manuální převodovkou):

1966 Ford Anglia 89 dB
1970 Ford Cortina 81 dB
1977 Ford Granada 83 dB
1982 Ford Cortina 79 dB
2000 Ford Mondeo 77 dB
2020 Ford Kuga Plug-in Hybrid 69 dB

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy