Statistika ukázala, jaká auta kupují Češi nejraději

Volkswagen Amarok AT35 | foto: Volkswagen

Obliba sportovně-užitkových vozů SUV, off-roadů a pick-upů strmě roste. V současnosti jde v Česku i v Evropě o nejprodávanější kategorii aut. Podíl SUV na celkových prodejích nových vozů se v tuzemsku za poslední tři roky zvýšil o deset procentních bodů na téměř 32 procent. Každý třetí prodaný nový osobní automobil bylo SUV. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů a jednotlivých výrobců.

Výrobci musí přitom plnit stále přísnější ekologické limity. Výsledek je ten, že v současnosti nabízené SUV jsou úsporné jako nikdy před tím.

Vozy SUV nabízejí vyšší posez, jednodušší nastupování, pocit bezpečí i vizuálně větší prostor. Mají lepší jízdní vlastnosti mimo silnice a díky pohonu 4x4 a větší světlé výšce si často poradí i s terénem různé obtížnosti. 

Modely jednotlivých značek většinou doprovází bohatá doplňková výbava, která odpovídá primárnímu určení pro trávení volného času nebo jako pomocník v práci. Díky silnějším motorizacím není problém za SUV nebo off-road zapřáhnout obytný přívěs nebo například vlek třeba s koněm či motorovou lodí.

Trend je jedno auto na hory, do práce, i do školy
Většina velkých výrobců vychází zákazníkům vstříc širokou nabídkou velkých vozů. Například japonská Toyota má v nabídce tři modely různého určení. Zatímco RAV4 je klasickým rodinným SUV pro každodenní cesty do práce či školy i aktivní trávení volného času, větší off-road Land Cruiser je všestranný a spolehlivý pomocník na horách, v těžkém terénu nebo při převážení těžkého nákladu.

Pick-up Toyota Hilux je známá jako pracant a pomocník lidí pracujících venku mimo silnice, a jako dopravní prostředek, který strpí i extrémní podmínky a drsnější zacházení při převozu materiálu nebo v zemědělství.

Toyota Hilux | foto: Olga Káňová, Autoroad.cz

„Trendem je využívat jedno auto pro práci i pro volný čas. Český zákazník teď chce větší auto, se kterým ráno odveze děti do školy, auto využije následně i v práci, a odpoledne vyrazí s rodinou na chalupu nebo na výlet,” uvedl manažer Toyota Česká republika Petr Korecký.

Velké auto i na dovolenou
Větší vozy ale lidé využívají i na dovolenou. Podle průzkumu agentury NMS už více než polovina Čechů jezdí na dovolenou autem. Důležitým kritériem je přitom velikost úložného prostoru. Proto lidé častěji vyhledávají například větší vozy SUV.

Větší robustnost, rozměry a tedy i hmotnost v případě SUV vozů přitom neznamená, že provoz jejich majitele "sežere". Například RAV4 nabízí úsporný hybridní pohon s kombinovanou spotřebou 4,5 litru benzínu na 100 km. To jsou parametry, které mnohdy nemůže nabídnout ani konvenční sedan nebo combi. Luxusní variantou je Lexus RX od této sesterské značky Toyoty, které v pololetí narostly prodeje o 26 procent i přes celkový pokles trhu v tomto segmentu.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy