Clarkson našel v Číně osmý div světa. Ten pohled vás také jistě dostane

Čínská dálniční síť se podle Clarksona stává aspirantem na osmý div světa | foto: youtube.com

Ačkoliv už se někteří diváci Amazon Prime kochají sedmou epizodou nové série The Grand Tour, my bychom se rádi vrátili k té předchozí. Ta se totiž konala v daleké Číně, jejíž význam je však pro současný automobilový průmysl naprosto zásadní. Ještě před pár desítkami let byste to však nejspíš netipovali.

Když se Jeremy Clarkson, James May a Richard Hammond vydali se svými staršími evropskými (a jedním americkým) prémiovými vozy do Číny, čekalo je tam nejedno překvapení. A jedním z nich byla i neustále se rozrůstající síť silnic a dálnic, kterou Jezza neváhal označit za něco, co se rychle začíná stávat osmým divem světa.

Jak v klipu zveřejněném na oficiálním YouTube kanálu The Grand Tour Clarkson zmiňuje, v roce 1988 byste v Číně hledali dálnice marně. Nyní, o více jak 30 let později, už má přes 84 000 mil dálnic. To je takřka 135 184.9 kilometru. a to je víc, než kolik má jakákoliv jiná země světa.

Tohle enormní číslo přitom stále není konečné. Od roku 2011 se totiž Číně daří každý rok vybudovat dalších 6 000 mil ročně. To je cca 9 656 kilometrů nových dálnic ročně. A teď si uvědomte, jak dlouho už se v Česku rekonstruuje dálnice D1 a jak dlouho trvá výstavba pražského okruhu.

Jistě, čínský politický režim a ekonomická situace jsou silnými argumenty, proč to v Číně jde tak rychle. Ovšem současně je potřeba vzít v úvahu, že čínští stavaři musí čelit extrémním výzvám v podobně hlubokých údolí a vysokých hor. V klipu se tak objevuje několik extrémně vysokých i dlouhých mostů, přičemž jeden měří na délku 34 mil. To jest cca 54.7 kilometru. Další prezentovaný most spojuje dvě strany údolí hlubokého přes 600 metrů.

Nic ovšem není tak dokonalé a i čínský systém dálnic má jednu drobnou vadu, za kterou bychom snad v Česku byli i vděční. Výstavba totiž probíhá velice rychle a tak někteří provozovatelé ještě ani nestihli uvést do provozu čerpací stanice. Jejich počet je tak stále poměrně malý.

zdroj: youtube.com

To už sice v samotném klipu není, během celé epizody se však trojice dostala do problémů s palivem, respektive jeho včasným doplněním. Cestou minuli cca 3 nové čerpací stanice, které však byly stále zavřené. I přes tento drobný nedostatek je však pohled na čínské dálnice naprosto fenomenální a ono označení 8. div světa není daleko od pravdy.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy