„Na začátku roku jsme měli mnohem optimističtější pohled na světový trh," uvedl Felipe Munoz, analytik Jato Dynamics zaměřený na globální trh s automobily, v rozhovoru pro Financial Times. „V uplynulých šesti měsících se však změnil."
Předpovědi z ledna minulého roku očekávaly, že se bude poptávka po vozidlech se spalovacími motory zvyšovat až do roku 2022. Výsledky tří největších automobilových trhů (Čína, Evropa, USA) však ukázaly, že růst v roce 2018 nebyl tak velký, jak se očekávalo. V budoucích letech by tak místo dalšího růstu mohlo nastat spíše zmenšování.
„Pokud budeme vycházet z výsledků globálních prodejů za říjen a odhadů pro měsíce listopad a prosinec, pak jsme zřejmě v roce 2018 zažili vrchol prodejů automobilů se spalovacími motory," komentoval statistiky Munoz.
„Pokud se podíváme na rok 2018, od léta vidíme pokles prodeje nových automobilů na všech důležitých trzích," dodal pro Financial Times Axel Schmidt z Accenture. „Prodej automobilů se spalovacími motory zákazníkům - v budoucnosti už neporoste."
Na celkovém poklesu poptávky po nových automobilech se podepsalo několik faktorů, mezi které patří například Americko-Čínská obchodní válka, zpřísňování emisních limitů v Evropě nebo Brexit. Svůj podíl však podle The Drive nese i snižování příjmů v amerických rodinách. Celosvětový pokles prodeje automobilů se však neočekává. Podle některých odhadů by se měl například trh s elektromobily až čtyřnásobně zvětšit, což by mělo zabránit celkovému poklesu trhu s novými automobily.
Na tom mají velkou zásluhu zejména dostupnější elektromobily, které jsou pro zákazníky atraktivní. Web The Drive, který na analýzu upozornil, zmiňuje například moderní elektrické crossovery značek Hyundai a Kia, které nabízejí výhodnější ceny a přesto si zachovávají plně použitelné parametry stran výkonu i dojezdu na jedno nabití.
Velké zásluhy na růstu trhu elektromobilů však nese především Čína, kde se elektromobily prodávají v největších počtech. Za zmínku však stojí i pozvolný nástup vozidel s palivovými články, kterému však v plném rozkvětu brání nerozhodnost automobilek. Ty si totiž stále nejsou jisty, zda se má stát vodík skutečným palivem budoucnosti.