V končícím roce při dopravních nehodách v Česku zemřelo nejvíc lidí za poslední tři roky. Podle předběžných čísel si nehody vyžádaly 570 životů, což je o 68 víc než v roce 2017. V samotném prosinci se počet obětí proti loňsku zvýšil o pět na 50. ČTK to dnes řekl ředitel dopravní policie Tomáš Lerch. Upřesněná čísla dopravní policie zveřejní na tiskové konferenci 8. ledna.
Vyšší počet usmrcených při nehodách byl naposledy v roce 2015, tehdy jich bylo 660. V následujících dvou letech obětí ubývalo na 545 předloni a 502 v loňském roce.
Dvěma nejtragičtějšími měsíci byl letos podle dostupných informací srpen a září, kdy na českých silnicích zemřelo shodně 64 lidí. Nejméně obětí si vyžádal únor, bylo jich 21. Následoval březen s 28 usmrcenými.
"V prosinci z 50 usmrcených bylo 21 řidičů osobních automobilů, 13 chodců, což je poměrně vysoké číslo, a 11 spolujezdců v osobních automobilech," řekl Lerch. Nejvíce obětí si podle dostupných čísel vyžádal den před Štědrým dnem, bylo jich pět. Dva lidé 23. prosince zemřeli při srážce převozové sanitky a osobního auta u obce Nové Heřminovy na Bruntálsku. Čtyřicetiletá řidička zahynula na Svitavsku po nárazu auta do stromu, 89letý řidič u Semil narazil do betonové propusti. V Brně osobní auto srazilo sedmačtyřicetiletého muže, který zemřel při převozu do nemocnice.
"Na negativní bilanci letošního roku se nejvíce podepsaly fatální nehody motocyklistů, kterých oproti loňsku výrazně přibylo, zřejmě i vlivem teplého počasí a dlouhé motorkářské sezony," uvedla organizace Besip, která v Česku koordinuje bezpečnost silničního provozu. Obětí podle ní přibylo také mezi chodci.
Mezi nejčastější příčiny tragických nehod patří nepřiměřená rychlost a nepozornost řidičů, na které se často podílí používání mobilních telefonů, napsal Besip. "Příliš mnoho českých motoristů bohužel stále jezdí agresivně a považuje to za normální. Ve srovnání s loňským rokem přitom markantně přibylo případů, kdy došlo ke smrtelnému střetu kvůli tomu, že řidič nepřizpůsobil rychlost jízdy podmínkám na vozovce," doplnil.
V počtu usmrcených na milion obyvatel je ČR podle Besipu zhruba v průměru Evropské unie na 15. příčce. Letos chce Besip pokračovat v kampani varující před používáním telefonu chodci v provozu i řidiči za volantem, zaměří se na nezkušené motorkáře a v terénní kampani nabídne řidičům kontrolu zraku. "Potřebujeme přehledný bodový systém a tvrdší sankce pro nebezpečné, agresivní řidiče, kteří by se měli rychle probrat z pocitu, že si na silnici mohou dělat, co chtějí," uvedl Besip. Chce také pomoct s odstraňováním míst častých nehod na silnicích nižších tříd.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.