V končícím roce při dopravních nehodách v Česku zemřelo nejvíc lidí za poslední tři roky. Podle předběžných čísel si nehody vyžádaly 570 životů, což je o 68 víc než v roce 2017. V samotném prosinci se počet obětí proti loňsku zvýšil o pět na 50. ČTK to dnes řekl ředitel dopravní policie Tomáš Lerch. Upřesněná čísla dopravní policie zveřejní na tiskové konferenci 8. ledna.
Vyšší počet usmrcených při nehodách byl naposledy v roce 2015, tehdy jich bylo 660. V následujících dvou letech obětí ubývalo na 545 předloni a 502 v loňském roce.
Dvěma nejtragičtějšími měsíci byl letos podle dostupných informací srpen a září, kdy na českých silnicích zemřelo shodně 64 lidí. Nejméně obětí si vyžádal únor, bylo jich 21. Následoval březen s 28 usmrcenými.
"V prosinci z 50 usmrcených bylo 21 řidičů osobních automobilů, 13 chodců, což je poměrně vysoké číslo, a 11 spolujezdců v osobních automobilech," řekl Lerch. Nejvíce obětí si podle dostupných čísel vyžádal den před Štědrým dnem, bylo jich pět. Dva lidé 23. prosince zemřeli při srážce převozové sanitky a osobního auta u obce Nové Heřminovy na Bruntálsku. Čtyřicetiletá řidička zahynula na Svitavsku po nárazu auta do stromu, 89letý řidič u Semil narazil do betonové propusti. V Brně osobní auto srazilo sedmačtyřicetiletého muže, který zemřel při převozu do nemocnice.
"Na negativní bilanci letošního roku se nejvíce podepsaly fatální nehody motocyklistů, kterých oproti loňsku výrazně přibylo, zřejmě i vlivem teplého počasí a dlouhé motorkářské sezony," uvedla organizace Besip, která v Česku koordinuje bezpečnost silničního provozu. Obětí podle ní přibylo také mezi chodci.
Mezi nejčastější příčiny tragických nehod patří nepřiměřená rychlost a nepozornost řidičů, na které se často podílí používání mobilních telefonů, napsal Besip. "Příliš mnoho českých motoristů bohužel stále jezdí agresivně a považuje to za normální. Ve srovnání s loňským rokem přitom markantně přibylo případů, kdy došlo ke smrtelnému střetu kvůli tomu, že řidič nepřizpůsobil rychlost jízdy podmínkám na vozovce," doplnil.
V počtu usmrcených na milion obyvatel je ČR podle Besipu zhruba v průměru Evropské unie na 15. příčce. Letos chce Besip pokračovat v kampani varující před používáním telefonu chodci v provozu i řidiči za volantem, zaměří se na nezkušené motorkáře a v terénní kampani nabídne řidičům kontrolu zraku. "Potřebujeme přehledný bodový systém a tvrdší sankce pro nebezpečné, agresivní řidiče, kteří by se měli rychle probrat z pocitu, že si na silnici mohou dělat, co chtějí," uvedl Besip. Chce také pomoct s odstraňováním míst častých nehod na silnicích nižších tříd.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.