V končícím roce při dopravních nehodách v Česku zemřelo nejvíc lidí za poslední tři roky. Podle předběžných čísel si nehody vyžádaly 570 životů, což je o 68 víc než v roce 2017. V samotném prosinci se počet obětí proti loňsku zvýšil o pět na 50. ČTK to dnes řekl ředitel dopravní policie Tomáš Lerch. Upřesněná čísla dopravní policie zveřejní na tiskové konferenci 8. ledna.
Vyšší počet usmrcených při nehodách byl naposledy v roce 2015, tehdy jich bylo 660. V následujících dvou letech obětí ubývalo na 545 předloni a 502 v loňském roce.
Dvěma nejtragičtějšími měsíci byl letos podle dostupných informací srpen a září, kdy na českých silnicích zemřelo shodně 64 lidí. Nejméně obětí si vyžádal únor, bylo jich 21. Následoval březen s 28 usmrcenými.
"V prosinci z 50 usmrcených bylo 21 řidičů osobních automobilů, 13 chodců, což je poměrně vysoké číslo, a 11 spolujezdců v osobních automobilech," řekl Lerch. Nejvíce obětí si podle dostupných čísel vyžádal den před Štědrým dnem, bylo jich pět. Dva lidé 23. prosince zemřeli při srážce převozové sanitky a osobního auta u obce Nové Heřminovy na Bruntálsku. Čtyřicetiletá řidička zahynula na Svitavsku po nárazu auta do stromu, 89letý řidič u Semil narazil do betonové propusti. V Brně osobní auto srazilo sedmačtyřicetiletého muže, který zemřel při převozu do nemocnice.
"Na negativní bilanci letošního roku se nejvíce podepsaly fatální nehody motocyklistů, kterých oproti loňsku výrazně přibylo, zřejmě i vlivem teplého počasí a dlouhé motorkářské sezony," uvedla organizace Besip, která v Česku koordinuje bezpečnost silničního provozu. Obětí podle ní přibylo také mezi chodci.
Mezi nejčastější příčiny tragických nehod patří nepřiměřená rychlost a nepozornost řidičů, na které se často podílí používání mobilních telefonů, napsal Besip. "Příliš mnoho českých motoristů bohužel stále jezdí agresivně a považuje to za normální. Ve srovnání s loňským rokem přitom markantně přibylo případů, kdy došlo ke smrtelnému střetu kvůli tomu, že řidič nepřizpůsobil rychlost jízdy podmínkám na vozovce," doplnil.
V počtu usmrcených na milion obyvatel je ČR podle Besipu zhruba v průměru Evropské unie na 15. příčce. Letos chce Besip pokračovat v kampani varující před používáním telefonu chodci v provozu i řidiči za volantem, zaměří se na nezkušené motorkáře a v terénní kampani nabídne řidičům kontrolu zraku. "Potřebujeme přehledný bodový systém a tvrdší sankce pro nebezpečné, agresivní řidiče, kteří by se měli rychle probrat z pocitu, že si na silnici mohou dělat, co chtějí," uvedl Besip. Chce také pomoct s odstraňováním míst častých nehod na silnicích nižších tříd.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.