Tatra 77 se stala prvním sériově vyráběným aerodynamickým automobilem na světě, vývoj podobných vozů však neprobíhal jen v Československu. Už dva roky po T 77 se představil Peugeot 402 Andreau, který se u Tatry zřejmě inspiroval a některé její detaily dovedl do extrému.
Peugeot 402, představený v roce 1935, se proslavil hlavně díky aerodynamicky tvarované karosérii, se světly schovanými pod maskou chladiče. Designéři Peugeotu při navrhování vozidla využili tehdy populární přístup streamliningu a očividně se inspirovali i u amerického Chrysleru Airflow. Spolu s menším modelem 202 se tento vzhled stal typickým pro Peugeot 30. a 40. let. Kromě toho už tehdy Peugeot nabídl mimo jiné automatickou převodovku a dieselové motory. Nejznámější verzí vozu se stal inovativní kabriolet 402 Eclipse, první sériově vyráběný automobil s pevnou sklápěcí střechou na světě. Kromě něj ale existovala i jiná inovativní varianta s unikátní karosérií.
Francouzský designér Jean Andreau totiž neshledal aerodynamiku standardní 402 jako dostatečnou a rozhodl se na stejném podvozku postavit zcela novou karosérii podle svých poznatků. Tou dobou se už v Kopřivnici vyráběla Tatra 77 s aerodynamickou karosérií. Andreau si z karosérie běžné 402 ponechal vpodstatě jen předek s maskou chladiče a integrovanými světlomety. Už přední okno však dávalo jasně najevo podřízení se aerodynamice. Sklo rozdělené na dva kusy s velkým sklonem přecházelo do protáhlé kabiny s nízkým prosklením, které vypadá mnohem moderněji než soudobé vozy. Netradičně ale působí obrovská ploutev na protáhlé zádi, možná inspirovaná vývojem z Kopřivnice ale dovedená do extrému. Ploutev měla pomáhat s udržením směru při vysokých rychlostech. Díky dvěma okénkům po stranách ale řidič nepřišel ani o výhled dozadu. Také zadní kola se dočkaly zakrytování pro lepší proudění vzduchu.
Součinitel odporu vzduchu u takto upraveného sedanu byl pouhých 0,34, oproti 0,68 u standardní verze. Pro srovnání, Tatra 77 vyjela v první verzi se součinitelem 0,36, který se ale v následující verzi T 77A podařilo snížit na těžko uvěřitelných 0,21. Peugeot 402 Andreau se i přes použití standardního podvozku a techniky bez dalších úprav mohl pochlubit o 30 % nižší spotřebou a o 40 % vyšší maximální rychlostí.
Motor zůstal stejný jako u běžné 402, vepředu uložený řadový čtyřválec o objemu 1991 ccm dodával na zadní nápravu 55 koní přes třírychlostní poloautomatickou převodovku Cotal s elektromagnetickou spojkou. Zatímco běžný sedan se s touto technikou dostal maximálně na 120 km/h, Andreau dokázal vytáhnout až 170 km/h. Podvozek s dělenou přední nápravou dostal kapalinové tlumiče pro větší pohodlí v kabině. Inovativní image 402 však poněkud kazily kabelem ovládané bubnové brzdy na všech kolech, tou dobou už ve vozech vyšší třídy dávno překonané.
Peugeot 402 Andreau se poprvé ukázal na Pařížském autosalonu v říjnu 1936 a Peugeot už od počátku říkal, že sériová produkce není v plánu. Zájem o vozidlo však zřejmě předčil očekávání, protože po nějaké době se o výrobě začalo uvažovat a Peugeot nakonec ohlásil začátek prodeje na rok 1940. K tomu však kvůli začátku války bohužel nikdy nedošlo a dohromady bylo vyrobeno jen šest kusů. Minimálně jeden z prototypů se dochoval dodnes a stojí ve sbírce automobilky L'Aventure Peugeot v Sochaux.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?