Peugeot 402 Andreau - Konkurenta Tatry 77 zastavila válka

-mdo / AutoRoad.cz, 27. prosince 2018, 14:00 Aktualizováno 29.12.2018, 10:39 Google+

Tatra 77 se stala prvním sériově vyráběným aerodynamickým automobilem na světě, vývoj podobných vozů však neprobíhal jen v Československu. Už dva roky po T 77 se představil Peugeot 402 Andreau, který se u Tatry zřejmě inspiroval a některé její detaily dovedl do extrému.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Peugeot 402 Andreau

Peugeot 402 Andreau | foto: wheelsage.org

Sdílejte článek

Peugeot 402, představený v roce 1935, se proslavil hlavně díky aerodynamicky tvarované karosérii, se světly schovanými pod maskou chladiče. Designéři Peugeotu při navrhování vozidla využili tehdy populární přístup streamliningu a očividně se inspirovali i u amerického Chrysleru Airflow. Spolu s menším modelem 202 se tento vzhled stal typickým pro Peugeot 30. a 40. let. Kromě toho už tehdy Peugeot nabídl mimo jiné automatickou převodovku a dieselové motory. Nejznámější verzí vozu se stal inovativní kabriolet 402 Eclipse, první sériově vyráběný automobil s pevnou sklápěcí střechou na světě. Kromě něj ale existovala i jiná inovativní varianta s unikátní karosérií.

img-responsive

Peugeot 402 Andreau | foto: wheelsage.org

Francouzský designér Jean Andreau totiž neshledal aerodynamiku standardní 402 jako dostatečnou a rozhodl se na stejném podvozku postavit zcela novou karosérii podle svých poznatků. Tou dobou se už v Kopřivnici vyráběla Tatra 77 s aerodynamickou karosérií. Andreau si z karosérie běžné 402 ponechal vpodstatě jen předek s maskou chladiče a integrovanými světlomety. Už přední okno však dávalo jasně najevo podřízení se aerodynamice. Sklo rozdělené na dva kusy s velkým sklonem přecházelo do protáhlé kabiny s nízkým prosklením, které vypadá mnohem moderněji než soudobé vozy. Netradičně ale působí obrovská ploutev na protáhlé zádi, možná inspirovaná vývojem z Kopřivnice ale dovedená do extrému. Ploutev měla pomáhat s udržením směru při vysokých rychlostech. Díky dvěma okénkům po stranách ale řidič nepřišel ani o výhled dozadu. Také zadní kola se dočkaly zakrytování pro lepší proudění vzduchu.

Součinitel odporu vzduchu u takto upraveného sedanu byl pouhých 0,34, oproti 0,68 u standardní verze. Pro srovnání, Tatra 77 vyjela v první verzi se součinitelem 0,36, který se ale v následující verzi T 77A podařilo snížit na těžko uvěřitelných 0,21. Peugeot 402 Andreau se i přes použití standardního podvozku a techniky bez dalších úprav mohl pochlubit o 30 % nižší spotřebou a o 40 % vyšší maximální rychlostí.

img-responsive

Peugeot 402 Andreau | foto: wheelsage.org

Motor zůstal stejný jako u běžné 402, vepředu uložený řadový čtyřválec o objemu 1991 ccm dodával na zadní nápravu 55 koní přes třírychlostní poloautomatickou převodovku Cotal s elektromagnetickou spojkou. Zatímco běžný sedan se s touto technikou dostal maximálně na 120 km/h, Andreau dokázal vytáhnout až 170 km/h. Podvozek s dělenou přední nápravou dostal kapalinové tlumiče pro větší pohodlí v kabině. Inovativní image 402 však poněkud kazily kabelem ovládané bubnové brzdy na všech kolech, tou dobou už ve vozech vyšší třídy dávno překonané.

Peugeot 402 Andreau se poprvé ukázal na Pařížském autosalonu v říjnu 1936 a Peugeot už od počátku říkal, že sériová produkce není v plánu. Zájem o vozidlo však zřejmě předčil očekávání, protože po nějaké době se o výrobě začalo uvažovat a Peugeot nakonec ohlásil začátek prodeje na rok 1940. K tomu však kvůli začátku války bohužel nikdy nedošlo a dohromady bylo vyrobeno jen šest kusů. Minimálně jeden z prototypů se dochoval dodnes a stojí ve sbírce automobilky L'Aventure Peugeot v Sochaux.

Vytisknout

Diskuze: Peugeot 402 Andreau - Konkurenta Tatry 77 zastavila válka

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Elon Musk (autor: JD Lasica)

Elon Musk chce změnit celou Evropu. Již příští rok. Co plánuje?

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud