Jak se zachovat při smyku? Základní pravidlo je vždy stejné

sníh / ledovka | foto: pixabay.com

Zimní období přináší situace, kdy jsme nuceni řídit i za nepříznivého počasí. Nebezpečí vzniku ledovky nehrozí jen při minusových teplotách, ale vždy, setkají-li se srážky či vzdušná vlhkost s promrzlou silnicí. Během zhoršeného počasí, kdy musíme předpokládat snížené adhezní podmínky, by měli být řidiči velmi ostražití. Sníh či náledí potrápí začátečníka i řidiče profesionála.

Uvedení vozidla do smyku na kluzké silnici je způsobeno špatně vyhodnocenou situací. „To je navíc často doplněno špatnou nebo pozdní reakcí řidiče z důvodu malých zkušeností, z nepozornosti nebo díky špatné poloze řidiče. Nastavení správné pozice a držení volantu oběma rukama v poloze „14:45“ ovlivňuje úspěšnost provedeného manévru,“ říká Martin Bednář ze společnosti DEKRA. Řidiči by měli za nepříznivého počasí hlavně zpomalit, dodržovat odstup a chovat se obezřetně, protože samotné zvládnutí smyku je někdy obtížné i za pomoci elektronických stabilizačních prvků.

Pokud dojde ke smyku, rozhodně se nemusí jednat o fatální situaci. Při dodržení určitých zásad lze situaci zvládnout. U všech druhů vozidel platí obecné pravidlo: pustit plyn a nebrzdit. Pokud vlastníte vozidlo s manuální převodovkou, sešlápněte spojku. Sešlápnutím spojky se vyrovná přítlak obou náprav a vozidlo se stane stabilnějším. Práce s volantem musí být citlivá, neprovádějte trhavé pohyby. Chcete-li dodržet zásady správného manévrování, je nutné zohlednit rozdělení na smyk přední a zadní nápravy.

Smyk přední nápravy neboli nedotáčivý smyk nastává častěji u vozidel s předním pohonem. Řidič cítí ztrátu adheze prostřednictvím volantu, vozidlo vyjíždí ze své stopy mimo nastavený směr a dostatečně nezatáčí. „Po ubrání plynu a sešlápnutí spojky je dobré mírnými pohyby na volantu korigovat směr. Vozidlo se během chvilky srovná, a pokud byl manévr provedený správně a včas, vrátí se do požadovaného směru bez vyjetí mimo vozovku nebo jízdní pruh,“ radí Martin Bednář. Pokud řidič neubere plyn, zazmatkuje a na poslední chvíli trhne volantem do maximální míry natočení, sníží přilnavost a situaci zhorší.

Smyk zadní nápravy neboli přetáčivý smyk nastává častěji u zadního pohonu. Řidič cítí ztrátu adheze pomocí zádových a hýžďových svalů, vozidlo se začne točit okolo své osy a dostává tzv. „hodiny“. „I zde nejlépe zafunguje okamžité ubrání plynu a sešlápnutí spojky, zároveň musíte velmi pohotově natočit volant proti pohybu vybočování zádi. V praxi to znamená, že pokud dostanete v levotočivé zatáčce smyk zadní nápravy, pohybujete volantem doprava čili tzv. kontra,“ upřesňuje Martin Bednář. Pokud řidič zazmatkuje a začne brzdit, nebo dokonce použije ruční brzdu, celou krizovou situaci umocní. Tento druh smyku je horší nejen pro jeho zvládnutí, ale i z důvodu horších následků. Proto je vhodnější mít pneumatiky s hlubším vzorkem ne na přední nápravě, ale na zadní.

Jakmile nastane skutečně velký, nekontrolovatelný smyk, se kterým si řidič neví rady, je ideální zastavit vozidlo na co možná nejkratší dráze, tedy sešlápnout spojku včetně brzdy maximální silou pro vytvoření nejvyššího brzdného účinku. I to je dobré natrénovat. Nejlepší je těmto momentům a dopravním nehodám předcházet, chybu však může udělat každý. Začátečníkům i zkušeným řidičům prospívá trénink. Na kurzech bezpečné jízdy neboli škole smyku, které zahrnují teoretickou přípravu a praktické jízdy na polygonu, si lze vše vyzkoušet. „Zdokonalováním řidičských manévrů zvýšíte šanci, že se zachováte správně. Vyrážejte na cesty s předstihem, abyste nemuseli spěchat. Samozřejmostí je správný technický stav vozidla i stav řidiče,“ uzavírá Martin Bednář z DEKRY.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy