Od 1. prosince je možná zakoupit dálniční známku na rok 2019, kterou mohou řidiči díky její 14ti měsíční platnosti používat až do konce ledna 2020. Některé věci se změnily, jiné zůstávají stejné. V každém případě by se měl mít kupující na pozoru a pořizovat kupon jen na k tomu určených místech. I letos se totiž očekává výskyt padělků, který bude kontrolován příslušnými orgány.
Jak je již patrné, prodloužená platnost dálničních známek se nezměnila - kupon pro rok 2019 tedy platí již od 1. prosince letošního roku, a to až do konce ledna roku 2020. Za zmínku stojí i fakt, že se možná jedná o poslední dálniční kupon, který si touto cestou budou řidiči pořizovat a lepit na čelní skla svých automobilů. Vláda nyní projednává změnu zákona o pozemních komunikacích, podle které by dosavadní papírové kupony měly skončit právě v roce 2020.
Návrh počítá se zavedením elektronických dálničních známek, které by měly zvýšit příjmy z dálničních poplatků až o 220 milionů korun ročně a zároveň snížit provozní náklady o polovinu. Příjemnou informací je i fakt, že se zvažuje zvýhodnění (či osvobození) vozidel na alternativní pohon. Majitelé provozující takováto vozidla by tak mohli ušetřit nemalé částky.
Zpět ale k dálničním kuponům pro příští rok - jak vidíte, design jednotlivých známek prošel určitou změnou. Roční známka má modrou barvu a kulatý tvar, její cena zůstala na částce 1500 korun, což je v současnosti nejvyšší možná cena, kterou zákon o pozemních komunikacích dovoluje. Měsíční známka má zelenou barvu, čtvercovitý tvar a její cena je 440 korun. Desetidenní červená známka trojúhelníkového tvaru pak vyjde na 310 korun.
Dálniční známky platí pro vozidla do váhy 3,5 tuny, poplatky za vozidla přesahující tuto váhu jsou řešeny cestou elektronického mýtného. Jak již bylo zmíněno, pozor by si řidiči měli dát na způsob pořízení jednotlivých kuponů - i v letošním roce se očekává, že se na trhu objeví nemalý počet padělků. Pravost kuponů budou kontrolovat policisté i celníci. „Pokud motorista vylepí na vozidle padělaný kupon, dopouští se přestupku a vystavuje se riziku uložení pokuty za užívání zpoplatněných pozemních komunikací bez řádně uhrazeného časového poplatku ve výši až pět tisíc v blokovém řízení, nebo až sto tisíc korun ve správním řízení. Zároveň se vystavuje riziku možného trestního stíhání za spolupodílnictví na šíření padělaných kuponů,“ připomíná Státní fond dopravní infrastruktury.
Místo pro vylepení dálničního kuponu se nijak nemění - stále se jedná o spodní roh čelního okna u spolujezdce s tím, že známka nesmí nijak omezovat výhled řidiče, musí být však dobře viditelná. Řidiči by po skončení platnosti jejich původní známku měli neprodleně odstranit, neboť se tak vystavují pokutě až 1000 korun. Oba dva díly dálničního kuponu musí být také opatřeny SPZ vozidla a druhý díl kuponu musí být uschován pro případ kontroly - bez splnění těchto podmínek je kupon považován za neplatný.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.