Od 1. prosince je možná zakoupit dálniční známku na rok 2019, kterou mohou řidiči díky její 14ti měsíční platnosti používat až do konce ledna 2020. Některé věci se změnily, jiné zůstávají stejné. V každém případě by se měl mít kupující na pozoru a pořizovat kupon jen na k tomu určených místech. I letos se totiž očekává výskyt padělků, který bude kontrolován příslušnými orgány.
Jak je již patrné, prodloužená platnost dálničních známek se nezměnila - kupon pro rok 2019 tedy platí již od 1. prosince letošního roku, a to až do konce ledna roku 2020. Za zmínku stojí i fakt, že se možná jedná o poslední dálniční kupon, který si touto cestou budou řidiči pořizovat a lepit na čelní skla svých automobilů. Vláda nyní projednává změnu zákona o pozemních komunikacích, podle které by dosavadní papírové kupony měly skončit právě v roce 2020.
Návrh počítá se zavedením elektronických dálničních známek, které by měly zvýšit příjmy z dálničních poplatků až o 220 milionů korun ročně a zároveň snížit provozní náklady o polovinu. Příjemnou informací je i fakt, že se zvažuje zvýhodnění (či osvobození) vozidel na alternativní pohon. Majitelé provozující takováto vozidla by tak mohli ušetřit nemalé částky.
Zpět ale k dálničním kuponům pro příští rok - jak vidíte, design jednotlivých známek prošel určitou změnou. Roční známka má modrou barvu a kulatý tvar, její cena zůstala na částce 1500 korun, což je v současnosti nejvyšší možná cena, kterou zákon o pozemních komunikacích dovoluje. Měsíční známka má zelenou barvu, čtvercovitý tvar a její cena je 440 korun. Desetidenní červená známka trojúhelníkového tvaru pak vyjde na 310 korun.
Dálniční známky platí pro vozidla do váhy 3,5 tuny, poplatky za vozidla přesahující tuto váhu jsou řešeny cestou elektronického mýtného. Jak již bylo zmíněno, pozor by si řidiči měli dát na způsob pořízení jednotlivých kuponů - i v letošním roce se očekává, že se na trhu objeví nemalý počet padělků. Pravost kuponů budou kontrolovat policisté i celníci. „Pokud motorista vylepí na vozidle padělaný kupon, dopouští se přestupku a vystavuje se riziku uložení pokuty za užívání zpoplatněných pozemních komunikací bez řádně uhrazeného časového poplatku ve výši až pět tisíc v blokovém řízení, nebo až sto tisíc korun ve správním řízení. Zároveň se vystavuje riziku možného trestního stíhání za spolupodílnictví na šíření padělaných kuponů,“ připomíná Státní fond dopravní infrastruktury.
Místo pro vylepení dálničního kuponu se nijak nemění - stále se jedná o spodní roh čelního okna u spolujezdce s tím, že známka nesmí nijak omezovat výhled řidiče, musí být však dobře viditelná. Řidiči by po skončení platnosti jejich původní známku měli neprodleně odstranit, neboť se tak vystavují pokutě až 1000 korun. Oba dva díly dálničního kuponu musí být také opatřeny SPZ vozidla a druhý díl kuponu musí být uschován pro případ kontroly - bez splnění těchto podmínek je kupon považován za neplatný.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.