Přijdeme k autu a zjistíme, že je poškozené. Žádný viník, žádný vzkaz. Tyto situace bohužel nejsou ničím výjimečným, a naše pocity se zhoršují spolu s tím, čím dražší máme vůz. Abyste příště nebyli zaskočeni a věděli jak postupovat, máme pro vás připravený následující článek.
Pro jistotu ale začneme úplně od začátku. Jakýkoliv "ťukanec" je nehoda jako každá jiná. Zatímco dříve se ke každé dopravní nehodě musela volat policie, zákon nyní upravuje případy, kdy se vyřešení dopravní nehody obejde bez ní, a postačí, když spolu účastníci dopravní nehody sepíšou "Záznam o dopravní nehodě."
Záznam o dopravní nehodě
Policii nemusíme volat, pokud předpokládaná škoda nepřesahuje sto tisíc korun, pokud nedošlo ke zranění osob či škodám na majetku třetí osoby (poškozená svodidla či dopravní značení). V tuto chvíli postačí vyplnit záznam o dopravní nehodě, který obsahuje údaje o zúčastněných vozidlech a jejich řidičích. Pokud to situace umožňuje, místo dopravní nehody včetně poškození bychom měli pečlivě zdokumentovat. Stejně tak nám v případě dalšího šetření mohou pomoci i svědci nehody. Důležité je také automobil nijak neopravovat a co nejdříve celou situaci nahlásit na pojišťovnu.
Pokud je viník neznámý
„Je dobré zavolat policii už proto, že viník z místa nehody ujel, což je vážný dopravní přestupek. Navíc jen policie může například po majiteli nebo provozovateli parkoviště chtít kamerové záznamy, z nichž je možné viníka odhalit," řekl mluvčí Allianz pojišťovny, Václav Bálek.
V případě, že od drobné parkovací nehody ujede, hrozí řidiči ve správním řízení 2500 až 5000 korun pokuty. Pokud někdo během roku spáchá dva takové přestupky, čeká ho navíc zákaz řízení od jednoho do šesti měsíců.
Fakta
„Více než čtyřicet procent všech dopravních nehod s následkem poškození vozu se stane při parkování ať už během vjíždění na parkovací místo nebo vyjíždění z něj. Případně k nim dojde během jiných drobných manévrů s automobilem," uvedl Bálek. K naprosté většině těchto havárií dochází podle mluvčího při couvání, a to ve více než osmdesáti procentech nehod.
Svou roli sehrálo i to, že se oproti minulosti auta značně zvětšila. „Není náhoda, že SUV a dodávky se stávají účastníky o třicet procent většího počtu nehod než menší vozy. Problém ale může představovat i nevhodný design takový, jenž dnes často znemožňuje pohodlný výhled z vozu zejména v jeho zadní části a po stranách," dodal Bálek.
Vyplacení škody
V případě jakékoliv dopravní nehody poškozenému náleží částka, za níž lze vozidlo uvést do původního stavu s ohledem na jeho stáří a počet najetých kilometrů. U škody na vozidle existují dva způsoby pojistného plnění a to "rozpočtem" či fakturou.
Rozpočtem - na základě obvyklých cen na trhu pojišťovna stanoví rozpočet na opravu auta, poškozený dostane na účet tento finanční obnos a pojišťovna dál nezkoumá, jak poškozený s penězi naložil.
Fakturou - poškozenému je proplacena faktura či jiný účetní doklad za provedenou opravu v přiměřené výši, za doložení dokladů potřebných pro uhrazení škody odpovídá poškozený.