Ještě před koncem sedmdesátých let patřila společnost LIAZ k velice perspektivním společnostem s dlouhou tradicí a bohatými zkušenostmi, které mnozí predikovali zářnou budoucnost. Zanedlouho po změně režimu a otevření trhu však přišla studená sprcha, která se pro LIAZ změnila v noční můru. O návrat do hry se kdysi úspěšný výrobce pokusil ještě pod novým názvem, ovšem i tento pokus skončil bohužel fiaskem. Brzy by se však značka LIAZ znovu mohla objevit. Víc už ale níže.
Historie společnosti LIAZ, neboli Liberecké automobilové závody, se začala oficiálně psát v roce 1951, ačkoliv první roky se jednalo jen o označení výrobních podniků dnešní Škody Auto, tehdy ještě AZNP. Ostatně s mladoboleslavskou automobilkou toho má LIAZka mnoho společného.
Už jen díky svému spojení s městem Liberec se totiž často označuje za nepřímého nástupce automobilky Reichenberger Automobil Fabrik (RAF), kterou v roce 1907 založil v Liberci Johann Liebieg. Produkce automobilky však s nástupem první světové války nedokázala konkurovat společnosti Laurin & Klement, která ji nakonec roku 1912 koupila, výrobu automobilů zastavila a techniku odvezla do Mladé Boleslavi.
Vraťme se ale k LIAZce z padesátých let, kterou tvořili závody v Rýnovicích, Mnichově Hradišti a Liberci. V prvních letech, tedy vlastně až do 70. let, se zde totiž vyrábělo pro Mladou Boleslav - konkrétně šlo o náklaďáky a autobusy Škoda 706 RO i RTO. později se přechází na označení Škoda Liaz.
Začátky společnosti byly poměrně divoké, neboť chyběly zkušenosti. LIAZ se však poměrně rychle odrazil od dna, což skvěle odrážejí čísla vyrobených modelů. Zatímco v roce 1951 závod vyrobil 931 vozidel, v roce 1954 to bylo 4 120 vozidel a v roce 1971 už dokonce 13 600 vozidel ročně.
Tou dobou už LIAZ zaměstnával okolo 11 000 lidí a jeho produkce zahrnovala bohatou paletu užitkových automobilů, včetně sklápěčů, tahačů, atd.. K podniku navíc byly připojovány další závody, v Mělníku, Přerově, Holýšově, Zvolenu a Veľkém Krtíši na jižním Slovensku.
V osmdesátých letech si LIAZka vede víc než dobře a tak už z názvu svých modelů konečně vypouští i označení Škoda. Od začátku roku 1986 jsou navíc LIAZce podřízeny i společnosti Karosa Vysoké Mýto, tradiční výrobce autobusů, nebo podnik Škoda Ostrov, kde se vyrábí trolejbusy. Jen samotných náklaďáků se přitom vyrábí okolo 8 000.
LIAZ navíc úspěšně vyváží své modely i za hranice. Kromě tradičních odběratelů ve východním bloku se LIAZky dostávají i k zájemcům z východní Asie, jižní Ameriky a některých arabských států.
V osmdesátých letech bylo portfolio LIAZky skutečně velmi pestré. Stále se totiž vyráběla Škoda 706 MT (modernizovaný trambus) sloužící k přechodu mezi modely 706 a řadou 100. Vedle toho už se vyráběly modernější vozy řady LIAZ 100, které doplnily modernizované kusy se sklápěcí kabinou označované LIAZ 110. V nabídce byly i sklápěče 150 (4x2), 151 (4x4) a podvozky pro nástavby 111 (4x4) a 122 (6x4). Stále navíc probíhala i výroba těžkého traktoru ŠT-180.
Kromě toho se navíc LIAZka začínala i poměrně často a hlavně úspěšně ukazovat na závodních tratích. Závodní stroje byly vidět na evropském okruhovém mistrovství tahačů a například do Rally Dakar naskočil LIAZ dříve než Tatra a v roce 1988 obsadily československé společnosti první a druhé místo - úspěšnější byl však Karel Loprais za volantem Tatry, který si připsal své první vítězství. Druhé místo však bylo pro LIAZ a jejího řidiče Jiřího Moskalu také úspěchem. Bohužel jedním z posledních.
V devadesátých letech totiž LIAZ čekala studená sprcha. Ačkoliv byla řada 100 stále spolehlivým a schopným pracantem, konkurence ze západu ji válcovala na plné čáře. Lidem z východního bloku totiž slibovala něco nového a nepoznaného. Obrovský úpadek je vidět i na číslech produkce, která v roce 1994 dosahuje necelých 700 kusů techniky.
Záchranné lano hází v roce 1995 společnost Škoda Plzeň, která se během privatizace stává většinovým vlastníkem. Modernizace v podobě řady 200 a 300, které se odehrály v mezidobí, společnosti také nijak výrazně nepomáhají. Posledním pokusem o záchranu se tak stává nová řada 400.
Nový tahač Xena, který byl vyroben za spolupráce Škody a Liazu a nese tak jména obou společností, byl prezentován v roce 1996 na veletrhu v Hannoveru. O pár let později byla představena ještě odvozená sklápěčka pojmenovaná Fox. Ačkoliv byly u obou modelů použity díly i ze starších řad, hlavní díly jako motor, kabina a podvozek jsou zcela nové.
Xena ani Fox však nedokázali vzbudit dostatečný zájem a tak už Škodě nezbývalo mnoho možností. Kromě restrukturalizace a změny názvů na Škoda Liaz dochází i k hledání zahraničních partnerů. O něčem takovém se spekulovalo již na přelomu devadesátých let, ovšem nyní je to poslední možnost na záchranu. Podle některých zdrojů jednala Škoda dokonce i se společnostmi jako Mercedes-Benz, ovšem z toho nakonec sešlo.
V roce 2000 tak Liaz míří do slovenského Holdingu Sipox, který dílo zkázy dokoná. Poslední Liazka, asistenční vozidlo pro dakarský tým závodníka Martina Macíka, je vyrobeno 1. září roku 2003. Tím Liaz definitivně končí. Tedy značka.
Výrobu se totiž pokusila obnovit společnost Tedom, která si k tomu v roce 2006 zřídila značku Tedom Truck - v ní mimochodem figuroval velký milovník Liazek a závodník Martin Macík. Tedom odkupuje jednu z částí bývalých závodů, mototrárnu v Rýnovicích, která se přejmenovala na Jamot a.s.. Navíc Tedom odkupuje i technickou dokumentaci, know how, techniku a práva na výrobu řady 300 a 400.
V následujícím roce se rozjíždí produkce, která však končí debaklem. Ani Tedom Truck nedokáže sehnat pro Liazky dostatečný odběr a místo plánované výroby 5 000 vozidel ročně se jich celkem vyrobí pouze devatenáct. Devět z nich jsou navíc přestavěné Liazky. Ke dni 1.1.2010 tak společnost vstupuje do likvidace.
Milovníci značky LIAZ stále věří v návrat této značky a brzo by se mohli dočkat. Dne 22.12.2017 totiž vznikla akciová společnost LIAZ Trucks, jejímž jediným akcionářem je Czechoslovak Group a.s. Tato společnost, kterou ovládá Jaroslav Strnad, přitom vlastní i 65 % akcií společnosti Tatra Trucks a.s. V budoucnosti bychom se tak mohli dočkat velkého návratu.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.