Česká auta nebyla jen Škoda a Tatra. Kam se poděl Liaz nebo Tedom?

-mao / AutoRoad.cz, 24. července 2018, 16:19 Aktualizováno 24.7.2018, 16:28 Google+

Ještě před koncem sedmdesátých let patřila společnost LIAZ k velice perspektivním společnostem s dlouhou tradicí a bohatými zkušenostmi, které mnozí predikovali zářnou budoucnost. Zanedlouho po změně režimu a otevření trhu však přišla studená sprcha, která se pro LIAZ změnila v noční můru. O návrat do hry se kdysi úspěšný výrobce pokusil ještě pod novým názvem, ovšem i tento pokus skončil bohužel fiaskem. Brzy by se však značka LIAZ znovu mohla objevit. Víc už ale níže.

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 29.07. 12:28) Napište svůj názor
Škoda-LIAZ 100.55 Dakar

Škoda-LIAZ 100.55 Dakar | foto: wheelsage.org

Sdílejte článek

Historie společnosti LIAZ, neboli Liberecké automobilové závody, se začala oficiálně psát v roce 1951, ačkoliv první roky se jednalo jen o označení výrobních podniků dnešní Škody Auto, tehdy ještě AZNP. Ostatně s mladoboleslavskou automobilkou toho má LIAZka mnoho společného.

Už jen díky svému spojení s městem Liberec se totiž často označuje za nepřímého nástupce automobilky Reichenberger Automobil Fabrik (RAF), kterou v roce 1907 založil v Liberci Johann Liebieg. Produkce automobilky však s nástupem první světové války nedokázala konkurovat společnosti Laurin & Klement, která ji nakonec roku 1912 koupila, výrobu automobilů zastavila a techniku odvezla do Mladé Boleslavi.

Vraťme se ale k LIAZce z padesátých let, kterou tvořili závody v Rýnovicích, Mnichově Hradišti a Liberci. V prvních letech, tedy vlastně až do 70. let, se zde totiž vyrábělo pro Mladou Boleslav - konkrétně šlo o náklaďáky a autobusy Škoda 706 RO i RTO. později se přechází na označení Škoda Liaz.

Začátky společnosti byly poměrně divoké, neboť chyběly zkušenosti. LIAZ se však poměrně rychle odrazil od dna, což skvěle odrážejí čísla vyrobených modelů. Zatímco v roce 1951 závod vyrobil 931 vozidel, v roce 1954 to bylo 4 120 vozidel a v roce 1971 už dokonce 13 600 vozidel ročně.

Tou dobou už LIAZ zaměstnával okolo 11 000 lidí a jeho produkce zahrnovala bohatou paletu užitkových automobilů, včetně sklápěčů, tahačů, atd.. K podniku navíc byly připojovány další závody, v Mělníku, Přerově, Holýšově, Zvolenu a Veľkém Krtíši na jižním Slovensku.

img-responsive

Škoda-LIAZ 706 RT AKV | foto: wheelsage.org

V osmdesátých letech si LIAZka vede víc než dobře a tak už z názvu svých modelů konečně vypouští i označení Škoda. Od začátku roku 1986 jsou navíc LIAZce podřízeny i společnosti Karosa Vysoké Mýto, tradiční výrobce autobusů, nebo podnik Škoda Ostrov, kde se vyrábí trolejbusy.  Jen samotných náklaďáků se přitom vyrábí okolo 8 000.

LIAZ navíc úspěšně vyváží své modely i za hranice. Kromě tradičních odběratelů ve východním bloku se LIAZky dostávají i k zájemcům z východní Asie, jižní Ameriky a některých arabských států.

img-responsive

Škoda-LIAZ 250.471 závodní speciál | foto: wheelsage.org

V osmdesátých letech bylo portfolio LIAZky skutečně velmi pestré. Stále se totiž vyráběla Škoda 706 MT (modernizovaný trambus) sloužící k přechodu mezi modely 706 a řadou 100. Vedle toho už se vyráběly modernější vozy řady LIAZ 100, které doplnily modernizované kusy se sklápěcí kabinou označované LIAZ 110. V nabídce byly i sklápěče 150 (4x2), 151 (4x4) a podvozky pro nástavby 111 (4x4) a 122 (6x4). Stále navíc probíhala i výroba těžkého traktoru ŠT-180.

Kromě toho se navíc LIAZka začínala i poměrně často a hlavně úspěšně ukazovat na závodních tratích. Závodní stroje byly vidět na evropském okruhovém mistrovství tahačů a například do Rally Dakar naskočil LIAZ dříve než Tatra a v roce 1988 obsadily československé společnosti první a druhé místo - úspěšnější byl však Karel Loprais za volantem Tatry, který si připsal své první vítězství. Druhé místo však bylo pro LIAZ a jejího řidiče Jiřího Moskalu také úspěchem. Bohužel jedním z posledních.

zdroj: youtube.com

V devadesátých letech totiž LIAZ čekala studená sprcha. Ačkoliv byla řada 100 stále spolehlivým a schopným pracantem, konkurence ze západu ji válcovala na plné čáře. Lidem z východního bloku totiž slibovala něco nového a nepoznaného. Obrovský úpadek je vidět i na číslech produkce, která v roce 1994 dosahuje necelých 700 kusů techniky.

Záchranné lano hází v roce 1995 společnost Škoda Plzeň, která se během privatizace stává většinovým vlastníkem. Modernizace v podobě řady 200 a 300, které se odehrály v mezidobí, společnosti také nijak výrazně nepomáhají.  Posledním pokusem o záchranu se tak stává nová řada 400.

img-responsive

Škoda-LIAZ 400 Xena | foto: wheelsage.org

Nový tahač Xena, který byl vyroben za spolupráce Škody a Liazu a nese tak jména obou společností, byl prezentován v roce 1996 na veletrhu v Hannoveru. O pár let později byla představena ještě odvozená sklápěčka pojmenovaná Fox. Ačkoliv byly u obou modelů použity díly i ze starších řad, hlavní díly jako motor, kabina a podvozek jsou zcela nové.

Xena ani Fox však nedokázali vzbudit dostatečný zájem a tak už Škodě nezbývalo mnoho možností. Kromě restrukturalizace a změny názvů na Škoda Liaz dochází i k hledání zahraničních partnerů. O něčem takovém se spekulovalo již na přelomu devadesátých let, ovšem nyní je to poslední možnost na záchranu. Podle některých zdrojů jednala Škoda dokonce i se společnostmi jako Mercedes-Benz, ovšem z toho nakonec sešlo.

img-responsive

Škoda-LIAZ 400 Fox | foto: wheelsage.org

V roce 2000 tak Liaz míří do slovenského Holdingu Sipox, který dílo zkázy dokoná. Poslední Liazka, asistenční vozidlo pro dakarský tým závodníka Martina Macíka, je vyrobeno 1. září roku 2003. Tím Liaz definitivně končí. Tedy značka.

Výrobu se totiž pokusila obnovit společnost Tedom, která si k tomu v roce 2006 zřídila značku Tedom Truck - v ní mimochodem figuroval velký milovník Liazek a závodník Martin Macík. Tedom odkupuje jednu z částí bývalých závodů, mototrárnu v Rýnovicích, která se přejmenovala na Jamot a.s.. Navíc Tedom odkupuje i technickou dokumentaci, know how, techniku a práva na výrobu řady 300 a 400.

img-responsive

LIAZ 111.154 Tedom Truck na závodech Rally Dakar | foto: wheelsage.org

V následujícím roce se rozjíždí produkce, která však končí debaklem. Ani Tedom Truck nedokáže sehnat pro Liazky dostatečný odběr a místo plánované výroby 5 000 vozidel ročně se jich celkem vyrobí pouze devatenáct. Devět z nich jsou navíc přestavěné Liazky. Ke dni 1.1.2010 tak společnost vstupuje do likvidace.

Milovníci značky LIAZ stále věří v návrat této značky a brzo by se mohli dočkat. Dne 22.12.2017 totiž vznikla akciová společnost LIAZ Trucks, jejímž jediným akcionářem je Czechoslovak Group a.s. Tato společnost, kterou ovládá Jaroslav Strnad, přitom vlastní i 65 % akcií společnosti Tatra Trucks a.s. V budoucnosti bychom se tak mohli dočkat velkého návratu.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Česká auta nebyla jen Škoda a Tatra. Kam se poděl Liaz nebo Tedom?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 29.07.2018 12:28 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

UAZ Classic

Chcete dodávku bez moderních vymožeností? Těchto deset kousků je tu pro vás

Tatra

Tatrovácké úspěchy v Číně? Kopřivnická automobilka zkouší navázat na slavnou minulost

Škoda 105/120 se ve Velké Británii prodávala pod označením Estelle

Nejhorší automobily světa? V nelichotivém žebříčku se umístila česká Škodovka

Moskvič 2144 Istra

Tragédie místo úspěchu? Moskvič měl dostat Sověty na úroveň Západu, něco se ale stalo

Toyota Mirai

Vodík jako palivo budoucnosti? Nová Toyota Mirai brzy strčí elektromobily do kapsy

Podpis Chucka Norrise udělal z obyčejné Toyoty Tacoma akčního hrdinu

Auto s podpisem Chucka Norrise? Z obyčejné Toyoty se rázem stala filmová hvězda

Ilustrační foto

Jak co nejlépe šetřit palivo? Na rychlosti záleží víc, než si myslíte

Nürburgring

Chystáte se na Nürburgring? Na tohle si dejte pozor, může se to stát každému

Jeremy Clarkson

Motivace podle Jeremy Clarksona? Tohle by chtěl před maturitou slyšet snad každý

Jednoduchá výroba nouzového navijáku, se který můžete například vyprostit zapadlý automobil

Uvízlé auto a naviják nikde? S tímto trikem se dostanete z každého maléru

reklama
reklama

Doporučujeme

Lexus LFA Art Car

Umělecké dílo na závodní trati? Lexus slaví závodní premiéru speciálním LFA Art…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Uvízlé auto a naviják nikde? S tímto trikem se dostanete z každého maléru

  2. Poklady z tajemné garáže? 20 let ukrývané Lamborghini odhalilo svou cenu

  3. Tragédie místo úspěchu? Moskvič měl dostat Sověty na úroveň Západu, něco se ale stalo

  4. Nový trik zlodějů aut? Na tohle si dávejte dobrý pozor

  5. Jezdit po dálnici bez známky? Jde to, ale tohle musíte vědět

  6. Nejhorší automobily světa? V nelichotivém žebříčku se umístila česká Škodovka

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud