Tank s jeřábem místo kanónu? VT-72 zastane práci v armádě i u hasičů

Vyprošťovací tank VT-72
Vyprošťovací tank VT-72, foto: Ministerstvo obrany ČR **http://www.mocr.army.cz/**
Antonín Marek , AutoRoad.cz 28. července 2018 15:00
Sdílej:

Tento nenápadný hrdina přichází na řadu všude tam, kde ostatní selhali. Své uplatnění má nejen v armádě, ale i u hasičů, kdykoliv je potřeba něco vyprostit či vytáhnout. Díky radlici, navijáku a jeřábu je připraven téměř na cokoliv.

Nejlépe uděláme, když začneme čísly. Právě ty prozradí, jak mocná síla se ve vyprošťovacím tanku skrývá. Tank je poháněn vícepalivovým! motorem (ano, "schroupne" naftu, benzín i petrolej) V-46 s plnícím odstředivým dmychadlem. Dvanáctiválcový motor o objemu 39 litrů poskytuje výkon 573 kW a 3160 Nm. točivého momentu.

Motor se spouští stlačeným vzduchem. K tomuto účelu je tank vybaven dvěma pětilitrovými lahvemi a kompresorem Ak 150 SV. Jako pomocný spouštěč je ve vozidle instalován elektrický dynamospouštěč SG-10–1S. Speciální ohřívací zařízení pro předehřev motoru ohřeje chladící kapalinu na 80°C a zvýší tlak oleje na 0,2 MPa.

Díky svému výkonu může jet tento 49 tunový tank až 60 km/h. Tank dále disponuje 19-ti tunovým jeřábem a navijákem, který může táhnout až 30 tun (přes 2 kladky až 90 tun)! Opravdu extrémní čísla, které se nevyjímají ani spotřebě - 290 litrů na 100 km na silnici, 600 litrů na 100 km v terénu; a nakonec 500 až 1100 litrů na 100 kilometrů při vlečení tanku. 

Říkáte si, k čemu je takové "monstrum" vlastně dobré? Kdykoliv je potřeba vyprostit či vléct uvázlou či poškozenou techniku. Na přiloženém videu můžete například vidět, jak si vyprošťovací tank na rozbahněném poli poradil se zapadlým kombajnem. Mnohem známější je ovšem zákrok z minulého roku, kdy v Drážďanech dva vyprošťovací tanky vytáhly uvízlou českou loď Albis. Ta byla téměř týden podélně opřena o most v centru města a přerušila lodní dopravu.

Prototyp tanku byl vyroben v roce 1988 v ZTS Martin. Od roku 1989 přibližně do roku 1995 pak probíhala sériová výroba. Během této doby sjelo z výrobních linek asi 110 kusů této techniky. Přední buldozerová radlice slouží jak ke stabilizaci a zapření tanku při tažení, tak i k drobným terénním úpravám. Šířka jejího záběru je 3360 mm, zahloubení 300 mm.

Tank zvládne stoupat v úhlu 30° a zvládne boční náklon 25°. Vozidlo je schopno překročit příkop o šířce 2,8 m a jeho výstupnost (výška kolmé stěny) je 0,85 m. Brodivost vozidla je bez přípravy 1200 mm, s přípravou 5 m.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.