Tento nenápadný hrdina přichází na řadu všude tam, kde ostatní selhali. Své uplatnění má nejen v armádě, ale i u hasičů, kdykoliv je potřeba něco vyprostit či vytáhnout. Díky radlici, navijáku a jeřábu je připraven téměř na cokoliv.
Nejlépe uděláme, když začneme čísly. Právě ty prozradí, jak mocná síla se ve vyprošťovacím tanku skrývá. Tank je poháněn vícepalivovým! motorem (ano, "schroupne" naftu, benzín i petrolej) V-46 s plnícím odstředivým dmychadlem. Dvanáctiválcový motor o objemu 39 litrů poskytuje výkon 573 kW a 3160 Nm. točivého momentu.
Motor se spouští stlačeným vzduchem. K tomuto účelu je tank vybaven dvěma pětilitrovými lahvemi a kompresorem Ak 150 SV. Jako pomocný spouštěč je ve vozidle instalován elektrický dynamospouštěč SG-10–1S. Speciální ohřívací zařízení pro předehřev motoru ohřeje chladící kapalinu na 80°C a zvýší tlak oleje na 0,2 MPa.
Díky svému výkonu může jet tento 49 tunový tank až 60 km/h. Tank dále disponuje 19-ti tunovým jeřábem a navijákem, který může táhnout až 30 tun (přes 2 kladky až 90 tun)! Opravdu extrémní čísla, které se nevyjímají ani spotřebě - 290 litrů na 100 km na silnici, 600 litrů na 100 km v terénu; a nakonec 500 až 1100 litrů na 100 kilometrů při vlečení tanku.
Říkáte si, k čemu je takové "monstrum" vlastně dobré? Kdykoliv je potřeba vyprostit či vléct uvázlou či poškozenou techniku. Na přiloženém videu můžete například vidět, jak si vyprošťovací tank na rozbahněném poli poradil se zapadlým kombajnem. Mnohem známější je ovšem zákrok z minulého roku, kdy v Drážďanech dva vyprošťovací tanky vytáhly uvízlou českou loď Albis. Ta byla téměř týden podélně opřena o most v centru města a přerušila lodní dopravu.
Prototyp tanku byl vyroben v roce 1988 v ZTS Martin. Od roku 1989 přibližně do roku 1995 pak probíhala sériová výroba. Během této doby sjelo z výrobních linek asi 110 kusů této techniky. Přední buldozerová radlice slouží jak ke stabilizaci a zapření tanku při tažení, tak i k drobným terénním úpravám. Šířka jejího záběru je 3360 mm, zahloubení 300 mm.
Tank zvládne stoupat v úhlu 30° a zvládne boční náklon 25°. Vozidlo je schopno překročit příkop o šířce 2,8 m a jeho výstupnost (výška kolmé stěny) je 0,85 m. Brodivost vozidla je bez přípravy 1200 mm, s přípravou 5 m.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.