Tento nenápadný hrdina přichází na řadu všude tam, kde ostatní selhali. Své uplatnění má nejen v armádě, ale i u hasičů, kdykoliv je potřeba něco vyprostit či vytáhnout. Díky radlici, navijáku a jeřábu je připraven téměř na cokoliv.
Nejlépe uděláme, když začneme čísly. Právě ty prozradí, jak mocná síla se ve vyprošťovacím tanku skrývá. Tank je poháněn vícepalivovým! motorem (ano, "schroupne" naftu, benzín i petrolej) V-46 s plnícím odstředivým dmychadlem. Dvanáctiválcový motor o objemu 39 litrů poskytuje výkon 573 kW a 3160 Nm. točivého momentu.
Motor se spouští stlačeným vzduchem. K tomuto účelu je tank vybaven dvěma pětilitrovými lahvemi a kompresorem Ak 150 SV. Jako pomocný spouštěč je ve vozidle instalován elektrický dynamospouštěč SG-10–1S. Speciální ohřívací zařízení pro předehřev motoru ohřeje chladící kapalinu na 80°C a zvýší tlak oleje na 0,2 MPa.
Díky svému výkonu může jet tento 49 tunový tank až 60 km/h. Tank dále disponuje 19-ti tunovým jeřábem a navijákem, který může táhnout až 30 tun (přes 2 kladky až 90 tun)! Opravdu extrémní čísla, které se nevyjímají ani spotřebě - 290 litrů na 100 km na silnici, 600 litrů na 100 km v terénu; a nakonec 500 až 1100 litrů na 100 kilometrů při vlečení tanku.
Říkáte si, k čemu je takové "monstrum" vlastně dobré? Kdykoliv je potřeba vyprostit či vléct uvázlou či poškozenou techniku. Na přiloženém videu můžete například vidět, jak si vyprošťovací tank na rozbahněném poli poradil se zapadlým kombajnem. Mnohem známější je ovšem zákrok z minulého roku, kdy v Drážďanech dva vyprošťovací tanky vytáhly uvízlou českou loď Albis. Ta byla téměř týden podélně opřena o most v centru města a přerušila lodní dopravu.
Prototyp tanku byl vyroben v roce 1988 v ZTS Martin. Od roku 1989 přibližně do roku 1995 pak probíhala sériová výroba. Během této doby sjelo z výrobních linek asi 110 kusů této techniky. Přední buldozerová radlice slouží jak ke stabilizaci a zapření tanku při tažení, tak i k drobným terénním úpravám. Šířka jejího záběru je 3360 mm, zahloubení 300 mm.
Tank zvládne stoupat v úhlu 30° a zvládne boční náklon 25°. Vozidlo je schopno překročit příkop o šířce 2,8 m a jeho výstupnost (výška kolmé stěny) je 0,85 m. Brodivost vozidla je bez přípravy 1200 mm, s přípravou 5 m.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.