Speciální obrněný autobus bývalé britské premiérky sice není žádná elegantní novinka, ovšem svůj účel splní naprosto s přehledem. Ačkoliv byl do služby uveden již v druhé polovině osmdesátých let, jeho technika by si měla hravě poradit i s dobře vybaveným nepřítelem.
Výrobu speciálního autobusu schválil kabinet Tatcherové po útoku „Prozatímní irské republikánské armády" (IRA) na Grand Hotel v Brightonu, jehož cílem mělo být zabít Tatcherovou a lidi z její vlády. Tatcherová naštěstí útoku unikla, ovšem ten si i tak vyžádal 5 mrtvých a 31 zraněných. Policie později útočníka dopadla a soud mu udělil 8 doživotních trestů. K hořkosti všech pozůstalých byl však strůjce útoku po 14 letech za mřížemi v roce 2000 z vězení propuštěn.
Podle veřejného mínění to však bylo největší spiknutí proti britské vládě od „Spiknutí střelného prachu" v roce 1605, díky němuž se proslavila tvář známá například z filmu „V jako Vendeta" nebo hnutí Anonymous - Guy Fawkes.
Útok znamenal mnoho změn v zabezpečení podobných setkání, ovšem současně sebou přinesl i unikátní dopravní prostředek, kterým je tento obrněný autobus. Stroj o hmotnosti cca 17.5 tuny je kompletně pancéřován a vydržet by měl i zásahy municí ráže 7.62, kterou využívají například pušky AK-47 Kalašnikov nebo československý vz. 58.
V osmdesátých letech sice nebyla ochrana podvozků proti výbušninám na takové úrovni jako v současnosti, ovšem díky speciální konstrukci z odolného materiálu, který je vrstven ve stylu plástve, by měla podlaha odolat i silnějším výbuchům.
Vnitřek kabiny je navíc izolován od vnějšího světa speciálním filtračním systémem, takže posádku by neměl ohrozit plyn ani chemické a biologické zbraně. Systém je navíc poháněn samostatným dieselovým agregátem.
Aby se však tento 17.5-tunový kolos rozhýbal, bylo potřeba mu pod kapotu nadělit něco patřičně výkonného. Pohonnou jednotkou se nakonec stal motor Roll-Royce V12, jehož výkon bohužel neznáme. Autobus však disponuje 35 sedadly a jeho maximální rychlost měla dosahovat až 128.7 km/h.
Původní cena autobusu měla být cca 5 milionů liber, což je dnes v přepočtu cca 146,6 milionu korun. Současný majitel, kterým je šestapadesátiletý sběratel obrněných automobilů, už se však snaží autobusu roky zbavit a jeho poslední požadavek byl začátkem roku, kdy o autobusu informoval The Mirror, cca 25 000 liber, tedy cca 733 000 Kč.
Britský web tank-alot.co.uk však v současnosti neuvádí cenu a přijímá nabídky. Pokud by tedy vnitro chtělo ušetřit, tady má skvělou možnost. Uznáváme, že autobus sice není nejmodernější, zasloužil by nový lak, možná obměnu čalounění a nějaké to zkrášelní či modernizaci, ovšem díky své kapacitě by mohl stát parádně ušetřit za nákup dalších vozidel. A to by se mohlo vládci kasy zamlouvat, no ne?