Technologie při výrobě pneumatik urazili pořádný kus cesty, ovšem ruku na srdce, kdo z nás už někdy nezatoužil po pneumatice, u které by se nemusel hlídat tlak a nedala by se prorazit? Podobný typ už sice existuje, ovšem jeho aplikace na automobilech je stále jen hudbou budoucnosti. Někteří kreativní jedinci se tak snaží vymyslet vlastní řešení.
Nejčastějším zdrojem pokusů s odolnou pneumatikou byl náš oblíbený ruský Youtuber z kanálu Garage 54, který už stihl nazout pneumatiky plněné betonem, pneumatiky oblepené PET lahvemi a nebo zcela nahradil pneumatiky za kus pařezu. Tentokrát však přichází nový nápad ze zámoří, kde milují lepící pásku.
A vlastně se není čemu divit. Takzvaná „Duct tape" je totiž extrémně odolná textilními vlákny vyztužená lepící páska, se kterou jde vyrobit či opravit téměř cokoliv. Navíc se s ní snadno manipuluje, její cena není nijak dramatická a rozsah využití je jen na lidské fantazii.
A lidé z YouTube kanálu Life OD mají fantazii skutečně bohatou. Rozhodli se totiž zout z automobilu levé zadní kolo, sundali z něj pneumatiku a nahradily jí několika desítkami rolí Duct Tape. A protože samotné namotávání pásky na kolo by trvalo hodiny, usnadnili si práci nazutím ráfku na hnanou nápravu, přilepením konců tří pásek a velmi pomalým rozjezdem.
Video nakonec bylo ještě zrychleno, takže celkový čas skutečně nedokážeme určit. Během nanejvýš pár hodin však měli na kole poměrně vysokou vrstvu pásky, kterou se rozhodl po stranách vyztužit jakousi bočnicí - opět z pásky. Výsledek pak až nápadně připomínal skutečnou pneumatiku.
Při prvním spuštění z heveru nikdo nevěděl co čekat, ovšem páska se nijak nedeformovala a držela. Stejně tak dobře si vedla i během jízdy, kdy údajně uvnitř vozu nebyl znatelný rozdíl. Překvapení pak přišlo v momentě, kdy se řidič vozu pokusil pneumatiky na zadní nápravě protočit. Místo kola s páskou se totiž začínala protáčet standardní pneumatika, která měla díky vzorku nižší přilnavost. Po nalití trochy vody se však začalo protáčet i kolo z pásky.
Po troše testování (rozuměno mučení) přišlo na řadu rozříznutí kola a opětovné vrácení standardní pneumatiky. Prořezat se stovkami a vrstev pásky však nebylo nic snadného. Z jednotlivých vrstev se totiž stala silná masa materiálu.
V praktickém světě je tohle využití samozřejmě naprosto nesmyslné, ovšem kdybyste náhodou někdy zjistili, že máte prázdné kolo i rezervu, mohlo by se pár desítek rolí Duct Tape stát vaši spásou. Tuhle šikovnou věc se zkrátka vyplatí stále vozit v autě. A žádné množství není příliš.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.