Jak ovlivní koroze bezpečnost auta? Tyhle drsné záběry vás donutí k zamyšlení

Crash testy starších vozidel opět poukázaly na nebezpečí koroze | foto: youtube.com

Hlavní kritérium pro výběr automobilu se během let několikrát změnilo. Zatím co dříve to mohl být design, výkon nebo výbava, dnes je to jednoznačně bezpečnost. Její standardy se v posledních letech dramaticky zvyšují, ovšem jak si v crash testech povede automobil, který nemilosrdně ohlodal korozivní zub času? Testy staršího Golfu a Mazdy 6 možná donutí některé majitele vozidel k zamyšlení.

V dnešní době jsou automobily bezpečnější než kdy dříve, ovšem řekněme si na rovinu: kolik lidí má dostatek peněz na koupi nového vozu podle svých přání? Samozřejmě nevíme jak ve vašem okolí, nicméně statistiky o prodejích ojetin vypovídají vcelku jednoznačně.

I mezi staršími automobily se však dají najít kousky, které i na dnešní poměry nabízejí prémiové hodnocení bezpečnosti. Nabízí se ale otázka, jak se na bezpečnosti projeví vyšší nájezd a s ním spojený horší technický stav nebo koroze.

Výzkum, za kterým podle webu Autoweek stojí švédská nezisková organizace Villaagarnas Riksforbund a pojišťovací společnost Folksam, pak jasně ukázal, že právě množství koroze je tím rozhodujícím faktorem. To ostatně potvrzují i dva praktické testy.

K těm byly zvoleny automobily Mazda 6 (generace vyráběná mezi lety 2003 - 2008) a Volkswagen Golf (generace vyráběná mezi lety 2004 - 2008. V podstatě se tedy nejedná o příliš staré automobily.

Během praktických testů byly na vozech vyzkoušeny čelní a boční nárazy podle standardů Euro NCAP. Výsledky testů pak byly porovnány s výsledky, které byly naměřeny organizací Euro NCAP během uvádění nových modelů na trh.

Oba postarší a zkorodované automobily se samozřejmě nedokázaly vyrovnat výsledkům, které získaly vozy nové. Poměrně nepřekvapivě je pak největší rozdíl u Mazdy 6, která, řekněme si upřímně, minimálně v prvních letech výroby neoplývala zrovna nejdokonalejší antikorozní ochranou.

Během crash-testu Mazdy, která je na první pohled silně orezlá, došlo k poměrně výrazné deformaci čelní strany, což vyústilo v náraz hlavy řidiče do odkrytého B-sloupku. Něco takového je samozřejmě velice nebezpečné a mohlo by to vést k vážným zraněním.

Nárazové testy u starší Mazdy 6 | zdroj: youtube.com

Když byla Mazda 6 testována jako nová, odnesla si sice 4 hvězdy, nicméně se ziskem 26 bodů to byly "slabé čtyři". Nyní testovaný ojetý automobil si se ziskem 18 bodů odnesl hodnocení "slabé tři" hvězdy. V praxi to znamená, že pravděpodobnost úmrtí v případě nehody je díky korozi až o 20 % vyšší.

Volkswagen Golf si v testech vedl až překvapivě dobře - ztratil pouze jeden bod. Když byl vůz testován jako nový, odnesl si od organizace EuroNCAP hodnocení 33 bodů a hodnocení "slabých pěti" hvězd. S 32 body spadl na hodnocení "silné čtyři" hvězdy.

Nárazové testy staršího Volkswagenu Golf | zdroj: youtube.com

Je dobré si však pamatovat, že žádný automobil nerezne stejně a při správné údržbě se dá stárnutí automobilu výrazně omezit. Pokud tedy máte na autě pár vykvetlých flíčků, rozhodně se nemusíte bát, že sedíte v pojízdné rakvi.

Na druhou stranu je však vhodné se během výběru ojetého automobilu zaměřit právě na korozi a její množství. Výběr vozu by se zkrátka nikdy neměl uspěchat a vždy se vyplatí počkat si na jinou nabídku, případně si připlatit, než riskovat vážná zranění v prohnilém vraku. 

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy