Co vznikne, když zkřížíte Nissan se stromem? Delfín. A opravdu to není vtip

The Dolphin | foto: Peter Portugal

Výrobě automobilů s dřevěnou konstrukcí se dnes věnuje snad už jen britský Morgan a pár nadšenců rozesetých po celém světě. Jedním z nich je však i v Kalifornii sídlící Peter Portugal, jehož "Delfín" se dá označit za skutečné umělecké dílo. Ostatně starý Nissan z konce sedmdesátých let by pod jeho karoserií hledal jen málokdo.

The Dolphin, jak se tenhle stylový dřevěný roadster jmenuje, rozhodně není žádnou novinkou. Automobilový konstruktér Peter Morgan ho postavil již začátkem devadesátých let, ovšem od té doby si Delfín prošel mnohým. Teď ale evidentně nastal čas, aby vůbec poprvé změnil majitele.

Pojďme ale začít od začátku. Delfín, jehož design byl inspirován francouzskými roadstery ze třicátých let, jako byl například Delahayes zkonstruovaný karosárnou Figoni & Falaschi, ukrývá pod svou dřevěnou karoserií šasi z Datsunu (Nissan) 280ZX. Zajímavostí přitom je, že nová konstrukce je až o 360 kg lehčí, než původní Nissan.

Peter Portugal byl však během stavby skutečně náročný, takže ani ono šasi nezůstalo standardní a jeho přední náprava pochází z britského MGB. Samotné dřevo, ze kterého je vyrobena část konstrukce i karoserie, pak pochází z 250 let starého stromu, který spadl během bouře v roce 1981. Vzhledem k propracovanosti celého vozu pak jistě nikoho nepřekvapí, že vznikal celých 5 let.

V roce 2002 ale přišla rána - a to doslovná. Nepozorný řidič totiž přehlédl značku Stop a do stylového roadsteru tvrdě narazil. Nehoda vůz tvrdě poznamenala, ovšem možná ještě víc zdrtila samotného autora vozu. Tomu trvalo celých 10 let, než se do opravy pustil. Během roku pak ale dokázal opravit poškozenou platformu, dřevěný rám i dřevěnou karoserii. Na svých webových stránkách ale od té doby lidi žádá, aby během řízení netelefonovali.

Po svém znovuzrození byl Dolphin prezentován na řadě výstav a odvezl si řadu ocenění - a to jak z výstav automobilových, tak z výstav prezentujících práci se dřevem. Dolphin je přitom plně funkčním vozem, který na výstavy vždy cestuje po vlastní ose.

Jak už jsme výše psali, od první chvíle byl Dolphin v držení svého autora, ovšem teď evidentně přišel čas, aby majitele změnil. Podle Portugala byl vůz na jedné z výstav v minulém roce oceněn na 282 000 dolarů (8,8 mil. Kč). Prodejní cena automobilu však byla stanovena na 249 000 dolarů, tedy cca 5,1 mil. Kč. Stále to není málo, ovšem za podobnou raritu nám podobná cena přijde vcelku adekvátní.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy