První roky komunistického režimu v Československu byly krvavou přehlídkou zrůdných činů, jejichž aktéři byli mnohdy hnáni těmi nejnižšími pudy. Jedním z mnoha takových případů je i stále poměrně opomíjený příběh válečného hrdiny, odbojáře a diplomata, generála Karla Lukase. Osudným se mu přitom stal jeho automobil, který si přivezl ze svého významného působiště v USA a Kanadě.
Generál Karel Lukas byl příkladem vojáka, který se nebál nasadit pro svou vlast i život. Když byl v roce 1915 odveden a následně odvelen na ruskou frontu, využil první příležitosti a v roce 1916 přeběhl k Rusům. Po několika měsících v zajateckých táborech se dostal k československým legiím, se kterými se pak aktivně účastnil bojů. Ještě za první světové války se pak podíval i na francouzská bojiště a do rodné vlasti se vrátil až v roce 1919.
V roce 1939 se zapojil do odboje, jako vojenský atašé se účastnil bojů v severní Africe a během bitvy u El Alameinu byl dokonce zraněn střepinou dělostřeleckého granátu. Ze jeho odvahu a vojenské nasazení se mu dostalo poct i uznání, z nichž některá získal i na půdě amerického kontinentu, kde působil na pozici československého vojenského leteckého atašé.
Když se tedy v létě roku 1947 vracel zpět do Prahy, jednalo se o vysoce postaveného důstojníka, který měl vynikající vztahy s domácími i zahraničními politiky i vysoce postavenými armádními činiteli. Už to samo o sobě mu mohlo být osudným, ovšem generál Lukas si ze svého zahraničního působení přivezl i osobní automobil Packard (podle snímků pravděpodobně model Clipper) a zboží, které bylo v poválečném Československu nedostupné.
Jak v několika rozhovorech a pořadech České televize uvedl vojenský historik Eduard Stehlík, byl to s největší pravděpodobností právě luxusní automobil, pro který se mohl Lukas dostat do hledáčků komunistických pohlavárů nebo členů STB. V poválečných letech byl totiž vozový park na československých silnicích velice zastaralý a nablýskaný, rozměrný americký sedan byl na silnicích nepřehlédnutelný.
Aby však příslušníci STB mohli Lukasův vůz zabavit, potřebovali ho nějak zahrnout do trestné činnosti. Lukas byl proto obviněn z napomáhání v útěku brigádnímu generálovi Aloisi Liškovi, vůz se stal předmětem doličným a státní bezpečnost ho mohla zabavit. Do jakých rukou poté vůz putoval je nejasné, ovšem pravděpodobně vystřídal hned několik vysoce postavených stranických majitelů.
Jakmile byl vůz zabaven, mohl být Lukas ve smyšleném procesu teoreticky odsouzen a za pár let propuštěn. To by ovšem příslušníci STB nesměli v jeho bytě nalézt právě výše zmiňované nedostatkové zboží jako cigarety, alkohol, čokoládu, atd. Protože moc byla opojná a morální hodnoty v STB nízké, majetek začal z bytu generála Lukase rychle mizet - byt byl doslova rabován.
Aby však nedošlo k odhalení této krádeže, musel být Lukas odstraněn. Během několika výslechů tak došlo k mučení, které způsobilo válečnému hrdinovi řadu vnitřních zranění i otevření zahojeného zranění z Afriky. Svým zraněním nakonec Lukas podlehl ve vězení dne 19. května 1949. Za jeho umučení a krádeže jeho majetku však nebyl nikdo potrestán.
Už během vyšetřování byl Lukas propuštěn z armády a následovalo i odejmutí čestného občanství města Zábřehu, poblíž kterého se narodil a kde navštěvoval gymnázium. Čestné občanství mu bylo navráceno 9. května 1990 a 29. srpna se dočkal z rozkazu prezidenta Havla povýšení na generálmajora in memoriam. V roce 1992 pak obdržel řád Milana Rastislava Štefánika. Jeho případ ale stále patří k těm méně známým, což je stále černou skvrnou naší historie.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.