Každý, kdo někdy potřeboval asistenci záchranné služby, nebo se podílel na záchraně života, by vám jistě řekl, že v podobných případech často nerozhodují minuty, ale doslova sekundy. Napadlo vás ale někdy, jaká je vlastně nejrychlejší sanitka na světě? Jakou rychlost dokáže vyvinou a v jaké zemi byste ji mohli potkat?
Pokud byste si náhodou mohli vybrat místo, kdy byste měli dostat třeba infarkt, rozhodně vám můžeme doporučit Dubai. Místní nemocnice totiž mají k dispozici sanitní vozy, které u vás budou během pár minut. Ostatně ještě aby ne, když se jedná o čistokrevné sporťáky, za jejichž volanty sedí speciálně vyškolení profesionálové.
Pravděpodobně nejrychlejší sanitkou světa je pak speciálně upravený Lotus Evora, který dokáže uhánět k pacientům rychlostí až 300 km/h. Nemyslete si však, že se jedná jen o lehce upravený sporťák s majáky, který byl pořízen pro dobrou reklamu a reprezentaci před turisty.
Lotus je sice velice kompaktní automobil, do kterého byste cpali lehátko s pacientem jen velmi obtížně, ovšem jeho vnitřní prostor byl uspořádán tak, aby pojal kompletní výbavu pro tzv. "First respondery", tedy záchranáře, kteří jsou na místě mezi prvními. Speciálně vyškolený řidič vozu, kterých bude jen omezené množství, tedy bude schopen zahájit záchranu ještě předtím, než na místo dorazí plně vybavená sanitka s nosítky.
V roce 2014, kdy se Dubai svou nejrychlejší sanitkou světa chlubila na výstavě nových technologií Gitex, se jeden z pověřených řidičů v rozhovoru pro BBC zmínil, že zatím co standardní čas pro dojezd sanitky se počítá na 15 minut, speciálně upravený Lotus se dokáže na místo dostat za cca 8 minut.
Řidič se mimo jiné také pochlubil speciální výbavou vozu. Kromě plně vybaveného batohu pro záchranáře je Lotus vybaven moderním defibrilátorem a nechybí ani lahev s kyslíkem. Zajímavostí je také palubní systém, skrze který je možné odesílat data o stavu pacienta rovnou k lékaři.
Lotus však není jediným výjimečným záchranářským vozem, který by si pro vás mohl v Dubaji přijet. Kromě toho jsou ve službě i dva speciálně upravené Fordy Mustang a podle listu independent.co.uk má zdravotní služba k dispozici i upravený Chevrolet Corvette.
Dubaj ale všeobecně patří k místům, kde jsou záchranné složky vybaveny skutečně výjimečnými vozy a stroji. Ať už budeme zmiňovat policejní Bugatti, Ferrari či Mercedesy, nebo speciální vybavení pro hasiče, kteří mohou zasahovat pomocí vodních jetpacků přímo z vody. Nadupané sanitky by tak vlastně nikoho neměly vyvést z míry.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.