Každý, kdo někdy potřeboval asistenci záchranné služby, nebo se podílel na záchraně života, by vám jistě řekl, že v podobných případech často nerozhodují minuty, ale doslova sekundy. Napadlo vás ale někdy, jaká je vlastně nejrychlejší sanitka na světě? Jakou rychlost dokáže vyvinou a v jaké zemi byste ji mohli potkat?
Pokud byste si náhodou mohli vybrat místo, kdy byste měli dostat třeba infarkt, rozhodně vám můžeme doporučit Dubai. Místní nemocnice totiž mají k dispozici sanitní vozy, které u vás budou během pár minut. Ostatně ještě aby ne, když se jedná o čistokrevné sporťáky, za jejichž volanty sedí speciálně vyškolení profesionálové.
Pravděpodobně nejrychlejší sanitkou světa je pak speciálně upravený Lotus Evora, který dokáže uhánět k pacientům rychlostí až 300 km/h. Nemyslete si však, že se jedná jen o lehce upravený sporťák s majáky, který byl pořízen pro dobrou reklamu a reprezentaci před turisty.
Lotus je sice velice kompaktní automobil, do kterého byste cpali lehátko s pacientem jen velmi obtížně, ovšem jeho vnitřní prostor byl uspořádán tak, aby pojal kompletní výbavu pro tzv. "First respondery", tedy záchranáře, kteří jsou na místě mezi prvními. Speciálně vyškolený řidič vozu, kterých bude jen omezené množství, tedy bude schopen zahájit záchranu ještě předtím, než na místo dorazí plně vybavená sanitka s nosítky.
V roce 2014, kdy se Dubai svou nejrychlejší sanitkou světa chlubila na výstavě nových technologií Gitex, se jeden z pověřených řidičů v rozhovoru pro BBC zmínil, že zatím co standardní čas pro dojezd sanitky se počítá na 15 minut, speciálně upravený Lotus se dokáže na místo dostat za cca 8 minut.
Řidič se mimo jiné také pochlubil speciální výbavou vozu. Kromě plně vybaveného batohu pro záchranáře je Lotus vybaven moderním defibrilátorem a nechybí ani lahev s kyslíkem. Zajímavostí je také palubní systém, skrze který je možné odesílat data o stavu pacienta rovnou k lékaři.
Lotus však není jediným výjimečným záchranářským vozem, který by si pro vás mohl v Dubaji přijet. Kromě toho jsou ve službě i dva speciálně upravené Fordy Mustang a podle listu independent.co.uk má zdravotní služba k dispozici i upravený Chevrolet Corvette.
Dubaj ale všeobecně patří k místům, kde jsou záchranné složky vybaveny skutečně výjimečnými vozy a stroji. Ať už budeme zmiňovat policejní Bugatti, Ferrari či Mercedesy, nebo speciální vybavení pro hasiče, kteří mohou zasahovat pomocí vodních jetpacků přímo z vody. Nadupané sanitky by tak vlastně nikoho neměly vyvést z míry.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.