Například v USA není ničím neobvyklým, že dospívající zde dostávají řidičské průkazy již od šestnácti let. Ostatně v zámoří je to vcelku pochopitelné, neboť vzdálenosti jsou tu mnohem větší a automobil se mnohdy stává nepostradatelným. I pro mladé řidiče zde však platí řada jistých omezení, kterých se zbaví až s plnoletostí.
V České republice je také možné, aby si teenager pořídil vlastní automobil, ovšem musí nejdříve získat řidičské oprávnění AM, k jehož získání bude mezi 15 a 18 lety potřebovat souhlas zákonného zástupce. Řidičský průkaz skupiny AM je původně určen pro dvoukolová vozidla s objemem motoru do 50 cm3 a s maximální konstrukční rychlostí do 45 km/h, ovšem kromě toho se vztahuje i na elektrická dvoukolová vozidla, tříkolová motorová vozidla a dokonce i čtyřkolová motorová vozidla.
Pokaždé však platí, že motor musí mít objem do 50 cm3, výkon nesmí přesáhnout 4kW (5.4 k), maximální konstrukční rychlost musí být do 45 km/h a v případě čtyřkolového vozidla nesmí hmotnost stroje v nenaloženém stavu přesáhnout 350 kilogramů.
Z těchto omezení už tedy začíná být zřejmé, že výrobci těchto strojů musí učinit řadu kompromisů, aby všechny podmínky splňovaly. Ve výsledku pak tedy většinou dostanete vůz, který neoplývá krásou, není příliš komfortní, je hlučný a ostatní řidiče bude na silnicích nejspíše zdržovat. Ostatně jeden takový si před lety vyzkoušel náš redakční kolega a jeho dojmy si můžete přečíst zde:
Je pravdou, že na rozdíl od mopedů je řidič podobného "moped-auta" uchráněn nepřízni počasí, má možnost převést menší náklad a možná se dá mluvit i o vyšší bezpečnosti, než v případě zcela nechráněného mopedu. Podle crash-testů agentury Euro NCAP se však nedají očekávat žádné zázraky, ostatně na záznamy z testů se můžete podívat sami.
Do testu se dostaly vozy různých značek, Aixam, Microca, Bajaj, Ligier nebo Chatnet, z nichž většinu již dnes seženete i na českém trhu. Průběh testů byl přizpůsoben maximální rychlosti 50 km/h, ovšem i tak byly výsledky tragické. Nejlépe hodnocené modely dostaly nanejvýš jednu hvězdičku, při většině simulovaných kolizí by však pravděpodobně došlo k fatálním nebo velmi vážným zraněním.
Dalším neméně důležitým aspektem je pak cena. Pokud byste si totiž mysleli, že u vozidel se stejnou maximální rychlost a podobným diskomfortem se budou výrobci a dovozci pohybovat v podobných cenách oscilujících nanejvýš okolo 100 000 za prémiové vozy, pravděpodobně vás zklameme.
Letmým pohledem na Sauto.cz jsme totiž zjistili, že nejdražší modely se pohybují nad cenou 500 000 Kč. Úsměvné jsou také označení jako GTI či Sport, některé takto označené modely sice vypadají hezky, nicméně člověk stále ví, že jejich maximální rychlost 45 km/h ani otřesný projev motoru, který je dán jeho konstrukcí, prostě nijak nezlepší.
Jedinou výjimkou tak mohou být vozy s elektrickým pohonem, jako je například Aixam e-Coupe, který slibuje dojezd až 110 km po 3.5 hodinách nabíjení. U vozů s elektrickým pohonem by nás však více než kde jinde zajímala bezpečnost a také reálný dojezd při použití multimediálního systému nebo topení.
Na druhé straně spektra to však také není žádná hitparáda. Na Sauto.cz jsme našli nejlevnější modely od částky 40000 Kč a výše, nicméně s klidným svědomím bychom do nich neposadili ani našeho úhlavního nepřítele. I když toho možná ano. Většina od pohledu nerozpadajících se vozítek se však pohybuje až v částkách od 100 000 výše.
Stojí tedy za uvážení, zda skutečně investovat nemalou sumu peněz do pseudo-auta, které není příliš bezpečné, sofistikované, rychlé ani komfortní. Za 100 000 Kč už totiž i po odečtení ceny řidičského průkazu na standardní skupinu B seženete řadu zajímavých automobilů, od malých městských hatchbacků, přes praktické kombíky až po stylová kupé či kabriolety.