Auta pro náctileté, nebo-li moped auta se stávají v současné době stále diskutovanější alternativou k pohybu mladých lidí po městě. Rozhodli jsme se proto krátkému testu podrobit dvojici mopedaut z dílny společnosti Aixam.
Otestovat se nám podařilo elektromobil Aixam s názvem e-Coupé pro řidiče od patnácti let a výkonnější dieselový Crossover, které lze řídit od sedmnácti let.
Elegantní dospělý design dokáže zaujmoutZejména po designové stránce si vozy z dílny Aixamu v ničem nezadají s „dospělou“ konkurencí. Toto tvrzení platí hlavně o menším elektromobilu e-Coupé, které působí dojmem elegantního městského mini-hatchbacku. Větší Crossover se alespoň v mých očích zdá jako „nafouklé kupé“. U malého bílého hatchbacku skvěle vynikají elegantní detaily jako černé D-sloupky, nenápadný zadní spoiler nebo zvýrazněné lemy blatníků.
InteriérV interiéru to bohužel již tak pozitivní není. Zde se podepisuje výrazná snaha na výrobě vozu co nejvíce ušetřit. Ve finále tak dostaneme interiér bez možnosti nastavení vzdálenosti sedadla od pedálů. Sedadla jsou ostatně koncipována spíše pro drobnější postavy a ty z nás se zavalitější postavou zprvu překvapí nepříjemný tlak do zad, v oblasti bočního vedení. Ke kvalitě interiéru se snad ani nemá cenu vyjadřovat. Všechny díly jsou vytvořeny z tvrdého a nepříliš hezkého plastu. Stejně tak se šetřilo na bezpečnostních prvcích. Například airbagy nebo jakékoli jízdní asistenty byste zde hledali jen těžko. Vlastně jediným prvkem zvyšující bezpečnost posádky jsou brzdy s ABS, které jsou ovšem montovány pouze za příplatek.
Vlastně ani ergonomie ovládacích prvků není nikterak ukázková. Jen málokdo si napoprvé uvědomí, že ovládání klaksonu nalezne na levé páčce za volantem. Také nás lehce zklamal přístup k tlačítku ovládající stahování okna, který je kvůli pravé ovládací páčce stěračů velice nešťastný. Zavazadlový prostor rozhodně nepatří k těm největším, pokud ale vezmeme v úvahu velikost auta, musíme uznat, že je více než ucházející. Negativně se na něm nepodepsala ani přítomnost akumulátorů u elektrické verze.
JízdaPřistupme ale k tomu nejdůležitějšímu a to sice k jízdě. Prvním vozem, který prošel naším rychlým testem, byl vyšší a výkonnější Aixam Crossover. Ten pod kapotou ukrýval dvouválcový dieselový agregát o objemu 400 ccm, který nabízí uživateli výkon 4 kW, neboli 5,3 koňské síly. Po nastartování motoru se celá kabina rozklepe v rytmu dvouválcového dieselu, u kterého se o tichém projevu nedá mluvit ani v náznaku. Po zařazení režimu D na jednorychlostním automatu se vůz nesměle rozpohybuje. Během jízdy po městě mezi semafory a při proplétání se úzkými uličkami člověk opravdu nezpozoruje žádný nedostatek výkonu. Čeho si ovšem nevšimnout nelze je evidentní nedostatek jízdního komfortu. O hlučném dieselovém motoru jsme se již bavili, musíme ale zmínit i poměrně nepohodlný podvozek. Brzdný výkon také není kdovíjak vysoký, na druhou stranu vůz stejně nepřekročí svou konstrukční rychlost 45 km/h a maximální brzdný výkon tak bude potřeba jen málokdy. Veškeré tyto nedostatky jako je nedostatek odhlučnění a podobně se ale daly očekávat. Výrobce si totiž pro zachování statusu mopedauto nesmí dovolit překročit hmotnostní limit 350 kg.
Po zkušební jízdě s dieselovým Crossoverem přesedáme do elektřinou poháněného vozu e-Coupé. Na jízdním voliči opět volíme režim D a směle vyrážíme vstříc testovací jízdě. Ihned po rozjezdu e-Coupé příjemně překvapuje. Jeho tichý chod je pravý balzám na duši a pravý opak hlučného dieselu v modelu Crossover. Vůz poháněný elektromotorem o stejném výkonu 4 kW působí v nízkých rychlostech neuvěřitelně živě a z klidu vyráží až s překvapivým elánem. Ten samozřejmě při rychlosti 45 km/h opadá. Zde totiž zasahuje ruka omezovače rychlosti. Co se týče naladění podvozku, je stále dosti tvrdé, dovoluji si ale říci, že e-Coupé působilo alespoň pocitově mnohem pohodlněji než větší Crossover. Stále se zde ale potýkáme se slabšími brzdami a poměrně nepřesným řízením.
ResuméJak je očividné, mopedauta Aixam se nedokáží vyrovnat dospělému autu ani v kvalitě výroby, ani v kvalitě jízdy a komfortu. Na druhou stranu fungují tyto vozy pro náctileté jako skvělá alternativa k menšímu motocyklu. Při pohybu po městě je i nízký výkon naprosto dostačující. Teenager má navíc možnost převést drobnější náklad. Zanedbatelná není ani stránka bezpečnosti. Ačkoli vozy Aixam nedisponují žádnými moderními bezpečnostními prvky, bude srážka s automobilem pro teenagera lepší v mopedautě, než na nechráněné motorce.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.