Auta pro náctileté, nebo-li moped auta se stávají v současné době stále diskutovanější alternativou k pohybu mladých lidí po městě. Rozhodli jsme se proto krátkému testu podrobit dvojici mopedaut z dílny společnosti Aixam.
Otestovat se nám podařilo elektromobil Aixam s názvem e-Coupé pro řidiče od patnácti let a výkonnější dieselový Crossover, které lze řídit od sedmnácti let.
Elegantní dospělý design dokáže zaujmoutZejména po designové stránce si vozy z dílny Aixamu v ničem nezadají s „dospělou“ konkurencí. Toto tvrzení platí hlavně o menším elektromobilu e-Coupé, které působí dojmem elegantního městského mini-hatchbacku. Větší Crossover se alespoň v mých očích zdá jako „nafouklé kupé“. U malého bílého hatchbacku skvěle vynikají elegantní detaily jako černé D-sloupky, nenápadný zadní spoiler nebo zvýrazněné lemy blatníků.
InteriérV interiéru to bohužel již tak pozitivní není. Zde se podepisuje výrazná snaha na výrobě vozu co nejvíce ušetřit. Ve finále tak dostaneme interiér bez možnosti nastavení vzdálenosti sedadla od pedálů. Sedadla jsou ostatně koncipována spíše pro drobnější postavy a ty z nás se zavalitější postavou zprvu překvapí nepříjemný tlak do zad, v oblasti bočního vedení. Ke kvalitě interiéru se snad ani nemá cenu vyjadřovat. Všechny díly jsou vytvořeny z tvrdého a nepříliš hezkého plastu. Stejně tak se šetřilo na bezpečnostních prvcích. Například airbagy nebo jakékoli jízdní asistenty byste zde hledali jen těžko. Vlastně jediným prvkem zvyšující bezpečnost posádky jsou brzdy s ABS, které jsou ovšem montovány pouze za příplatek.
Vlastně ani ergonomie ovládacích prvků není nikterak ukázková. Jen málokdo si napoprvé uvědomí, že ovládání klaksonu nalezne na levé páčce za volantem. Také nás lehce zklamal přístup k tlačítku ovládající stahování okna, který je kvůli pravé ovládací páčce stěračů velice nešťastný. Zavazadlový prostor rozhodně nepatří k těm největším, pokud ale vezmeme v úvahu velikost auta, musíme uznat, že je více než ucházející. Negativně se na něm nepodepsala ani přítomnost akumulátorů u elektrické verze.
JízdaPřistupme ale k tomu nejdůležitějšímu a to sice k jízdě. Prvním vozem, který prošel naším rychlým testem, byl vyšší a výkonnější Aixam Crossover. Ten pod kapotou ukrýval dvouválcový dieselový agregát o objemu 400 ccm, který nabízí uživateli výkon 4 kW, neboli 5,3 koňské síly. Po nastartování motoru se celá kabina rozklepe v rytmu dvouválcového dieselu, u kterého se o tichém projevu nedá mluvit ani v náznaku. Po zařazení režimu D na jednorychlostním automatu se vůz nesměle rozpohybuje. Během jízdy po městě mezi semafory a při proplétání se úzkými uličkami člověk opravdu nezpozoruje žádný nedostatek výkonu. Čeho si ovšem nevšimnout nelze je evidentní nedostatek jízdního komfortu. O hlučném dieselovém motoru jsme se již bavili, musíme ale zmínit i poměrně nepohodlný podvozek. Brzdný výkon také není kdovíjak vysoký, na druhou stranu vůz stejně nepřekročí svou konstrukční rychlost 45 km/h a maximální brzdný výkon tak bude potřeba jen málokdy. Veškeré tyto nedostatky jako je nedostatek odhlučnění a podobně se ale daly očekávat. Výrobce si totiž pro zachování statusu mopedauto nesmí dovolit překročit hmotnostní limit 350 kg.
Po zkušební jízdě s dieselovým Crossoverem přesedáme do elektřinou poháněného vozu e-Coupé. Na jízdním voliči opět volíme režim D a směle vyrážíme vstříc testovací jízdě. Ihned po rozjezdu e-Coupé příjemně překvapuje. Jeho tichý chod je pravý balzám na duši a pravý opak hlučného dieselu v modelu Crossover. Vůz poháněný elektromotorem o stejném výkonu 4 kW působí v nízkých rychlostech neuvěřitelně živě a z klidu vyráží až s překvapivým elánem. Ten samozřejmě při rychlosti 45 km/h opadá. Zde totiž zasahuje ruka omezovače rychlosti. Co se týče naladění podvozku, je stále dosti tvrdé, dovoluji si ale říci, že e-Coupé působilo alespoň pocitově mnohem pohodlněji než větší Crossover. Stále se zde ale potýkáme se slabšími brzdami a poměrně nepřesným řízením.
ResuméJak je očividné, mopedauta Aixam se nedokáží vyrovnat dospělému autu ani v kvalitě výroby, ani v kvalitě jízdy a komfortu. Na druhou stranu fungují tyto vozy pro náctileté jako skvělá alternativa k menšímu motocyklu. Při pohybu po městě je i nízký výkon naprosto dostačující. Teenager má navíc možnost převést drobnější náklad. Zanedbatelná není ani stránka bezpečnosti. Ačkoli vozy Aixam nedisponují žádnými moderními bezpečnostními prvky, bude srážka s automobilem pro teenagera lepší v mopedautě, než na nechráněné motorce.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.