Systémy autonomního řízení se začínají dostávat do aut stále častěji, nicméně automobilka Tesla si stále drží post jednoho z předních vývojářů v tomto odvětví. A není se čemu divit, vždyť právě Tesla představila své produkty v provozu jako jedna z prvních a právě Tesly se stávají jedním z nejnáročněji testovaných vozů co se autonomních schopností týče.
Jeden z extrémně náročných testů se objevil koncem minulého roku, kdy řidič Tesly, pravděpodobně Modelu S, aktivoval autopilota před tzv. zatáčkou smrti. Ta si svou přezdívku vysloužila díky své nenápadnosti a hlavně zrádnosti. Z rovné silnice totiž najíždíte na klopenou ostrou zatáčku, která v noci nemusí být příliš vidět a tahače se na ní s oblibou převracejí.
Řidič aktivoval autopilota krátce před zatáčkou, nicméně dostatečně brzy na to, aby si Tesla mohla všimnout značky přikazující rychlost 35 mp/h (56 km/h), nicméně do zatáčky se poměrně dlouhou dobu řítí rychlostí přes 50 mp/h (80 km/h). Řidič proto upravuje maximální rychlost na tempomatu na 35 mp/h a Tesla pokračuje na autopilotovi dál.
Když vůz najíždí do zatáčky, po levé straně jsou vidět odtahové vozy a po pravé značka omezující rychlost pro nákladní vozy na 30 mp/h, což by mělo zabránit jejich převrácení. Zpátky ale k samotné Tesla. Ta sice zatáčí a snaží se držet uvnitř pruhů, nicméně její levá kola se dostávají na krajnici a dokonce i za ní.
Pro řidiče to musí být děsivý zážitek, navíc se za ním objevuje masivní náklaďák, nicméně stále neztrácí nervy a nechává řízení v úloze Autopilota. Ten nakonec zatáčku vykrouží poměrně úspěšně, nicméně na výjezdu z ní se pouští přes čáry krajnice a má tendenci přejet až příliš brzy do levého pruhu. Řidič proto cukne volantem a řízení přebere.
Na to, o jak nebezpečnou zatáčku se jedná, se však řízení autopilota dá považovat za úspěch. Znovu se ale ukazuje, že při používání těchto technologií je potřeba být stále připraven okamžitě převzít řízení.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.