Spoléháte se v zimě na pohon 4x4? Buďte opatrní, tohle za vás nevyřeší

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Mnoho řidičů terénních vozů, SUV či automobilů s pohonem všech kol se v zimních měsících spoléhá na to, že obě poháněné nápravy je zbaví starostí s přezouváním, případně jim ušetří peníze za nákup nových zimních pneumatik. Takoví řidiči se ale zásadně mýlí, čímž ohrožují životy své i ostatních řidičů.

Na YouTube kanále Tyre Reviews už několik let visí video, které by si měli pravidelně pouštět majitelé SUV a vozů s pohonem všech kol, kteří se na sněhem, břečkou či vodou pokrytých silnicích cítí nezranitelně. Video totiž srovnává výkonné sportovní BMW M3 na zimních pneumatikách a všeobecně kvalitní a v terénu zdatný vůz Subaru Forester, který se řadí k těm nejuniverzálnějším SUV na trhu.

Ani jeden z vozů asi není potřeba příliš rozebírat, nejspíš stačí jen připomenout, že BMW M3 (e46) posílá na zadní kola výkon cca 343 koní, zatímco Subaru Forester 2.5 XT rozděluje na přední i zadní nápravu 230 koní. Nejedná se přitom o žádný automatický systém rozdělující výkon na nápravy podle potřeby, ale o stálý pohon všech kol.

Letním pneumatikám na sněhu nepomůže ani pohon 4x4 (03:02) | zdroj: youtube.com

Oba vozy tedy stojí vedle sebe v mírném kopci, silnice je pokrytá tenkou vrstvou sněhu a pod ním se zřetelně leskne náledí. Oba vozy se pak ve stejný moment rozjedou do mírného kopce a překvapení je na světě. Pokud jste náhodou čekali, že pohon všech kol vystřelí Forestra kupředu, musíme vás zklamat.

Na kolech měl totiž obuty letní pneumatiky Bridgestone Potenza. Naproti tomu BMW se do kopce vyšplhalo vcelku bez problémů, na čemž má největší zásluhu obutí zimních pneumatik Michelin Pilot Alpin 4. Během dalších dvou pokusů se sice SUV do kopce vyškrábe, ovšem BMW je tam vždy dřív a s mnohem menším úsilím. 

Při použití letních / sjetých či nekvalitních zimních plášťů jsou výsledky velice podobné. I když se nakonec do kopce dostanete, mnohem větší problém budete mít dostat se z něj dolů. Velké a těžké vozidlo s pneumatikami, které nemají pořádný záběr a přilnavost, se totiž promění v jen těžko ovladatelné saně.

Pokud tedy vlastníte vůz z kategorie SUV a stále spoléháte na to, že problém sjetých zimních pneumatik za vás vyřeší pohon 4x4, přestaňte prosím riskovat životy ostatních i svůj a běžte si pořídit pneumatiky kvalitní. S jejich volbou vám může pomoci i žebříček hodnocení zimních či celoročních pneumatik, který jsme před několika dny publikovali.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy