A tak motoristé před retardéry brzdí. Posledně zmiňované momenty jsou naopak odvrácenou stránkou „prahů“ na silnicích. A jsou to i argumenty pro ty, kteří chtějí tyto „boláky“ ze silnic odstranit. Zatím snad největší tažené proti nim právě začalo ve Velké Británii. K již uvedeným negativům vlivům prahů na silnicích lze dále přičíst nepohodlí pro cestující, poškozování pneumatik a tlumičů, hlučnost pro okolí, ale i znečišťování ovzduší. Zvedli jste obočí, jaká že je spojitost mezi retardéry a horším ovzduším v místech, kde jsou instalovány?
Je to prosté, důvodem je fakt, že musíme před těmito prahy zcela zpomalit, v některých případech dokonce zcela zastavit, zařadit nízkých rychlostní stupeň, přidat plyn a přejet retardér. Výsledek? Zvýšení výskyt oxidů dusíku, stejně jako prachových částic. Takže? Místo přínosu pro okolí jen negativa. Ve v Británii byly dokonce zveřejněny studie, že v místech, kde jsou umístěny retardéry za sebou je spotřeba paliva vyšší až o 47 % a průměrná rychlost dosahuje 48,3 km/h.
Rovněž měření CO2 a NOx v těchto místech jednoznačně prokazují nárůst škodlivých látek. A tak jsou vlastně lidé žijící, a chodci pohybující se v těchto místech, „trestáni“ vyšším poškozováním zdraví. Přitom argument pro osazení retardérů je jednoznačný – děláme to pro bezpečnost vás chodců. A tak nová dopravní politika Velké Británie po roce 2040 zahrnuje i problematiku retardérů a potřebu nikoliv provoz „trhat“, ale učinit ho co nejvíce plynulým. Samozřejmě včetně plánu, postupné likvidace spalovacích motorů a zákazu vjezd vozidel s nimi do center města a obcí.