Zřejmě nikdo nebude zpochybňovat fakt, že alkohol za volant nepatří. Pokud už taková situace ale nastane, motorista vyjede s alkoholem v krvi a bude zadržen, existuje jediná varianta jednání – podvolit se trestu a vše uzavřít s tím, že se naštěstí nikomu nic nestalo.
Opačná varianta, tedy odmítnutí ať už dechové kontroly nebo alkoholu v krvi, hrozí vysokou pokutou. Na to je třeba pamatovat a tohoto jednání se rozhodně vyvarovat. Proč? Pokuta za odmítnutí testu totiž může dosahovat až 10 000 euro. V některých zemích jdou však ještě dále a bez rozpaků vás mohou poslat až na tři roky do vězení.
RakouskoTi, kdo odmítnou kontrolu alkoholu v Rakousku, jsou policií automaticky posuzováni jako by jejich hladina alkoholu v krvi dosahovala 1,6 promile. Tudíž za tento „stav“, tedy úroveň alkoholu, hrozí pokuta ve výši 1 600 až 5 900 euro (42 až 154 tisíc korun) . Kromě toho bude cizinci odepřeno právo řídit automobil v Rakousku po dobu nejméně šesti měsíců.
ItáliePokud motorista odepře test na alkohol, je pokutován částkou 1 500 až 6 000 euro (39 až 157 tisíc korun), anebo potrestán odnětím svobody od tří do dvanácti měsíců.
NizozemskoOdmítnout dechovou zkoušku na přítomnost alkoholu v krvi je v této zemi považováno za trestný čin. To platí i v případě, že není známo, zda řidič vůbec požil alkohol. Jinak řečeno, řidič je vždy povinen podrobit se zkoušce na přítomnost alkoholu v dechu. Výjimkou je situace, kdy je lékařským potvrzením doloženo, že by to mohlo dotyčnému způsobit zdravotní problémy. V takovém případě následuje krevní test. A jestliže přesto všechno budete kontrolu odmítat, pokuta dosáhne 1000 euro (26 000 korun) a doprovázet jí bude zákaz řízení po dobu devíti měsíců.
FrancieV zemi galského kohouta a výborného vína dlouhodobě bojují za jízdu bez alkoholu, takže kdo test odmítne, ten bude potrestán pokutou až 4 500 euro (118 tisíc korun ) anebo odnětím svobody až na dva roky.
Švýcarsko a Lucembursko„Maření opatření k určení řidičovi nekompetentnosti.“ Tak zní ve Švýcarsku hodnocení skutku, kdy se řidič odmítá podrobit kontrole přítomnosti alkoholu v krvi. Trestá se to pokutou nebo dokonce odnětím svobody až na tři roky. Pokuta je v tomto případě závislá na příjmu dané osoby a podle ní se stanoví její výše. Může tudíž v přepočtu dosahovat i desítky tisíc korun. V Lucembursku je při odmítnutí vyměřena pokuta od 500 až do 10 000 euro (13 až 262 tisíc korun) . Výši stanoví policie podle závažnosti řidičova chování, jízdy a podobně.
ŠvédskoVe Švédsku řidiči, kteří odmítají dechovou zkoušku na alkohol, mohou být přinuceni policií k odběru vzorku krve. Za takové jednání zároveň hrozí vzetí do vazby.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.