Český Favorit zaujal svět. Škoda, že se tak dobrá auta nevyrábí, píší novináři

Škoda Favorit | foto: wheelsage.org

Když se ve Velké Británii objevila Škoda Favorit, znamenalo to pro mladoboleslavskou automobilku skok kupředu. Ovšem že bude Favorit vychvalován i 25 let po uvedení na trh, to by čekal málokdo. Přesto se tak stalo v renomovaném listu Telegraph.

Když se britský redaktor z časopisu Telegraph vydával na cestu z Londýna do Mladé Boleslavi ve voze Škoda Favorit, pravděpodobně ho samotného nenapadlo, jak příjemný to bude zážitek. Jinak si totiž jeho článek vysvětlit nelze.

Ještě před opuštěním Británie srovnává redaktor zapůjčený Favorit se svým vlastním Seatem Ibizou, který nevlastní ještě ani rok. Ačkoliv je Ibiza novější a výkonnější, ve zrychlení by pravděpodobně vyhrál Favorit. Hlavní rozdíl je totiž ve váze. Zatímco Ibiza váží skoro 1,5 tuny, Favorit váží sotva tunu i s řidičem. Čímž smazává rozdíl 20 koní.

Nižší váha se ale někde musí projevit. Paradoxně nejde o komfort, který si redaktor vychvaloval, ale o bezpečnost. Favorit totiž postrádal jakékoliv elektronické pomocníky a nenabízel ani airbag. Jak sám v textu uvádí "Ve Škoda mi kompletně vyměnili brzdy a namontovali nové pneumatiky. Pokud bych se totiž dostal do krizové situace, jediné co mě může zachránit je rychlá reakce a trakce".

Když už jsme zmínili komfort, ten byl také vychvalován. Ačkoliv interiér plný tvrdých a hranatých plastů nepůsobí příliš elegantně, vše kompenzovala měkká sedadla, nad kterými se redaktor div nerozplýval. Po několika hodinách cesty se dokonce cítil lépe, než v autě za 120,000 liber (3,5 milionu Kč), které zkoušel před Favoritem. 

Co ale autora příliš nepotěšilo, byla absence zásuvky/zapalovače, neboť si nemohl připojit svou navigaci. Cesta z Londýna do Prahy/ Mladé Boleslavi jen s autoatlasem tak musela být opravdu zajímavá.

Čtyřválec o objemu 1,3 litru udělal na redaktora také dobrý dojem. Ačkoliv měl k dispozici místo otáčkoměru pouze hodiny, motor se mu zdál při dálniční jízdě tišší než jeho moderní konkurenti s menším objemem a méně válci. Klasické dálniční tempo zvládal Favorit s přehledem, horší to bylo při nájezdu na německý Autobahn, kde není rychlost omezena a Favorit se mohl hnát svou maximální rychlostí 152 km/h.

A jaký je závěr? Navzdory všem očekáváním redaktor hodnotil Favorita jako jedno z nejkomfortnějších a nejpohodlnějších vozidel, s jakými se za dlouhou dobu svezl. Sedačky byly příjemné, interiér možná strohý, ale skvěle funkční. Všechny ovládací prvky byly dostatečně velké, přehledně rozmístěné a vždy na dosah. Samozřejmě, že Favorit je technologicky zastaralý a má mnohem méně možností než současné vozy, přesto jeho jednoduchost vytváří v řidiči intuitivní uživatelský zážitek, který dnešní vozy nabídnout nedokážou.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy