Jak probíhá výzkum dopravních nehod? Víme o tom naprosto vše

dopravní nehoda dvou vozidel Volkswagen | foto: Volkswagen

Víte o tom, že jen v Německu je registrováno přes 44 milionů automobilů? S tím je spojeno obrovské riziko dopravních nehod a proto německý výrobce Volkswagen dlouhodobě usiluje stále více o trvalé snižování rizika nehod.

O to zajímavější pak je, že již dvacet let spolupracuje značka Volkswagen s inženýry i vývojáři, kterým poskytuje důležité poznatky a data z reálných nehod. Ty slouží následně pro vývoj nových asistenčních systémů, prvků výbavy a vylepšení pasivní bezpečnosti modelů VW.

Málokdo asi ví, že pracovníci výzkumu nehod vozidel Volkswagen mají pohotovost 24 hodin denně, 365 dní v roce. Vedoucí výzkumu Ralf Tenzer má k dispozici dalších osm lidí a se svým týmem každý rok, přímo na místě události, zhodnocuje přibližně 120 nehod. Někdy až děsivě vypadající nehody ovšem mohou ve velké míře podpořit práci inženýrů a vývojářů společnosti Volkswagen.

Nejedná se přitom pouze o nehody na silnicích v okolí Wolfsburgu. Výzkumníci vyjíždějí k nehodám v celém Dolním Sasku i v dalších spolkových zemích. „Každá nehoda je detailně vyhodnocena. Celostátní statistiky, které zaznamenávají nehody a zranění, nejsou pro naše účely dostatečné,“ říká Ralf Tenzer.

V případech, kdy je účastníkem nehody aktuální model značky Volkswagen, zdokumentují vyšetřovatelé Volkswagenu během co nejkratší doby kamerou a metrem mnoho detailů, jako jsou škody na vozidlech, jejich polohy a brzdné dráhy. Aby bylo vše nejdokonaleji zaznamenáno, záběry jsou pořizovány z výšky dronem. Na vozidle týmu výzkumu nehod je pro změnu umístěn laser, jenž naskenuje místo události ve formátu 3D během pomalé jízdy.

Členem týmu odborníků je také jeden lékař. Jeho úkolem je vysvětlit, jakým způsobem došlo k poranění cestujících. Za tím účelem porovnává anonymizované údaje o pacientech, které shromažďuje lékařská vysoká škola v Hannoveru jako kooperační partner ošetřujících nemocnic, s poškozeními uvnitř vozů i na jejich karoseriích. Výzkumníci zhotoví ze všech dat na počítači pomocí speciálního softwaru prostorovou rekonstrukci. Ta je nakonec tak podrobná, že výzkumníci nehod mohou relativně přesně říci, jakým směrem a s jakou rychlostí vozidla se vozidla pohybovala bezprostředně před kolizí a jaké systémy (např. ESP, ABS) aktivně zasahovaly.

Jak úzce spolupracuje výzkum nehod s technickým vývojem, ukazuje zavedení asistenta pro stav nouze (Emergency Assist) v aktuální generaci modelu Passat. „Pokud systém rozpozná, že řidič již není schopen vůz ovládat, převezme asistent pro stav nouze řízení a vozidlo zastaví,“ vysvětluje vedoucí výzkumu nehod. Tenzer může se svými kolegy na základě získaných dat o nehodách doložit, že kontrolované zastavení v jízdním pruhu je mnohem méně nebezpečné než neřízený automobil, který vjede například do protisměru.

Výzkum nehod přispívá také k vývoji systémů pro ochranu chodců. Podle statistických údajů totiž dochází k 75 procentům všech nehod v silniční dopravě při rychlosti jízdy nižší než 25 km/h.  „Při nehodách v rychlostech nižších než 30 km/h je nejčastějším následkem poranění krční páteře,“ říká Tenzer. „Jedná se o zranění, které jen zřídkakdy ohrožuje člověka na životě, ale je to poranění vážné a především omezující.“ Front Assist je součástí výbavy mnoha modelů značky Volkswagen.

Aktivní bezpečnost, k níž patří kromě brzdového asistenta také systémy, jako je elektronicky řízený stabilizační systém ESC, zajišťují v kombinaci s prvky pasivní bezpečnosti (mimo jiné bezpečnostní pásy, airbagy, odolný skelet prostoru pro cestující) optimální ochranu všech cestujících a ostatních účastníků silniční dopravy. „Naším cílem je vyvíjet bezpečné a komfortní osobní vozy pro každého. Bezpečnost lze efektivně zvyšovat pouze správnou souhrou všech komponentů,“ říká Tenzer.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy