Čisté auto je vždy vizitkou svědomitého majitele či řidiče. Jednak vůz vypadá lépe, ale co je hlavní, je z něj také lepší výhled, což zvyšuje bezpečnost posádky. Jak ale automobil co nejrychleji umýt a přitom nepoškodit lak?
Podobnou otázku si položili i moderátoři z britského pořadu Fifth Gear. Sehnali si tři stejné vozy ve stejné barvě, nanesli na ně neskutečně drahý speciální ochranný vosk a poté s každým vozem vyzkoušeli jiný proces mytí.
S prvním vozem se vydali do automatické kartáčové myčky. Druhý byl umyt v boxu pomocí vysokotlakého čističe a kartáče s pěnou. Třetí vůz pak dostala na starost parta mladíků, která si tímto způsobem přivydělává. Na každé mytí dohlížel odborník na slovo vzatý, který se zabývá ochranou laku před poškozením.
Možná překvapivě nejlépe dopadla automatická myčka. Vliv myček na lak vozu je stále častým tématem hospodských debat i odborných diskuzí. V testu ale došlo k nejmenšímu poškození ze všech zkoušených variant. Lak vozu byl po průjezdu myčkou jen trochu mdlý a posetý zaschlými kapkami vody. Dnešní myčku už jsou ještě dále. Materiály používané na kartáče jsou jemnější, myčky bývají vybaveny automatickým vysoušením a některé vám na vůz nanesou i slabou vrstvu vosku, která by měla bránit dalšímu usazování nečistot během příštích několika dnů.
Na druhém místě se umístili mladíci, kteří vůz umývali ručně. Ti dokonce používali i speciální rukavice z mikrovlákna, které jsou k mytí automobilů vhodnější než obyčejné houby. Průšvih však nastal v momentě, kdy se mladíci dostali do fáze "sušení". K tomu totiž používali zvláštní silikonové stěrky, podobné těm, které jsou určeny k mytí oken. Tyto stěrky ale dokonale přilnou ke karoserii vozidla, takže pokud se pod ně dostane jakákoliv větší nečistota, ošklivě se na vašem laku podepíše. Doslova. A to se bohužel stalo i v tomto případě. Pokud by použili šetrnější způsob vysoušení karoserie, například pravou kůži nebo kvalitní umělé alternativy, jistě by bylo jejich hodnocení mnohem vyšší.
Nejhůře dopadlo nakonec čištění vozu tlakovým čističem. Samotný vysokotlaký čistič/wapka laku nijak neublížil. Horší to ale bylo s kartáčem, kterým moderátor nanášel na vůz čistící pěnu. Ten v sobě totiž obsahoval drobné kamínky a jiný nepořádek, který se v něm zachytil během dřívějšího používání. Tyto částečky pak lak celkem drasticky poškodily. Plyne z toho ponaučení, že pokud jste v podobném mycím boxu, používání podobných hub a kartáčů se vyvarujte. Nikdy nevíte, zda někomu před vámi neupadl kartáč/houba na zem a zda není plný nepořádku. Mnohem lepší jsou zcela bezkontaktní myčky. V nich se na vůz speciální tryskou nanáší speciální aktivní pěna určená přímo na karoserie automobilů. Tato pěna nečistoty naruší a uvolní. Poté už je stačí pouze spláchnout pomocí tlakového čističe.
Z celého testu nakonec plyne, že pokud chcete svůj vůz pořádně umýt a zároveň minimalizovat poškození laku, buď si k tomu vyhraďte dostatek času, nebo vůz svěřte odborníkům se zkušenostmi a dobrou reputací. Možná vás to bude stát o trochu víc peněz, váš vůz ale prokoukne a díky zodpovědné ochraně laku vydrží čistý i krásný delší dobu.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.