Čisté auto je vždy vizitkou svědomitého majitele či řidiče. Jednak vůz vypadá lépe, ale co je hlavní, je z něj také lepší výhled, což zvyšuje bezpečnost posádky. Jak ale automobil co nejrychleji umýt a přitom nepoškodit lak?
Podobnou otázku si položili i moderátoři z britského pořadu Fifth Gear. Sehnali si tři stejné vozy ve stejné barvě, nanesli na ně neskutečně drahý speciální ochranný vosk a poté s každým vozem vyzkoušeli jiný proces mytí.
S prvním vozem se vydali do automatické kartáčové myčky. Druhý byl umyt v boxu pomocí vysokotlakého čističe a kartáče s pěnou. Třetí vůz pak dostala na starost parta mladíků, která si tímto způsobem přivydělává. Na každé mytí dohlížel odborník na slovo vzatý, který se zabývá ochranou laku před poškozením.
Možná překvapivě nejlépe dopadla automatická myčka. Vliv myček na lak vozu je stále častým tématem hospodských debat i odborných diskuzí. V testu ale došlo k nejmenšímu poškození ze všech zkoušených variant. Lak vozu byl po průjezdu myčkou jen trochu mdlý a posetý zaschlými kapkami vody. Dnešní myčku už jsou ještě dále. Materiály používané na kartáče jsou jemnější, myčky bývají vybaveny automatickým vysoušením a některé vám na vůz nanesou i slabou vrstvu vosku, která by měla bránit dalšímu usazování nečistot během příštích několika dnů.
Na druhém místě se umístili mladíci, kteří vůz umývali ručně. Ti dokonce používali i speciální rukavice z mikrovlákna, které jsou k mytí automobilů vhodnější než obyčejné houby. Průšvih však nastal v momentě, kdy se mladíci dostali do fáze "sušení". K tomu totiž používali zvláštní silikonové stěrky, podobné těm, které jsou určeny k mytí oken. Tyto stěrky ale dokonale přilnou ke karoserii vozidla, takže pokud se pod ně dostane jakákoliv větší nečistota, ošklivě se na vašem laku podepíše. Doslova. A to se bohužel stalo i v tomto případě. Pokud by použili šetrnější způsob vysoušení karoserie, například pravou kůži nebo kvalitní umělé alternativy, jistě by bylo jejich hodnocení mnohem vyšší.
Nejhůře dopadlo nakonec čištění vozu tlakovým čističem. Samotný vysokotlaký čistič/wapka laku nijak neublížil. Horší to ale bylo s kartáčem, kterým moderátor nanášel na vůz čistící pěnu. Ten v sobě totiž obsahoval drobné kamínky a jiný nepořádek, který se v něm zachytil během dřívějšího používání. Tyto částečky pak lak celkem drasticky poškodily. Plyne z toho ponaučení, že pokud jste v podobném mycím boxu, používání podobných hub a kartáčů se vyvarujte. Nikdy nevíte, zda někomu před vámi neupadl kartáč/houba na zem a zda není plný nepořádku. Mnohem lepší jsou zcela bezkontaktní myčky. V nich se na vůz speciální tryskou nanáší speciální aktivní pěna určená přímo na karoserie automobilů. Tato pěna nečistoty naruší a uvolní. Poté už je stačí pouze spláchnout pomocí tlakového čističe.
Z celého testu nakonec plyne, že pokud chcete svůj vůz pořádně umýt a zároveň minimalizovat poškození laku, buď si k tomu vyhraďte dostatek času, nebo vůz svěřte odborníkům se zkušenostmi a dobrou reputací. Možná vás to bude stát o trochu víc peněz, váš vůz ale prokoukne a díky zodpovědné ochraně laku vydrží čistý i krásný delší dobu.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?