SUV značky Škoda z roku 1966? Jmenovalo se Trekka

AutoRoad.cz, 24. dubna 2017, 07:09 Google+

Předchůdce vozů SUV značky Škoda slaví kulaté narozeniny: Právě před 50 lety, 2. prosince 1966, byla v novozélandském městě Otahuhu zahájena výroba vozidel Škoda Trekka. Do roku 1972 vzniklo téměř tři tisíce těchto vozů.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Škoda Trekka, K provozu mimo zpevněné komunikace předurčovaly vůz Trekka nízká hmotnost, světlá výška 190 mm, krátký rozvor a volitelná uzávěrka diferenciálu.

Škoda Trekka, K provozu mimo zpevněné komunikace předurčovaly vůz Trekka nízká hmotnost, světlá výška 190 mm, krátký rozvor a volitelná uzávěrka diferenciálu. | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

„Škoda se vždy snažila o řešení šitá na míru konkrétním trhům,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí Škoda Muzea v Mladé Boleslavi, a dodává: Trekka, vůz se zvýšenou průchodností terénem, vytvořený ve spolupráci mladoboleslavské automobilky se zástupci novozélandského importéra a místních specializovaných firem, je typickým příkladem tohoto přístupu.“

Automobilka z Mladé Boleslavi novozélandský trh objevila velmi záhy: Vozy Laurin & Klement byly na Nový Zéland exportovány již před více než 100 lety.

Importérem vozů značky Škoda, dodávaných na Nový Zéland z daňových a celních důvodů v demontovaném stavu (CKD – completely knocked down), byla od roku 1956 společnost Motor Industries International v Otahuhu. Vývoj „poloterénního“ vozidla pro potřeby místních farmářů, řemeslníků a obchodních zástupců probíhal ve spolupráci tamních firem se specialisty mladoboleslavské automobilky.

V letech 1965-1966 vzniklo několik návrhů a prototypů, které nesly rukopis bývalého vedoucího vývoje karoserií automobilů Škoda Josefa Velebného a novozélandského designera George Taylora. Z Mladé Boleslavi byl v rozloženém stavu dodáván podvozek na bázi vozu Škoda Octavia, lišící se především zkrácením rozvoru z 2389 mm na 2165 mm a úpravou stálého převodu nápravy z 4,78 na 5,25. Na vynikající světlé výšce 190 mm měly podíl pneumatiky s rozměrem 5,90 x 15“, nabídka výbavy na přání zahrnovala diferenciál Balanced Traction s uzávěrkou – to vše rapidně zlepšilo průchodnost vozu s pohonem zadních kol i v terénu. K výhodám vozu Trekka patřilo nezávislé zavěšení všech kol a tuhý páteřový rám podvozku.

Vpředu podélně uložený čtyřválec OHV o objemu 1221 cm3 dosahoval výkonu 34 kW (47 k) při 4500/min a točivého momentu 87 N.m při 3000/min. Ve spojení se synchronizovanou čtyřstupňovou převodovkou umožňoval dosáhnout největší rychlosti 105-110 km/h při provozním podmínkám adekvátní spotřebě 11 l na 100 km.

img-responsive

Škoda Trekka, Zákazníci mohli vybírat z řady variant: třídveřových pick-upů ve dvou až osmimístném uspořádání, provedení s plátěnou střechou nebo pevnou střechou z plastů, dále vozy STW (kombi) či plážovou variantou. | foto: Škoda Auto

 Zákazníci mohli vybírat z řady variant: třídveřových pick-upů ve dvou až osmimístném uspořádání, provedení s plátěnou střechou nebo pevnou střechou z plastů, dále vozy STW (kombi) či plážovou variantou. Vozy Trekka, nabízené též pod označením Škoda Trekka, byly dlouhé 3590 mm, široké 1600 mm a vysoké 1785-2040 mm. Samotný vůz vážil 920-980 kg, užitečná hmotnost dosahovala 450-500 kg.

V období 1966-1972 vznikly téměř tři tisíce těchto terénních vozů, zřejmě historicky prvního automobilu navrženého a vyráběného na Novém Zélandu. K exportním trhům patřila Austrálie, Fidži, Samoa a Vietnam. Podobný koncept použila československá automobilka i v Pákistánu, kde se v květnu 1970 rozeběhla výroba obdobného lehkého užitkového vozidla Skopak (Škoda-Pákistán).

České vozy se na Novém Zélandu úspěšně prodávají i dnes, stejně jako v Austrálii a na dalších 100 světových trzích.

Vytisknout

Diskuze: SUV značky Škoda z roku 1966? Jmenovalo se Trekka

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Škoda Yeti Cabrio nebo Yeti II mohla o několik let předběhnout otevřený Evoque.

Škoda mohla předběhnout Range Rover. Otevřený Yeti ale zůstal jen nesplněným…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud