Zprávy ze Švýcarska. Vodíkový kamion má za sebou rok služby

Hyundai XCIENT Fuel Cell, první těžká nákladní auta na vodík míří do Evropy | foto: Hyundai

Po prvním roce provozu vyhodnocuje poskytovatel přepravních a logistických služeb Gebrüder Weiss svoje zkušenosti se svým prvním nákladním vozem na vodík.

„Hyundai XCIENT Fuell Cell, který využíváme ve švýcarském Altenrheinu, je denně využíván pro přepravu běžných nákladů na krátké vzdálenosti a osvědčil se zde ve všech ročních obdobích. Dokonce i na úsecích s prudkým stoupáním si elektromotor, který čerpá energii z palivového článku, zachovává plný výkon. Provozem „Hydrogen-trucku“ navíc ročně ušetříme přibližně 80 tun emisí CO2,“ uvádí Jan Kodada, ředitel obchodu a marketingu Gebrüder Weiss.

Od převzetí 36tunového nákladního vozidla v lednu 2021 ujelo vozidlo přibližně 70 000 kilometrů. Spotřeba byla dokonce nižší, než udává výrobce, a za rok došlo pouze k jediné návštěvě servisu kvůli technické kontrole. "Nákup byl smysluplnou investicí do silniční nákladní dopravy šetřící zdroje. Řidiči, a především zákazníci přijali naše alternativní nákladní vozidlo velmi dobře," říká Peter Waldenberger, manažer řízení kvality a ochrany životního prostředí společnosti Gebrüder Weiss.

Společnost plánuje v budoucnu využívat vodíkové nákladní vozy především v Rakousku a jižním Německu. Současné dotační programy v Německu významně podporují využití vodíkových nákladních automobilů v regionech na sever od Alp.

„Využití vodíkové technologie jako pohonu nákladních vozidel vnímáme jako reálnou a života schopnou alternativu také v České republice. Limitujícím faktorem je ovšem dostupnost vodíkových čerpacích stanic. Těch je na švýcarském území v tuto chvíli vybudováno devět, v České republice prozatím struktura čerpacích stanic vodíku dosud prakticky neexistuje. Přitom je nezbytnou podmínkou k rozšíření podobné přepravní techniky do běžného použití. Jakmile se podmínky v České republice změní, jsme připraveni k testování i zavádění nákladních vozů pohaněných vodíkem do každodenní logistické praxe,“ doplňuje Jan Kodada.

typ vozidla - palivový článek Hyundai XCIENT
přípustná celková hmotnost - 36 tun
maximální rychlost - 85 kilometrů za hodinu
kapacita nádrže - 32 kilogramů hydrogenu
doba tankování - 12 minut
tlak v nádrži - 350 barů
průměrná denní vzdálenost - 430 kilometrů
celkově najeto od koupě vozu - 70 000 kilometrů
spotřeba - cca 7,5 kilogramů na 100 kilometrů
ujetá vzdálenost na jednu nádrž - cca 450 kilometrů                
výkon motoru - 350 kilowattů

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy