Proč má automatická převodovka neutrál? Jednou by vám mohl zachránit život

Automatická převodovka | foto: pixabay.com

Písmenko N, označující neutrál, najdeme na každé automatické převodovce. Jeho smysl u manuálního řazení je jasný, k čemu je ale potřeba u automatů, kde ho naprostá většina řidičů nikdy nepoužila? Na tuhle otázku byste odpověď rozhodně měli znát, neboť vám jednoho dne může zachránit život.

Pokud na automatické převodovce zařadíte neutrál, odpojíte tak motor od kol. Od té chvíle nepůjde na kola žádný výkon, i kdybyste na plynový pedál šlapali sebevíc. Kola se tak budou otáčet zcela volně a vy stále budete mít kontrolu nad automobilem.

Přeřadit do neutrálu vozu příliš neublíží, jediným následkem bude větší zátěž pro brzdy. Ty budou muset vůz zastavit bez pomoci motoru, který by jinak působil jako přirozený odpor. Je však potřeba zmínit, že častým vyřazováním do neutrálu za jízdy může postupem času dojít k poškození hydrodynamického měniče.

K čemu tedy neutrál na automatické převodovce slouží?

Především se jedná o nejlepší pojistku pro případy, kdy se vám zasekne plyn a vůz začne akcelerovat. Řada lidí je schopna v podobných případech zazmatkovat a vypnout motor, čímž se připraví o řadu asistentů usnadňujících kontrolu nad vozem. A v tom nejhorším scénáři si dokonce zablokují řízení. 

Nejlepší možností je ale v takovém případě vyřadit / zařadit neutrál a poté za pomoci brzd automobil nejprve bezpečně zastavit, samozřejmě mimo silnici, a až potom vypnout motor.

Dalším využitím neutrálu u automatu je odtah. Hned na začátek ale musíme zmínit, že automobily vybavené automatickou převodovkou během odtahu prakticky vždy trpí. Automatické převodovky totiž potřebují promazávání, které zajišťuje příslušné čerpadlo. Pokud je ale motor vypnutý, čerpadlo nefunguje, převodovka se dostatečně nepromazává, zahřívá se a následně dochází k jejímu rychlejšímu opotřebení.

Ilustrační foto | foto: Pexels.com

Nejlepší možností pro odtah automobilu je tak využití valníku nebo vleku. Pokud to ale není možné, je potřeba podívat se do manuálu k vozu, kde bude výrobce pravděpodobně udávat maximální rychlost a vzdálenost, na kterou může být vůz tažen po vlastní ose.

K samotnému využití neutrálu na automatické převodovce se však vztahuje ještě několik častých otázek, jak upozorňuje web Car From Japan, který na téma upozornil.

Jedna z nejčastějších se vztahuje k úspoře paliva. Mezi řidiči se totiž dlouho tradoval mýtus, podle kterého se dá vyřazováním automatu na neutrál během stání na místě ušetřit palivo. Ve skutečnosti je ale spotřeba prakticky identická.

Často také bývá zmiňována otázka bezpečnosti jízdy na neutrál, kde je potřeba upozornit na jistá rizika. Vyřazení totiž způsobí ztrátu rychlosti a zhorší možnosti ovladatelnosti vozu. Proto by majitelé vozidel s automatem měli využívat možnosti vyřadit na neutrál jen v opravdu krizových situacích, kdy není jiná šance, jak vůz bezpečně zastavit.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy