Kdykoliv je řeč o mohutných nákladních monstrech určených do toho nejnáročnějšího terénu, většina z nás si vybaví Sibiř a mohutné stroje stvořené na území Ruska ještě ze éry Sovětského svazu. Slyšeli jste ale někdy o strojích CATCO? Svým zaměřením, technikou a proporcemi by mezi sovětská monstra skvěle zapadal, to by ale nesměl být vyroben před více jak 40 lety na území USA, kdy po téměř čtyři desetiletí sloužil k přepravě nákladu po Aljašce.
Ačkoliv je Aljaška největším státem USA, současně se řadí mezi ty nejméně lidnaté a hustotou osídlení je na samém chvostu. Život v místních podmínkách je poměrně náročný, přesto nabízí místním obyvatelům řadu benefitů. Nalézají se zde totiž bohatá naleziště zlata, ropy, zemního plynu a další nerostné bohatství, kvůli kterému si dodnes nejspíše v Rusku trhají vlasy. Roku 1867 totiž carské Rusko odprodalo toto území USA za vcelku úsměvnou částku.
Kromě nerostného bohatství však Aljaška zaujme i jedinečnou přírodou, jejíž stav se snaží místní i navzdory různým těžbám chránit. Pokud se tedy chcete někam vypravit i s technikou, dělat průzkumné vrty nebo rovnou stavět těžební věže či tábory, potřebujete k tomu speciální dopravní prostředek.
Jedněmi z těch nejúchvatnějších, jaké se kdy po tundře Aljašky projížděly, byly stroje CATCO, které provozovala americká společnost Crowley od roku 1972 až do roku 2011. Ani po roce 2011 ale jejich služba neskončila - Crowley pouze odprodalo stroje a zázemí novému vlastníku, kterým se stala společnost Peak Oilfield Services Company. A ta by měla v jejich provozu pokračovat.
Zaměřme se ale na samotné stroje, o kterých se toho bohužel dodnes stále mnoho neví. V roce 2006 však na webu American Journal of Transportation vyšel zajímavý článek, jehož součástí byl i rozhovor s Michaelem O'Shea, tehdejším ředitelem oddělení rozvoje podnikání aljašské pobočky společnosti Crowley sídlící v městě Anchorage. Právě zde totiž měli provoz vozidel CATCO na starosti.
Pojďme tedy začít od začátku. Co vlastně CATCO znamená? Nejedná se o žádný termín místních domorodců, ale o zkratku Crowley All Terrain Corp. A čím že je tento stroj výjimečný? Především svým pohonným systémem. O jeho motoru bohužel nic nevíme, zajímavostí jsou však obrovské vzduchové balóny bez jakéhokoliv hlubšího vzorku, díky kterým dokáže přepravovat obrovské náklady bez výraznějšího poničení podkladu.
Vozy CATCO mohou být vybaveny až 14 těmito speciálními vzduchovými polštáři, přičemž jeden z nich váží okolo 25 tun. Nosnost však činí více než 42 tun. Michael O'Shea k vozům řekl: „Jsou to opravdu zajímavé stroje. Kdykoliv mohou přepravit 38.5 tuny nákladu přes tundru aniž by ji poničili. A to je skutečně působivé."
Stroje CATCO si společnost Crowley nechala na zakázku postavit u společnosti Bechtel Corp. Klíčovým materiálem pro konstrukci se stal hliník, díky kterému se podařilo minimalizovat váhu stroje a současně maximalizovat operační schopnosti v extrémně chladných podmínkách.
Každý vzduchový polštář má rozměry okolo 137 centimetrů v průměru a necelých 173 centimetrů na výšku. Tlak uvnitř každého polštáře se dá samostatně regulovat, díky čemuž je možné rozložit váhu vozu na maximální možný prostor. O roztáčení polštářů se starají malé válce ukryté na jejich vrchu, které mají jen velice lehký vzorek, který pomáhá přenášet tření mezi válci a polštáři. Mimochodem - tlak v pneumatikách může být tak nízký, že může stroj klidně i přejet člověka, aniž by mu ublížil.
Jeden tento polštář, nebo chcete-li pneumatika, stojí okolo 5 500 dolarů, tedy cca 120 500 Kč. cenu samotného stroje v dnešní době neznáme, ovšem když se před lety budovaly, jeden vyšel na více než milion dolarů. Pokud bychom počítali s platbou v roce 1972, dostáváme se dnes na cenu okolo 6 milionů dolarů za kus, tedy cca 131.5 milionu korun.
Společnost Crowley měla mít ve své flotile 20 strojů CATCO ATV. Mezi nimi bylo šest speciálních tahačů, každý se 14 speciálními vzduchovými pneumatikami a čtyři tahače, každý po 12 vzduchových pneumatikách. Všechny tyto modely byly vybaveny nákladovou plochou o rozměrech 4.8 x 12.2 metru, uvedl O'Shea. Zbylých deset CATCO mělo po 8 vzduchových pneumatikách a jejich nákladová plocha měla rozměry 4.8 x 3.8 metru.
Mezi nejčastější zájemce o služby strojů CATCO patřily velké ropné společnosti, menší nezávislé energetické společnosti nebo organizace ochraňující přírodu a divoká zvířata na Arktickém území. Jejich zástupci se dokonce se stroji CATCO vydali na několik expedic.
K nejčastějším nákladům patřily celé těžařské plošiny, ale i náklady zásob jako byla voda, vrtací soupravy, vyvrtaný materiál nebo palivo. Navíc se stroje CATCO podílely na udržování ledových cest a občas byly povolány k nouzovým / záchranným operacím. Díky jejich konstrukci by však údajně měly být schopny najít uplatnění i v pouštních podmínkách středního východu.
O'Shea pro zajímavost dodává, že vzhledem k rozsáhlým pracím spojeným s budováním například těžařské plošiny musely stroje CATCO absolvovat kvůli jedné zakázce mnohdy až 110 či 130 jízd. Nejvyšší technicky přípustná rychlost je přitom pouhých 27.3 km/h, při pohybu po tundře se však stroje pohybovaly rychlostí okolo 16 km/h a v případě převozu extrémně těžkého náklady mnohdy jen rychlostí 9.5 km/h.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?