Kdykoliv je řeč o mohutných nákladních monstrech určených do toho nejnáročnějšího terénu, většina z nás si vybaví Sibiř a mohutné stroje stvořené na území Ruska ještě ze éry Sovětského svazu. Slyšeli jste ale někdy o strojích CATCO? Svým zaměřením, technikou a proporcemi by mezi sovětská monstra skvěle zapadal, to by ale nesměl být vyroben před více jak 40 lety na území USA, kdy po téměř čtyři desetiletí sloužil k přepravě nákladu po Aljašce.
Ačkoliv je Aljaška největším státem USA, současně se řadí mezi ty nejméně lidnaté a hustotou osídlení je na samém chvostu. Život v místních podmínkách je poměrně náročný, přesto nabízí místním obyvatelům řadu benefitů. Nalézají se zde totiž bohatá naleziště zlata, ropy, zemního plynu a další nerostné bohatství, kvůli kterému si dodnes nejspíše v Rusku trhají vlasy. Roku 1867 totiž carské Rusko odprodalo toto území USA za vcelku úsměvnou částku.
Kromě nerostného bohatství však Aljaška zaujme i jedinečnou přírodou, jejíž stav se snaží místní i navzdory různým těžbám chránit. Pokud se tedy chcete někam vypravit i s technikou, dělat průzkumné vrty nebo rovnou stavět těžební věže či tábory, potřebujete k tomu speciální dopravní prostředek.
Jedněmi z těch nejúchvatnějších, jaké se kdy po tundře Aljašky projížděly, byly stroje CATCO, které provozovala americká společnost Crowley od roku 1972 až do roku 2011. Ani po roce 2011 ale jejich služba neskončila - Crowley pouze odprodalo stroje a zázemí novému vlastníku, kterým se stala společnost Peak Oilfield Services Company. A ta by měla v jejich provozu pokračovat.
Zaměřme se ale na samotné stroje, o kterých se toho bohužel dodnes stále mnoho neví. V roce 2006 však na webu American Journal of Transportation vyšel zajímavý článek, jehož součástí byl i rozhovor s Michaelem O'Shea, tehdejším ředitelem oddělení rozvoje podnikání aljašské pobočky společnosti Crowley sídlící v městě Anchorage. Právě zde totiž měli provoz vozidel CATCO na starosti.
Pojďme tedy začít od začátku. Co vlastně CATCO znamená? Nejedná se o žádný termín místních domorodců, ale o zkratku Crowley All Terrain Corp. A čím že je tento stroj výjimečný? Především svým pohonným systémem. O jeho motoru bohužel nic nevíme, zajímavostí jsou však obrovské vzduchové balóny bez jakéhokoliv hlubšího vzorku, díky kterým dokáže přepravovat obrovské náklady bez výraznějšího poničení podkladu.
Vozy CATCO mohou být vybaveny až 14 těmito speciálními vzduchovými polštáři, přičemž jeden z nich váží okolo 25 tun. Nosnost však činí více než 42 tun. Michael O'Shea k vozům řekl: „Jsou to opravdu zajímavé stroje. Kdykoliv mohou přepravit 38.5 tuny nákladu přes tundru aniž by ji poničili. A to je skutečně působivé."
Stroje CATCO si společnost Crowley nechala na zakázku postavit u společnosti Bechtel Corp. Klíčovým materiálem pro konstrukci se stal hliník, díky kterému se podařilo minimalizovat váhu stroje a současně maximalizovat operační schopnosti v extrémně chladných podmínkách.
Každý vzduchový polštář má rozměry okolo 137 centimetrů v průměru a necelých 173 centimetrů na výšku. Tlak uvnitř každého polštáře se dá samostatně regulovat, díky čemuž je možné rozložit váhu vozu na maximální možný prostor. O roztáčení polštářů se starají malé válce ukryté na jejich vrchu, které mají jen velice lehký vzorek, který pomáhá přenášet tření mezi válci a polštáři. Mimochodem - tlak v pneumatikách může být tak nízký, že může stroj klidně i přejet člověka, aniž by mu ublížil.
Jeden tento polštář, nebo chcete-li pneumatika, stojí okolo 5 500 dolarů, tedy cca 120 500 Kč. cenu samotného stroje v dnešní době neznáme, ovšem když se před lety budovaly, jeden vyšel na více než milion dolarů. Pokud bychom počítali s platbou v roce 1972, dostáváme se dnes na cenu okolo 6 milionů dolarů za kus, tedy cca 131.5 milionu korun.
Společnost Crowley měla mít ve své flotile 20 strojů CATCO ATV. Mezi nimi bylo šest speciálních tahačů, každý se 14 speciálními vzduchovými pneumatikami a čtyři tahače, každý po 12 vzduchových pneumatikách. Všechny tyto modely byly vybaveny nákladovou plochou o rozměrech 4.8 x 12.2 metru, uvedl O'Shea. Zbylých deset CATCO mělo po 8 vzduchových pneumatikách a jejich nákladová plocha měla rozměry 4.8 x 3.8 metru.
Mezi nejčastější zájemce o služby strojů CATCO patřily velké ropné společnosti, menší nezávislé energetické společnosti nebo organizace ochraňující přírodu a divoká zvířata na Arktickém území. Jejich zástupci se dokonce se stroji CATCO vydali na několik expedic.
K nejčastějším nákladům patřily celé těžařské plošiny, ale i náklady zásob jako byla voda, vrtací soupravy, vyvrtaný materiál nebo palivo. Navíc se stroje CATCO podílely na udržování ledových cest a občas byly povolány k nouzovým / záchranným operacím. Díky jejich konstrukci by však údajně měly být schopny najít uplatnění i v pouštních podmínkách středního východu.
O'Shea pro zajímavost dodává, že vzhledem k rozsáhlým pracím spojeným s budováním například těžařské plošiny musely stroje CATCO absolvovat kvůli jedné zakázce mnohdy až 110 či 130 jízd. Nejvyšší technicky přípustná rychlost je přitom pouhých 27.3 km/h, při pohybu po tundře se však stroje pohybovaly rychlostí okolo 16 km/h a v případě převozu extrémně těžkého náklady mnohdy jen rychlostí 9.5 km/h.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.