Automatická převodovka patří bezesporu k jedněm ze zásadních vynálezů automobilového průmyslu, který ve velkém umožnil usednout za volant i méně zkušeným jezdcům a současně umožnil komfortní cestování na dlouhé vzdálenosti. Řada lidí si však myslí, že automatické převodovky jsou takřka nesmrtelné a mohou se k nim tedy chovat jakkoliv - a to s jistotou, že vždy dojedou.
Automatické převodovky v poslední době stále rostou na oblibě a není se čemu divit. Automobily vybavené automaty totiž v poslední době dokáží nepatrně překonat identické vozy s manuální převodovkou nejen v akceleraci, ale současně i ve spotřeba. Automaty navíc bývají snazší na řízení, lidem odpadá starost s řazením a tak se mohou více věnovat řízení.
Ani automatické převodovky však nejsou všemocné a pro jejich správný a bezproblémový chod je vhodné vyhnout se několika "zlozvykům," kterých se na nich podle CarFromJapan stále dopouští poměrně velké množství řidičů. O co tedy jde? Na to se pojďme společně podívat.
1. Sjíždění kopců na neutrál
Dříve oblíbená praktika i u řidičů vozidel s manuálními převodovkami se v případě automatů může zvrhnout v pořádný malér. V ten moment se totiž přeruší přívod oleje do převodovky a ta tak není dostatečně promazávána. Výsledkem pak může být výrazné opotřebení i poškození.
A proč se nedoporučuje sjíždět kopce na neutrál ani ve vozech s manuální převodovkou? Hned ze dvou rozumných důvodů: Zaprvé se připravujete o kontrolu nad vozidlem. Cestou se může stát cokoliv, ale vy před úhybným manévrem budete muset nejprve zařadit, na což a) si nemusíte vzpomenout b) nebudete mít dostatek času. A zadruhé v některých státech světa, zejména pak například v USA, je sjíždění kopců na neutrál protiprávní.
2. Vytáčení motoru před zařazením
Pokud jste v mládí usedali za volant vozu s automatem, pravděpodobně jste se toho také někdy dopustili. Možná jste chtěli udělat dojem na kamarády nebo slečnu a tak jste zkrátka vytočili motor a až poté zařadili rychlost a nechali vůz prudce vystartovat. Může to sice vypadat frajersky, ve skutečnosti však vystavujete vnitřní komponenty motoru vysokému zatížení, které se bezesporu časem podepíše na životnosti a kvalitě převodovky.
Pokud už se mermomocí potřebujete předvádět, zkuste raději vypnout stabilizace, podržet brzdu, zařaďte D, párkrát motor vytočte a až poté brzdu pusťte a nechte vůz se rozjet. Pamatujte přitom ale, že žádné podobné kousky životnosti vaší převodovky příliš nesvědčí.
3. Změna rychlostí za jízdy
Blížíte se k parkovacímu místu, rozhodnete se, že do něj chcete zacouvat a tak ještě za jízdy rychle měníte rychlost? Pak svou převodovku opět vystavujete nadměrnému zatížení, neboť po ni chcete vlastně okamžitou změnu směru. A k tomu rozhodně nebyla navržena. Nyní si možná klepete na čelo, který blbec by něco takového někdy udělal - sáhněme si ale všichni do svědomí a přiznejme si, kdy jsme například ve stresu udělali něco hloupého a zkratkovitého, co bychom jinak považovali za nemožné? Před každým řazením se tak ujistěte, že vůz rozhodně stojí.
4. Vyřazování na neutrál na semaforech
Mnoho lidí si stále myslí, že během stání na červenou se jim kvůli spotřebě paliva a omezení opotřebení převodovky vyplatí vyřadit na neutrál. Pokud bychom se na problematiku podívali skutečně do detailu, pak musíme uznat, že převodovka je skutečně během stání s nohou na brzdě a zařazeným D nepatrně namáhána. Tato situace se však ani zdaleka nedá srovnávat s momentem, kdy se vůz rozjíždí. V ten moment totiž převodovka čelí podstatně vyššímu namáhání. A dokonce i ztráty paliva jsou při stání se zařazenou rychlostí minimální. Ke skutečnému opotřebení však může docházet samotným přeřazováním z Drive na neutrál.
5. Zařazení P (Parking) před úplným zastavením
Když jsme nedávno psali o nutnosti zatahovat ruční brzdu, naráželi jsme na rozdíly mezi manuální a automatickou převodovkou, kdy ta automatická disponuje bezpečnostní pojistkou, která při zařazení rychlosti "P" zamezí náhodnému vyřazení.
Pokud na voliči zvolíme P, tedy parking, zasune se do převodovky bezpečnostní kolíček. Pokud bychom ale Parking zvolily za jízdy, hrozí vysoké riziko, že dojde k ulomení tohoto pojistného kolíčku.
6. Ostrá jízda bez zahřátí motoru
Tento bod je společný vlastně pro všechny olejem promazávané součásti motoru. Pokud chcete, aby váš automobil zbytečně netrpěl, odpusťte si v prvních minutách jízdy jakékoliv divočení. Pokud totiž vyháníte motor do vysokých otáček, potřebuje motor i převodovka dostatek správně zahřátého oleje. Zahřátí oleje na ideálních 80 °C však chvíli trvá a během této chvíle by řidiči měli být k motoru maximálně zdvořilí a nechtít po něm sportovní výkony. Ať je léto nebo zima. Zbytečně by tak totiž zkracovali životnost důležitých komponent.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.