Automatická převodovka patří bezesporu k jedněm ze zásadních vynálezů automobilového průmyslu, který ve velkém umožnil usednout za volant i méně zkušeným jezdcům a současně umožnil komfortní cestování na dlouhé vzdálenosti. Řada lidí si však myslí, že automatické převodovky jsou takřka nesmrtelné a mohou se k nim tedy chovat jakkoliv - a to s jistotou, že vždy dojedou.
Automatické převodovky v poslední době stále rostou na oblibě a není se čemu divit. Automobily vybavené automaty totiž v poslední době dokáží nepatrně překonat identické vozy s manuální převodovkou nejen v akceleraci, ale současně i ve spotřeba. Automaty navíc bývají snazší na řízení, lidem odpadá starost s řazením a tak se mohou více věnovat řízení.
Ani automatické převodovky však nejsou všemocné a pro jejich správný a bezproblémový chod je vhodné vyhnout se několika "zlozvykům," kterých se na nich podle CarFromJapan stále dopouští poměrně velké množství řidičů. O co tedy jde? Na to se pojďme společně podívat.
1. Sjíždění kopců na neutrál
Dříve oblíbená praktika i u řidičů vozidel s manuálními převodovkami se v případě automatů může zvrhnout v pořádný malér. V ten moment se totiž přeruší přívod oleje do převodovky a ta tak není dostatečně promazávána. Výsledkem pak může být výrazné opotřebení i poškození.
A proč se nedoporučuje sjíždět kopce na neutrál ani ve vozech s manuální převodovkou? Hned ze dvou rozumných důvodů: Zaprvé se připravujete o kontrolu nad vozidlem. Cestou se může stát cokoliv, ale vy před úhybným manévrem budete muset nejprve zařadit, na což a) si nemusíte vzpomenout b) nebudete mít dostatek času. A zadruhé v některých státech světa, zejména pak například v USA, je sjíždění kopců na neutrál protiprávní.
2. Vytáčení motoru před zařazením
Pokud jste v mládí usedali za volant vozu s automatem, pravděpodobně jste se toho také někdy dopustili. Možná jste chtěli udělat dojem na kamarády nebo slečnu a tak jste zkrátka vytočili motor a až poté zařadili rychlost a nechali vůz prudce vystartovat. Může to sice vypadat frajersky, ve skutečnosti však vystavujete vnitřní komponenty motoru vysokému zatížení, které se bezesporu časem podepíše na životnosti a kvalitě převodovky.
Pokud už se mermomocí potřebujete předvádět, zkuste raději vypnout stabilizace, podržet brzdu, zařaďte D, párkrát motor vytočte a až poté brzdu pusťte a nechte vůz se rozjet. Pamatujte přitom ale, že žádné podobné kousky životnosti vaší převodovky příliš nesvědčí.
3. Změna rychlostí za jízdy
Blížíte se k parkovacímu místu, rozhodnete se, že do něj chcete zacouvat a tak ještě za jízdy rychle měníte rychlost? Pak svou převodovku opět vystavujete nadměrnému zatížení, neboť po ni chcete vlastně okamžitou změnu směru. A k tomu rozhodně nebyla navržena. Nyní si možná klepete na čelo, který blbec by něco takového někdy udělal - sáhněme si ale všichni do svědomí a přiznejme si, kdy jsme například ve stresu udělali něco hloupého a zkratkovitého, co bychom jinak považovali za nemožné? Před každým řazením se tak ujistěte, že vůz rozhodně stojí.
4. Vyřazování na neutrál na semaforech
Mnoho lidí si stále myslí, že během stání na červenou se jim kvůli spotřebě paliva a omezení opotřebení převodovky vyplatí vyřadit na neutrál. Pokud bychom se na problematiku podívali skutečně do detailu, pak musíme uznat, že převodovka je skutečně během stání s nohou na brzdě a zařazeným D nepatrně namáhána. Tato situace se však ani zdaleka nedá srovnávat s momentem, kdy se vůz rozjíždí. V ten moment totiž převodovka čelí podstatně vyššímu namáhání. A dokonce i ztráty paliva jsou při stání se zařazenou rychlostí minimální. Ke skutečnému opotřebení však může docházet samotným přeřazováním z Drive na neutrál.
5. Zařazení P (Parking) před úplným zastavením
Když jsme nedávno psali o nutnosti zatahovat ruční brzdu, naráželi jsme na rozdíly mezi manuální a automatickou převodovkou, kdy ta automatická disponuje bezpečnostní pojistkou, která při zařazení rychlosti "P" zamezí náhodnému vyřazení.
Pokud na voliči zvolíme P, tedy parking, zasune se do převodovky bezpečnostní kolíček. Pokud bychom ale Parking zvolily za jízdy, hrozí vysoké riziko, že dojde k ulomení tohoto pojistného kolíčku.
6. Ostrá jízda bez zahřátí motoru
Tento bod je společný vlastně pro všechny olejem promazávané součásti motoru. Pokud chcete, aby váš automobil zbytečně netrpěl, odpusťte si v prvních minutách jízdy jakékoliv divočení. Pokud totiž vyháníte motor do vysokých otáček, potřebuje motor i převodovka dostatek správně zahřátého oleje. Zahřátí oleje na ideálních 80 °C však chvíli trvá a během této chvíle by řidiči měli být k motoru maximálně zdvořilí a nechtít po něm sportovní výkony. Ať je léto nebo zima. Zbytečně by tak totiž zkracovali životnost důležitých komponent.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?