Hasiči čelí na silnicích novým problémům, uhasit elektromobily není vůbec jednoduché

Požár Tesly model S dal hasičům zabrat | foto: Feuerwehr Landeck

O tom se na vlastní kůži přesvědčili i hasiči z rakouského města Landeck, kteří byli povoláni k nehodě elektromobilu Tesla Model S. Hasiči sice byli dobře vybaveni a přesně věděli co mají dělat, ovšem k požáru jediného elektromobilu se nakonec muselo sjet pět požárních vozidel.

Požár samozřejmě nehrozí jen při nehodě elektromobilů, ale také při nehodě automobilů s klasickými spalovacími motory. V případě elektromobilů je však zápasení s požárem delší, náročnější, vyžádá si více vody a nakonec se neobejde ani bez řezání a dvoudenního dozoru u zdemolovaného vraku.

O tom se na vlastní kůži přesvědčilo asi 35 hasičů z pěti požárních vozidel, kteří byli vysláni k autonehodě Tesly Model S. Její devatenáctiletá řidička neznámo jak narazila do betonových zátarasů, které byly rozmístěny před uzavřeným tunelem na silnici S16. Řidičce se naštěstí nic nestalo a byla schopna odejít od nehody po svých, ovšem Tesla se za chvíli proměnila v zatraceně drahý táborák.

Nevíme jak dlouho hašení požáru trvalo, ovšem podle překladu tiskové zprávy zveřejněné hasičským sborem "Feuerwehr-Landeck" byl zásah náročný a zdlouhavý kvůli nutnosti používat dýchací přístroje a opakovanému znovu-vznícení vozidla. Tomu nakonec učinilo přítrž až přeříznutí hlavních přívodních kabelů k bateriím. I tak ale hasiči museli vozidlo ještě 48 hodin hlídat, jak doporučuje manuál přímo od Tesly.

Ten naštěstí hasiči dobře prostudovali, což je ostatně z jejich vybavení hned poznat. V manuálu totiž Tesla varuje pod širokým spektrem toxických látek, které se během požáru akumulátorů uvolňují. Automobilka v letáku také varuje, že k hašení je potřeba větší množství vody. Pět cisteren nakonec stačilo.

Úplnou přítrž požáru však učinilo až odpojení elektrického systému. To se dá provést buď skrze přední úložný prostor, nebo proříznutím levého zadního sloupku v místě speciální nálepky, která hasičům ukazuje ve kterých místech a jak hluboko mají řezat. A protože přední část vozu byla zdemolovaná, museli hasiči sáhnout po úhlové brusce a pustili se do řezání.

Těžko říct zda hasiči nakonec použili i termální kameru aby se přesvědčili o teplotě baterií, jak doporučuje příručka automobilky, ovšem v ostatních bodech postupovali takřka přesně podle manuálu Tesly a za to jim rozhodně patří uznání.

Uznání si ale zaslouží i sama automobilka. Při pohledu na zdemolovaný vůz je totiž jen zázrak, že řidička odešla od nehody po svých. Zajímavá je také skutečnost, že požár zasáhl pouze přední část vozu a kabina řidiče od něj byla víceméně izolována.Vůz je sice na odpis, ovšem své kvality rozhodně prokázal.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy