Přezouváte auto sami? Investujte do momentového klíče, ať se vám nestane něco podobného

Příliš utažené šrouby nevydržely a praskly, škoda se vyšplhala na 10.000 euro
Příliš utažené šrouby nevydržely a praskly, škoda se vyšplhala na 10.000 euro, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 12. října 2017 16:09 | akt. 13. října 2017 07:14
Sdílej:

Pokud máte doma slušný hever a dvě sady pneumatik, každou na vlastních ráfcích, pak můžete zvládnout přezouvání na letní / zimní kola sami. Návodů na internetu je mnoho, nicméně mnoho z nich tragicky ignoruje použití momentového klíče, což je zcela tristní.

Pokud se rozhodnete přezouvat kola doma, rozhodně by vám neměl chybět kvalitní hever, pořádný klíč na povolování šroubů, momentový klíč na dotažení kol a kompresor na dofouknutí. Chybu ale neuděláte ani s investicí do podstavců pod auto, které vám zajistí vyšší bezpečnost kdykoliv něco děláte se zvednutým automobilem.

Dnes nebudeme rozebírat postup ani většinu potřebného vybavení, ale zaměříme se na momentový klíč. Tento kus vybavení totiž ve většině garáží chybí, ačkoliv se při výměně kola jedná o docela podstatnou věc. Zatímco k sundání namontovaného kola vám stačí jakýkoliv klíč vhodné velikosti, utahování kola vyžaduje poněkud odbornější přístup, než je hrubá síla.

Každý výrobce automobilu totiž přesně specifikuje, jakou silou má být kolo na automobilu utaženo. Tato hodnota se udává v Newtonmetrech (Nm) a udává potřebný moment síly (točivý/kroutivý moment), potřebný k pevnému a spolehlivému dotažení kola. Pokud momentový klíč máte a nevíte na kolik Nm ho nastavit, potřebný údaj naleznete v uživatelské příručce vašeho vozu, případně se informujte u automobilky. Pokud byste kolo dotáhli nedostatečně, hrozí jeho uvolnění. Pokud si ale myslíte, že utažením na "krev" nic neriskujete, pak se pletete.

Pokud totiž šrouby nebo matky na vašem autě utáhnete zbytečně moc, riskujete stržení závitu a zároveň vystavujete materiál ze kterého jsou vyrobeny zbytečnému napětí, což ho samozřejmě unavuje. V krizových situacích jako je například nouzové brzdění nebo prudká změna směru pak může takto namáhaný šroub prasknout, doslova vám upadne kolo a vy skončíte v neovladatelném automobilu.

Ostatně přesně to se stalo minulý rok YouTuberovi vystupujícím pod jménem Boosted Boris, který cestou na okruh nechal přezout Mercedes-Benz A45 AMG na závodní pneumatiky v pneuservisu, kde místo momentového klíče použili rázový utahovák, který u nějž se nedá přesně nastavit vhodný točivý moment. Během jízdy na okruhu ve Spa pak šrouby nevydržely a v prudké levé zatáčce se z Mercedesu uvolnilo kolo. Následky naštěstí nebyly vážné, nicméně na automobilu vznikla škoda 10.000 Euro - tedy cca 259 tisíc korun.

Ceny momentových klíčů přitom nejsou nikterak vysoké, pořídit se dají jak v hobby-martech, tak v profesionálních obchodech s nářadím a vybavením pro dílny. Kritici vlastnictví momentových klíčů sice opakují, že správně by se měl každý rok seřizovat, což je samozřejmě pravda, nicméně při použití párkrát za rok zřejmě nenastane takové opotřebení, jako při pravidelném používání v pneuservisu.

Stalo se
Testy aut
Toyota Land Cruiser

Toyota Land Cruiser Executive – nová generace legendárního offroadu, překoná Defender?

Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?

Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?