Pokud máte doma slušný hever a dvě sady pneumatik, každou na vlastních ráfcích, pak můžete zvládnout přezouvání na letní / zimní kola sami. Návodů na internetu je mnoho, nicméně mnoho z nich tragicky ignoruje použití momentového klíče, což je zcela tristní.
Pokud se rozhodnete přezouvat kola doma, rozhodně by vám neměl chybět kvalitní hever, pořádný klíč na povolování šroubů, momentový klíč na dotažení kol a kompresor na dofouknutí. Chybu ale neuděláte ani s investicí do podstavců pod auto, které vám zajistí vyšší bezpečnost kdykoliv něco děláte se zvednutým automobilem.
Dnes nebudeme rozebírat postup ani většinu potřebného vybavení, ale zaměříme se na momentový klíč. Tento kus vybavení totiž ve většině garáží chybí, ačkoliv se při výměně kola jedná o docela podstatnou věc. Zatímco k sundání namontovaného kola vám stačí jakýkoliv klíč vhodné velikosti, utahování kola vyžaduje poněkud odbornější přístup, než je hrubá síla.
Každý výrobce automobilu totiž přesně specifikuje, jakou silou má být kolo na automobilu utaženo. Tato hodnota se udává v Newtonmetrech (Nm) a udává potřebný moment síly (točivý/kroutivý moment), potřebný k pevnému a spolehlivému dotažení kola. Pokud momentový klíč máte a nevíte na kolik Nm ho nastavit, potřebný údaj naleznete v uživatelské příručce vašeho vozu, případně se informujte u automobilky. Pokud byste kolo dotáhli nedostatečně, hrozí jeho uvolnění. Pokud si ale myslíte, že utažením na "krev" nic neriskujete, pak se pletete.
Pokud totiž šrouby nebo matky na vašem autě utáhnete zbytečně moc, riskujete stržení závitu a zároveň vystavujete materiál ze kterého jsou vyrobeny zbytečnému napětí, což ho samozřejmě unavuje. V krizových situacích jako je například nouzové brzdění nebo prudká změna směru pak může takto namáhaný šroub prasknout, doslova vám upadne kolo a vy skončíte v neovladatelném automobilu.
Ostatně přesně to se stalo minulý rok YouTuberovi vystupujícím pod jménem Boosted Boris, který cestou na okruh nechal přezout Mercedes-Benz A45 AMG na závodní pneumatiky v pneuservisu, kde místo momentového klíče použili rázový utahovák, který u nějž se nedá přesně nastavit vhodný točivý moment. Během jízdy na okruhu ve Spa pak šrouby nevydržely a v prudké levé zatáčce se z Mercedesu uvolnilo kolo. Následky naštěstí nebyly vážné, nicméně na automobilu vznikla škoda 10.000 Euro - tedy cca 259 tisíc korun.
Ceny momentových klíčů přitom nejsou nikterak vysoké, pořídit se dají jak v hobby-martech, tak v profesionálních obchodech s nářadím a vybavením pro dílny. Kritici vlastnictví momentových klíčů sice opakují, že správně by se měl každý rok seřizovat, což je samozřejmě pravda, nicméně při použití párkrát za rok zřejmě nenastane takové opotřebení, jako při pravidelném používání v pneuservisu.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.