Pokud máte doma slušný hever a dvě sady pneumatik, každou na vlastních ráfcích, pak můžete zvládnout přezouvání na letní / zimní kola sami. Návodů na internetu je mnoho, nicméně mnoho z nich tragicky ignoruje použití momentového klíče, což je zcela tristní.
Pokud se rozhodnete přezouvat kola doma, rozhodně by vám neměl chybět kvalitní hever, pořádný klíč na povolování šroubů, momentový klíč na dotažení kol a kompresor na dofouknutí. Chybu ale neuděláte ani s investicí do podstavců pod auto, které vám zajistí vyšší bezpečnost kdykoliv něco děláte se zvednutým automobilem.
Dnes nebudeme rozebírat postup ani většinu potřebného vybavení, ale zaměříme se na momentový klíč. Tento kus vybavení totiž ve většině garáží chybí, ačkoliv se při výměně kola jedná o docela podstatnou věc. Zatímco k sundání namontovaného kola vám stačí jakýkoliv klíč vhodné velikosti, utahování kola vyžaduje poněkud odbornější přístup, než je hrubá síla.
Každý výrobce automobilu totiž přesně specifikuje, jakou silou má být kolo na automobilu utaženo. Tato hodnota se udává v Newtonmetrech (Nm) a udává potřebný moment síly (točivý/kroutivý moment), potřebný k pevnému a spolehlivému dotažení kola. Pokud momentový klíč máte a nevíte na kolik Nm ho nastavit, potřebný údaj naleznete v uživatelské příručce vašeho vozu, případně se informujte u automobilky. Pokud byste kolo dotáhli nedostatečně, hrozí jeho uvolnění. Pokud si ale myslíte, že utažením na "krev" nic neriskujete, pak se pletete.
Pokud totiž šrouby nebo matky na vašem autě utáhnete zbytečně moc, riskujete stržení závitu a zároveň vystavujete materiál ze kterého jsou vyrobeny zbytečnému napětí, což ho samozřejmě unavuje. V krizových situacích jako je například nouzové brzdění nebo prudká změna směru pak může takto namáhaný šroub prasknout, doslova vám upadne kolo a vy skončíte v neovladatelném automobilu.
Ostatně přesně to se stalo minulý rok YouTuberovi vystupujícím pod jménem Boosted Boris, který cestou na okruh nechal přezout Mercedes-Benz A45 AMG na závodní pneumatiky v pneuservisu, kde místo momentového klíče použili rázový utahovák, který u nějž se nedá přesně nastavit vhodný točivý moment. Během jízdy na okruhu ve Spa pak šrouby nevydržely a v prudké levé zatáčce se z Mercedesu uvolnilo kolo. Následky naštěstí nebyly vážné, nicméně na automobilu vznikla škoda 10.000 Euro - tedy cca 259 tisíc korun.
Ceny momentových klíčů přitom nejsou nikterak vysoké, pořídit se dají jak v hobby-martech, tak v profesionálních obchodech s nářadím a vybavením pro dílny. Kritici vlastnictví momentových klíčů sice opakují, že správně by se měl každý rok seřizovat, což je samozřejmě pravda, nicméně při použití párkrát za rok zřejmě nenastane takové opotřebení, jako při pravidelném používání v pneuservisu.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?