Pokud máte doma slušný hever a dvě sady pneumatik, každou na vlastních ráfcích, pak můžete zvládnout přezouvání na letní / zimní kola sami. Návodů na internetu je mnoho, nicméně mnoho z nich tragicky ignoruje použití momentového klíče, což je zcela tristní.
Pokud se rozhodnete přezouvat kola doma, rozhodně by vám neměl chybět kvalitní hever, pořádný klíč na povolování šroubů, momentový klíč na dotažení kol a kompresor na dofouknutí. Chybu ale neuděláte ani s investicí do podstavců pod auto, které vám zajistí vyšší bezpečnost kdykoliv něco děláte se zvednutým automobilem.
Dnes nebudeme rozebírat postup ani většinu potřebného vybavení, ale zaměříme se na momentový klíč. Tento kus vybavení totiž ve většině garáží chybí, ačkoliv se při výměně kola jedná o docela podstatnou věc. Zatímco k sundání namontovaného kola vám stačí jakýkoliv klíč vhodné velikosti, utahování kola vyžaduje poněkud odbornější přístup, než je hrubá síla.
Každý výrobce automobilu totiž přesně specifikuje, jakou silou má být kolo na automobilu utaženo. Tato hodnota se udává v Newtonmetrech (Nm) a udává potřebný moment síly (točivý/kroutivý moment), potřebný k pevnému a spolehlivému dotažení kola. Pokud momentový klíč máte a nevíte na kolik Nm ho nastavit, potřebný údaj naleznete v uživatelské příručce vašeho vozu, případně se informujte u automobilky. Pokud byste kolo dotáhli nedostatečně, hrozí jeho uvolnění. Pokud si ale myslíte, že utažením na "krev" nic neriskujete, pak se pletete.
Pokud totiž šrouby nebo matky na vašem autě utáhnete zbytečně moc, riskujete stržení závitu a zároveň vystavujete materiál ze kterého jsou vyrobeny zbytečnému napětí, což ho samozřejmě unavuje. V krizových situacích jako je například nouzové brzdění nebo prudká změna směru pak může takto namáhaný šroub prasknout, doslova vám upadne kolo a vy skončíte v neovladatelném automobilu.
Ostatně přesně to se stalo minulý rok YouTuberovi vystupujícím pod jménem Boosted Boris, který cestou na okruh nechal přezout Mercedes-Benz A45 AMG na závodní pneumatiky v pneuservisu, kde místo momentového klíče použili rázový utahovák, který u nějž se nedá přesně nastavit vhodný točivý moment. Během jízdy na okruhu ve Spa pak šrouby nevydržely a v prudké levé zatáčce se z Mercedesu uvolnilo kolo. Následky naštěstí nebyly vážné, nicméně na automobilu vznikla škoda 10.000 Euro - tedy cca 259 tisíc korun.
Ceny momentových klíčů přitom nejsou nikterak vysoké, pořídit se dají jak v hobby-martech, tak v profesionálních obchodech s nářadím a vybavením pro dílny. Kritici vlastnictví momentových klíčů sice opakují, že správně by se měl každý rok seřizovat, což je samozřejmě pravda, nicméně při použití párkrát za rok zřejmě nenastane takové opotřebení, jako při pravidelném používání v pneuservisu.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?