Přezouváte auto sami? Investujte do momentového klíče, ať se vám nestane něco podobného

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 12. října 2017, 16:09 Aktualizováno 13.10.2017, 07:14 Google+

Pokud máte doma slušný hever a dvě sady pneumatik, každou na vlastních ráfcích, pak můžete zvládnout přezouvání na letní / zimní kola sami. Návodů na internetu je mnoho, nicméně mnoho z nich tragicky ignoruje použití momentového klíče, což je zcela tristní.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Příliš utažené šrouby nevydržely a praskly, škoda se vyšplhala na 10.000 euro

Příliš utažené šrouby nevydržely a praskly, škoda se vyšplhala na 10.000 euro | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Pokud se rozhodnete přezouvat kola doma, rozhodně by vám neměl chybět kvalitní hever, pořádný klíč na povolování šroubů, momentový klíč na dotažení kol a kompresor na dofouknutí. Chybu ale neuděláte ani s investicí do podstavců pod auto, které vám zajistí vyšší bezpečnost kdykoliv něco děláte se zvednutým automobilem.

Dnes nebudeme rozebírat postup ani většinu potřebného vybavení, ale zaměříme se na momentový klíč. Tento kus vybavení totiž ve většině garáží chybí, ačkoliv se při výměně kola jedná o docela podstatnou věc. Zatímco k sundání namontovaného kola vám stačí jakýkoliv klíč vhodné velikosti, utahování kola vyžaduje poněkud odbornější přístup, než je hrubá síla.

Každý výrobce automobilu totiž přesně specifikuje, jakou silou má být kolo na automobilu utaženo. Tato hodnota se udává v Newtonmetrech (Nm) a udává potřebný moment síly (točivý/kroutivý moment), potřebný k pevnému a spolehlivému dotažení kola. Pokud momentový klíč máte a nevíte na kolik Nm ho nastavit, potřebný údaj naleznete v uživatelské příručce vašeho vozu, případně se informujte u automobilky. Pokud byste kolo dotáhli nedostatečně, hrozí jeho uvolnění. Pokud si ale myslíte, že utažením na "krev" nic neriskujete, pak se pletete.

Pokud totiž šrouby nebo matky na vašem autě utáhnete zbytečně moc, riskujete stržení závitu a zároveň vystavujete materiál ze kterého jsou vyrobeny zbytečnému napětí, což ho samozřejmě unavuje. V krizových situacích jako je například nouzové brzdění nebo prudká změna směru pak může takto namáhaný šroub prasknout, doslova vám upadne kolo a vy skončíte v neovladatelném automobilu.

Ostatně přesně to se stalo minulý rok YouTuberovi vystupujícím pod jménem Boosted Boris, který cestou na okruh nechal přezout Mercedes-Benz A45 AMG na závodní pneumatiky v pneuservisu, kde místo momentového klíče použili rázový utahovák, který u nějž se nedá přesně nastavit vhodný točivý moment. Během jízdy na okruhu ve Spa pak šrouby nevydržely a v prudké levé zatáčce se z Mercedesu uvolnilo kolo. Následky naštěstí nebyly vážné, nicméně na automobilu vznikla škoda 10.000 Euro - tedy cca 259 tisíc korun.

Příliš utažené šrouby kola nevydržely a praskly. Následky byly drahé (07:36) | zdroj: youtube.com

Ceny momentových klíčů přitom nejsou nikterak vysoké, pořídit se dají jak v hobby-martech, tak v profesionálních obchodech s nářadím a vybavením pro dílny. Kritici vlastnictví momentových klíčů sice opakují, že správně by se měl každý rok seřizovat, což je samozřejmě pravda, nicméně při použití párkrát za rok zřejmě nenastane takové opotřebení, jako při pravidelném používání v pneuservisu.

Vytisknout

Diskuze: Přezouváte auto sami? Investujte do momentového klíče, ať se vám nestane něco podobného

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Chytrá silnic Starling Crossing

Chytrá LED silnice má být revolucí v bezpečnosti chodců. Co všechno už umí?

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud