Mercedes testuje sestavu monstrózních pluhů. Mají speciální určení a jediného řidiče

Speciální automatické pluhy postavené na základě těžkého tahače Mercedes-Benz Arocs | foto: Daimler AG

Monstrum vážící 27 tun, dlouhé téměř 23 metrů s radlicí širokou takřka osm metrů a bez řidiče? Někoho taková myšlenka možná vyděsí, ovšem tyto stroje nejsou ani v nejmenším určeny na silnice, jejich prací totiž má být udržet letištní ranveje čisté a bez sněhu.

S tím označením "autonomní" jsme to ale možná trochu přehnali, lepší označením by bylo automatizované a dálkově řízené. Ve vedoucím vozidle skupiny pluhů totiž vždy bude sedět člověk, který může ze svého vozu celou skupinku ovládat a zadávat ji různé příkazy. De facto se tak jedná o jednu z nejzajímavějších a nejkomplexnějších hraček na dálkové ovládání.

A pravděpodobně se jedná také o jednu z největších dálkově ovládaných "hraček". Základem pro tyto speciální vozy se totiž stal těžký tahač Mercedes-Benz Arocs, který před sebou nese sklopný pluh s maximální šířkou záběru 7,9 metrů. Za kabinou tahače se nachází jednoduchý návěs, pod kterým je zavěšen obří rotační kartáč, který z přistávací ranveje odstraňuje zbytky sněhu. 

A jak celý systém funguje? Kompletní flotila vozidel, kterých může být až čtrnáct, je vybavena dvojitým GPS systémem, jehož srdcem je řídící jednotka nazvaná "Remote Truck Interface". Právě ta dovoluje operátorovi ve vedoucím vozidle řídit celou kolonu nebo jednotlivé vozy a zadávat jim různé úkoly. Systém je navíc tak komplexní a vzájemně propojený, že vedoucím vozidlem se může stát prakticky kterékoliv.

Na systému, který je stále ve vývoji a nyní se testuje na bývalém vojenském letišti nedaleko Frankfurtu, se podílí jak samotná automobilka Mercedes-Benz, tak vývojové centrum "Daimler Lab1886" a také letiště ve Frankfurtu, které patří k těm nejrušnějším na světě a podobnou techniku by jistě uvítalo.

Automatické sněžné pluhy mají pomoci letištím zajistit vždy volné a čisté dráhy (03:19) | zdroj: youtube.com

Jak jistě všichni dobře víme, počasí je nevyzpytatelné a letiště by tak v případě silné sněhové bouře nemusela narychlo shánět další personál, což by ušetřilo čas, peníze i starosti. Stačil by totiž pouze jeden pracovník na ranvej, a za chvíli by bylo uklizeno.

Pokud tedy vše dopadne dobře a testování se obejde bez nějakých výrazných pochybení, mohli bychom se podobné technologie brzy dočkat takřka na všech světových letištích, které několik měsíců v roce musí řešit chladná období.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy