Kde vázne výroba Tesly Model 3? Na vině je nejspíš žalostná nepřipravenost

Tesla Model 3
Tesla Model 3, foto: Tesla Motors
Antonín Marek , AutoRoad.cz 17. října 2017 10:18
Sdílej:

Model 3 měl být spásou celé automobilky Tesla, nicméně nyní to vypadá na pěkný průšvih. Na začátku jsme sice všichni oslavovali, že Elon Musk dodržel termín představení i zahájení výroby, ovšem už krátce na to se objevily šokující zprávy o poměru plánovaných a skutečně vyrobených vozů. A důvod? V podstatě se dá označit za nepřipravenost.

Původní plány Elona Muska si stanovovaly za cíl alespoň 1.500 vozů vyrobených během třetího čtvrtletí, přičemž do prosince už mělo být vyrobeno 20.000 automobilů. Realita je ale dramaticky jiná, během třetího čtvrtletí totiž Tesla vyrobila pouhých 260 Modelů 3 a nic nenasvědčuje tomu, že by se situace v nadcházejících měsících měla zlepšovat.

A co je na vině? Pravděpodobně nedostatečná příprava na výrobu z jiných materiálů. Zatímco karoserie modelů S a X byla vyrobena z hliníku, v případě Modelu 3 se pracuje převážně s ocelí a hliníkem. A právě neschopnost efektivně svářet tyto dva kovy by podle Wall Street Journal mohla být jednou z hlavních příčin, proč výroba vozu vázne.

Podle některých informací, opět ze zdroj Wall Street Journal, navíc Tesla ještě v září pracovala na výstavbě automatické výrobní linky pro výrobu Modelu 3, zatímco v jiné části továrny byly první kusy vyráběny ručně vybranými zaměstnanci.

Pokud se ale vrátíme k přechodu na nové materiály, Model 3 vyžaduje na rozdíl od svých předchůdců mnohem více sváření, neboť u modelů S a X bylo masivně využíváno například lepení a nýtování. Změna materiálů během přechodu k Modelu 3 tak pro Teslu znamenala nutnost vyvinout zcela nové pracovní a výrobní postupy, jak uvádějí experti.

Ostatně i Elon Musk před časem uveřejnil na svém Instagramu a Twitteru krátké video, na kterém probíhá velice pomalé automatické sváření karoserie Modelu 3. Podle slov Muska byly stroje zpomaleny na 1/10 svého plného potenciálu, aby mohlo být jejich nastavení doladěno k dokonalosti. Kdy se tak stane už ale neupřesnil.

The Model 3 body line slowed down to 1/10th speed

Příspěvek sdílený Elon Musk (@elonmusk), Říj 8, 2017 v 3:20 PDT

Stále se však bavíme jen o potencionálním zdroji problémů, skutečná příčina může být zcela jinde nebo jich může být více, každopádně jedno je jisté: Tesla by si měla s výrobou pospíšit. Na svůj Model 3 čeká cca 400.000 zákazníků a mnohým z nich pomalu dochází trpělivost..

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.