Model 3 měl být spásou celé automobilky Tesla, nicméně nyní to vypadá na pěkný průšvih. Na začátku jsme sice všichni oslavovali, že Elon Musk dodržel termín představení i zahájení výroby, ovšem už krátce na to se objevily šokující zprávy o poměru plánovaných a skutečně vyrobených vozů. A důvod? V podstatě se dá označit za nepřipravenost.
Původní plány Elona Muska si stanovovaly za cíl alespoň 1.500 vozů vyrobených během třetího čtvrtletí, přičemž do prosince už mělo být vyrobeno 20.000 automobilů. Realita je ale dramaticky jiná, během třetího čtvrtletí totiž Tesla vyrobila pouhých 260 Modelů 3 a nic nenasvědčuje tomu, že by se situace v nadcházejících měsících měla zlepšovat.
A co je na vině? Pravděpodobně nedostatečná příprava na výrobu z jiných materiálů. Zatímco karoserie modelů S a X byla vyrobena z hliníku, v případě Modelu 3 se pracuje převážně s ocelí a hliníkem. A právě neschopnost efektivně svářet tyto dva kovy by podle Wall Street Journal mohla být jednou z hlavních příčin, proč výroba vozu vázne.
Podle některých informací, opět ze zdroj Wall Street Journal, navíc Tesla ještě v září pracovala na výstavbě automatické výrobní linky pro výrobu Modelu 3, zatímco v jiné části továrny byly první kusy vyráběny ručně vybranými zaměstnanci.
Pokud se ale vrátíme k přechodu na nové materiály, Model 3 vyžaduje na rozdíl od svých předchůdců mnohem více sváření, neboť u modelů S a X bylo masivně využíváno například lepení a nýtování. Změna materiálů během přechodu k Modelu 3 tak pro Teslu znamenala nutnost vyvinout zcela nové pracovní a výrobní postupy, jak uvádějí experti.
Ostatně i Elon Musk před časem uveřejnil na svém Instagramu a Twitteru krátké video, na kterém probíhá velice pomalé automatické sváření karoserie Modelu 3. Podle slov Muska byly stroje zpomaleny na 1/10 svého plného potenciálu, aby mohlo být jejich nastavení doladěno k dokonalosti. Kdy se tak stane už ale neupřesnil.
The Model 3 body line slowed down to 1/10th speed
Stále se však bavíme jen o potencionálním zdroji problémů, skutečná příčina může být zcela jinde nebo jich může být více, každopádně jedno je jisté: Tesla by si měla s výrobou pospíšit. Na svůj Model 3 čeká cca 400.000 zákazníků a mnohým z nich pomalu dochází trpělivost..
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?