Můžete dostat smyk i v létě? Pokud budete dodržovat těchto pár pravidel, tak ne

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Počasí v posledních dnech je opravdu nevyzpytatelné. Časté deště a voda na vozovkách staví před řidiče možný výskyt zrádného aquaplaningu. Pamatujete si ještě jak vzniká a jak na něj reagovat?

Aquaplaning je jev, během kterého pneumatika ztrácí kontakt s vozovkou a vůz se stává neovladatelným, to vše vlivem vody, která se dostává mezi pneumatiku a povrch vozovky. Nejčastěji tento jev vzniká rychlou jízdou po silnici pokryté vrstvou vody. Jakmile se do této situace dostanete, nezbývá vám než čekat až vozidlo zpomalí a pneumatiky opět získají kontakt s vozovkou. Do té doby jste zcela bezmocní.

Na vznik aquaplaningu mají zásadní vliv tyto faktory: rychlost automobilu, množství vody na silnici, hloubka dezénu a nahuštění pneumatik. Dezén na pneumatikách má totiž za úkol odvádět vodu z prostoru mezi pneumatikou a silnicí. Pokud ale jezdíte na sjetých pneumatikách, množství odváděné vody je nižší. To samé platí, pokud nepřizpůsobíte rychlost stavu vozovky. Čím rychleji jedete, tím méně vody je odváděno.

Aquaplaning poznáte poměrně snadno. Pokud totiž ztratí kola kontakt s vozovkou, vyletí otáčky vašeho motoru nahoru a s tím stoupne i jeho hlučnost.

Pokud aquaplaning nastane, jako řidiči musíte zachovat klid a hlavně nezmatkovat. Jedinou správnou možností je totiž vyšlápnutí spojky, sundání nohy z plynu a držení volantu v přímém směru. Vlivem vysokého odporu, který utváří voda hrnutá před kolem, by mělo brzy dojít k rychlému zpomalení a opětovnému dosednutí pneumatik na zem. To se nejčastěji projeví ránou do volantu. Pokud byste v ten moment měli stočená kola, mohlo by dojít ke smyku a roztočení vozidla.

Nejlepším bojem s aquaplaningem je ale prevence. Ta začíná už při nákupu nových pneumatik. U těch je vždy hodnocena přilnavost za mokra. Tento faktor se opravdu vyplatí sledovat a řídit se jím. Další skvělou možnost prevence najdeme uvedenou i v zákonech "Rychlost jízdy musí řidič přizpůsobit zejména svým schopnostem, vlastnostem vozidla a..., povětrnostním podmínkám a jiným okolnostem, které je možno předvídat". Jak už jsme psali výše, čím rychleji jedete, tím méně vody je pneumatika schopna odvádět.

A ještě jedna dobrá rada na závěr. Ačkoliv je nejmenší povolená hloubka dezénu na letních pneumatikách 1.6 mm, v případě výskytu většího množství vody na silnici je nebezpečné takové pneumatiky používat, neboť jejich funkčnost už je značně omezená.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy