Každý řidič by se v ideálním světě měl vždy ujistit, že jeho vůz je technicky zcela v pořádku a je připraven vyrazit na silnice. Ve většině případů to ale vypadá spíš tak, že řidič rychle nahází své věci do auta, zabouchne dveře, nastartuje a odjíždí s hlavou plnou myšlenek na práci, domov starosti či radosti. Přitom základní prohlídka příliš času nezabere.
Už když k automobilu přicházíte, můžete provést základní vizuální kontrolu. Ta by měla v první řadě zahrnovat kontrolu pneumatik. Ujistěte se, zda není některá poškozená, podhuštěná nebo zda nejsou pneumatiky výrazně sjeté.
Dále můžete přejít na kontrolu registračních značek, které se poměrně často kradou. Zloději je totiž využívají během tankování a následného ujíždění bez placení. Majitele vozidla, ze kterého byla značka odcizena, pak čeká nemilé překvapení v podobě návštěvy příslušníků policie. Jsou-li jsou vaše značky na místě, zkontrolujte jejich čitelnost. Za nečitelnou RZ vám totiž hrozí pokuta.
Pokud parkujete na veřejném parkovišti, není na škodu zkontrolovat karoserii a lak vozidla. Kdyby totiž opravdu došlo k poškození, je lepší mít o tom přehled ihned. Pozdější pátrání po místě a času, kdy k incidentu došlo, mohou mít negativní vliv na nalezení viníka.
Máte-li dostatek času, určitě se jednou za čas podívejte pod kapotu. Kromě kontroly oleje, chladící kapaliny, brzdové kapaliny a kapaliny do ostřikovačů také zkontrolujte, zda vám v motorovém prostředí neřádí kuna nebo podobné zvířátko. Často se to projeví vytrhanou izolací, otisky tlapek a okousanými kabely.
Máte-li kontrolu zvenčí hotovou, nastartujte a poslechněte si svůj automobil. Pokud jezdíte tím samým vozem již delší dobu, jiného zvuku či nových pazvuků vycházejících z motoru nebo výfuku si rychle všimnete. Jestliže zvláštní zvuky zaznamenáte opakovaně, neotálejte s návštěvou mechanika.
Abychom nezapomněli, zkontrolujte si také světla! Chápeme, že člověk je tvor líný a málokomu se chce po nastartování z vozu opět vystupovat. Zkuste proto využít alespoň odraz světla ze stěn nebo aut stojících kolem vás. Získáte tak přinejmenším základní představu o tom, které světlo zkontrolovat až dorazíte do cíle.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.