Poslední dobou se na světlo světa dostala vcelku bohatá řada modelů i konceptů, které se snaží navázat na slavnou minulost. Skvělým příkladem je třeba Toyota GT86, která se opět stala dostupným a zábavným sporťákem. A podobně to bylo s Fiatem 500, Alpine A110 nebo znovuzrozeným Stratosem, který byl k vidění i na letošním autosalonu v Ženevě.
Retro je zkrátka v módě a táhne. A pokud nechcete tolerovat různé vrtochy veteránů, jako je nespolehlivost a nízký komfort, nabízí se moderní ekvivalenty kdysi slavných vozů jako skvělé řešení. Designová studia totiž svědomitě přenáší elegantní tvary starých vozů na moderní platformy, díky čemuž vzniká kombinace, která potěší oko i smysly. A stejně tomu bylo v roce 2006, kdy automobilka BMW představila koncept Mille Miglia Coupe, na jehož upadající slávu před časem upozornil web Motor1.
Inspirací pro tento unikátní vůz se stal ikonický závodní speciál BMW 328 Mille Miglia Touring Concept, který dodnes drží rekord pro nejvyšší průměrnou rychlost během náročného závodu Millie Miglia. V rukou německé závodní posádky totiž závodní vůz dosahoval průměrné rychlosti 166 km/h - a to v roce 1940.
Není tedy divu, že je automobilka na svůj model dodnes patřičně pyšná a během vývoje jeho moderní podoby se rozhodla využít toho nejlepšího. Jako základ posloužilo BMW Z4 M Coupe, které bylo představeno v ten samý rok. Pod jeho kapotou pak byl ukryt 3.2 litrový řadový šestiválec o výkonu 252 kW (343 koní), který se nejvíce proslavil pod kapotou modelu M3 generace e46.
Designové oddělení automobilky, tehdy pod vedením kontroverzního Chrise Bangela, ve velkém čerpalo z modelu představeného v roce 1936, použité materiály už ale odpovídaly novému tisíciletí. Na konstrukci se nešetřilo s hliníkem, karoserie byla vyrobena z karbonu a stylové kulaté světlomety byly osazeny LED technologií.
Vůz je však osazen i řadou drobných detailů, které si vás zkrátka musí získat. Ať už se jedná o dvojici nádherně tvarovaných úzkých ledvinek, stylová kola, žebrování za blatníky s koženými upínacími třmeny. aerodynamické kryty zadních kol nebo výrazný výfuk s trojúhelníkovou koncovkou na straně spolujezdce, který byl vyladěn k nádhernému zvuku.
Zvláštní pozornost byla věnována také střeše, kterou bylo možné odklopit dozadu a to včetně stylového rámu čelního skla a integrovaných bočních okének. Po jejím odklopení pak vynikl jeho hnědý kožený interiér a chromovaný bezpečnostní rám. Díky této koncepci s „odstranitelnou střechou" tak moderní koncept vytvářel jakési spojení mezi historickými modely 328 Coupe a Roadster.
Vůz vznikl jako naprostý unikát a označován byl jako koncept. Ve skutečnosti však jde o jedinečnou poctu dodnes ikonickému a pozoruhodnému (nejen) závodnímu vozu.
A ačkoliv by někdo mohl namítat, že návrat ke tvarům historických soutěžních vozů je krok zpátky a ukázka nedostatku nových nápadů designérů, rozhodně by nám vůbec nevadilo, pokud by se na trhu pár podobných skvostů objevilo.