Herbert Diess, dlouholetý šéf značky Volkswagen, se ocitl pod těžkou palbou kritiky. Vše přitom odstartovala velice nešťastná fráze „Ebit macht frei," kterou údajně několikrát zopakoval během interního zasedání s manažery Volkswagen Group. Řadě z nich však fráze připomněla nechvalně proslulý text Arbeit Macht Frei," který se stal jedním z mnoha symbolů děsivého holokaustu.
Podle informací webu BBC použil Diess během svého proslovu několikrát frázi „Ebit macht frei," což sice neznamená nic špatného, nicméně u lidí znalých historie to musí vyvolávat minimálně údiv. Fráze „Arbeit macht frei" se totiž objevovala u vstupu do několika nacistických koncentračních táborů.
V podání Diesse se však jednalo jen o velice nešťastný slovní obrat. Výraz EBIT se totiž používá jako zkratka pro Zisk před úroky a zdaněním (z anglického Earnings Before Interest and Taxes). Svou frází tak Diess chtěl jen říci něco ve smyslu „Zisk před úroky a zdaněním osvobozuje."
Případ vyvolal velké pozdvižení a tak rychle následovala i reakce ze strany Diesse. Ten podle BBC uvedl následující „V žádném případě jsem neměl v úmyslu, aby bylo toto prohlášení stavěno do jiného kontextu. V té době jsem na tuto možnost ani nepomyslel." Samotnou frázi „Ebit macht frei" pak označil za „nešťastnou volbu slov" a dodal, že Volkswagen „přistupuje k propojení s Třetí říší zvláště opatrně."
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.