Československá kačena? Tahle Tatra je v zahraničí dodnes hitem

Tatra 805, lidově přezdívaná Kačena, se dostala až do Kanady, kde nyní hledá nového majitele | foto: Kijiji

Lehký terénní nákladní automobil Tatra 805, pro své charakteristické naklánění se v terénu také často označovaný jako Kačena, se na českých silnicích začíná stávat raritou, ovšem rozhodně se mu nedostává takové pozornosti, jako v zahraničí.

Titulkem který by se dal přeložit následovně "Kupte to! Tenhle armádní náklaďák s vzduchem chlazeným V8 potřebuje milující domov" upozornili redaktoři webu AutoGuide.com na Tatru 805 z roku 1955, která se zatoulala až do Kanady a nyní je na prodej.

Osmsetpětka v provedení valník, která by se měla nacházet ve městě Mississauga nedaleko Toronta, sice na první pohled nevypadá kdovíjak dobře, ovšem podle popisu v inzerátu na webu Kijiji by se mělo jednat pouze o povrchovou korozi. Všechny zásadní části včetně podvozku, motoru i elektroinstalace by měly být v dobré kondici, takže Tatrovka je plně provozuschopná.

Co se techniky týče, T805 byla vyvinuta na základě požadavků armády a mezi její silné stránky patří skvělá průchodnost terénem a velká tažná síla. Pod kapotou je umístěn vzduchem chlazený 2.5litrový motor V8 odvozený z motorů pohánějící Tatry 603, pro použití v nákladním voze však dostal specifické úpravy. Výkon byl sice pouhých 55 kW (75 k) a na silnici vyvinul náklaďák maximální rychlost pouze 75 km/h, ovšem spíše než na silnici patřila Tatrovka do terénu.

Díky páteřovému rámu, krátkému rozvoru, výkyvným nápravám, volitelnému pohonu všech kol, dvoustupňové redukci a uzávěrkám diferenciálů si Kačena poradila i s opravdu těžkým terénem. Díky své vyšší stavbě se ale v terénu poměrně výrazně nakláněl ze strany na stranu, díky čemuž si náklaďák vysloužil právě přezdívku Kačena.

V samotném inzerátu i článku je T805 pro své kvality v terénu označována jako předchůdce Unimogu, ovšem taková informace je poněkud zavádějící. Unimog se sice začal vyrábět o něco později, ovšem práce na jeho vývoji začaly už během druhé světové války. První Unimogy byly vyrobeny už v letech 1948 až 1951, zatímco výroba Kačeny probíhala v letech 1952 až 1960.

Tip: Sexy zadečky tohoto týdne?

I tak je ale více než příjemné vidět, že staré československé náklaďáky vzbuzují obdiv v zahraničí i po tolika letech od ukončení jejich výroby. Abychom ale nezapomněli - výše zmíněná Kačena je v Kanadě na prodej za 18 000 dolarů, tedy cca 394 000 korun.  Když jsme se ale podívali po podobném voze v Čr, s hrůzou jsme zjistili, že na prodej jsou vlastně jen dva. Jeden za 350 000 korun, zatímco druhý za 589 000 korun.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy