Ford Mustang Boss 302 se vyráběl pouze v letech 1969 a 1970 s jediným prostým účelem: homologovat upravený model pro populární závodní sérii SCCA Trans-Am, které se mohyl účastnit pouze vozy s motorem o objemu menším než 5 litrů (305 kubických palců).
Možná si říkáte, proč tolik úsilí kvůli jedinému závodu, ovšem Ford to věděl moc dobře. Hlavní soupeř Mustangu, Chevrolet Camaro, totiž tento šampionát v roce 1968 vyhrál, což vystřelilo prodejnost tohoto modelu až do nebes - samozřejmě na úkor Fordu.
Za vnikem modelu Boss 302 stojí dvojice Semon “Bunkie” Knudson a Larry Shinoda, oba přičemž oba původně pracovali pro konkurenční GM, nicméně Knudson v roce 1968 poněkud kontroverzně přestoupil k Fordu a krátce na to sebou stáhl i Shinoda, který byl velice talentovaným designérem s bohatými zkušenostmi. Pod rukami se mu zrodila například Corvetta Sting Ray z roku 1963 nebo redesignovaná Corvetta z roku 1968.
Po přechodu k Fordu se oba kolegové dostali k projektu, jehož cílem bylo postavit Mustang, který by splňoval požadavky pro šampionát Trans-Am a dokázal by zamést s Camarem. Projekt byl ale přísně utajen, takže kdykoliv se jich někdo zeptal, na jakém projektu to právě pracují, Larry vždy s úsměvem odpověděl „the Boss car". A tohle označení už modelu zůstalo, pouze ho doplnilo označení 302, které zdůrazňovalo objem motoru 4.94 litru.
V dnešní Evropě nám objem 4.9 litru přijde jako extrém, nicméně v USA to na přelomu šedesátých a sedmdesátých let nebylo nic moc. Technici z Fordu si však dali záležet, aby tenhle motor vynikal prakticky ve všem. Mezi nejvýraznější změny patřilo uchycení klikové hřídele k bloku 4 šrouby (namísto 2), instalace modifikované hlavy z 5.7 litrového motoru, unikátní vačky, kliková hřídel z kované oceli, výkonný karburátor, speciální přivod vzduchu a dvojité koncovky výfuku.
Ve výsledku tak nový motor dokázal točit více než 8000 otáček za minutu, což bylo samozřejmě nebezpečné pro jeho životnost. Automobilka proto instalovala omezovač, který ručičku otáčkoměru zastavil u 6 250 otáček.
Nebyl to však jen motor, který se dočkal úprav. Přepracovaný byl i podvozek, který dostal odolnější tlumiče, silnější zadní listové pružiny nebo silnější stabilizátory. Mimo to přibyl posilovač pro přední kotoučové a zadní bubnové brzdy, díky čemuž se řízení mnohonásobně zlepšilo a brzdy dokázaly reagovat téměř okamžitě.
1970 FORD MUSTANG BOSS 302
Tenhle bílý kousek s černými pruhy a červeným interiérem je ale obzvláště ceněný exemplář. Zahrál si totiž po boku Johna Travolty a zpěvačky Shanii Twain ve filmu Trading Paint, který by se měl v amerických kinech objevit již v tomto roce. Jeho příběh pak IMDB popisuje jako souboj otce a syna, kteří spolu bojují na závodní trati i v rámci rodiny.
Vůz bohužel není úplný originál, neboť jeho motor byl vyměněn v roce 1975 za nový. Všechno ostatní, včetně přívodu vzduchu, výfuků, omezovače otáček a přepracovaných svodů bylo zachováno a upraveno pro nový motor.
Vůz jsme objevili v nabídce aukční společnosti RM Sotheby's, podle které je součástí i řada originálních dokumentů. Nový šťastný majitel si tak bude moci prolistovat v záruce na vozidlo, nebo v původním uživatelském manuálu. Navíc je k vozu i ručně psaný čtyřstránkový dopis, který v roce 2010 sepsal jeho původní vlastník.