Titul nejrychlejší traktor světa držel již do roku 2015 model Valtra T234, se kterým bývalý finský rally jezdec dosáhl maximální rychlosti 130.65 km/h. Během natáčení oblíbeného motoristického pořadu však tento rekord padl, o což se postaral sám Stig na svém speciálním stroji s označením Track-Tor.
Dnešní doba je nakloněna různě bláznivým rekordům. Například BMW drží rekord pro nejdelší drift, Caterham zlomil rekord za nejvíc prodriftovaných koleček za minutu a Koenigsegg před pár měsíci pokořil hned několik rekordů na veřejné silnici.
Lámání rychlostních rekordů s traktory je však zcela jiná disciplína, která kromě fantazie a pořádného odhodlání vyžaduje i speciální přípravu, prostory a nemalé finance. Štáb televizního pořadu Top Gear ale naštěstí tohle všechno má. A dokonce má vlastně ještě jednu věc navíc - odhodlaného testovacího jezdce jménem Stig.
A právě testovací jezdec proslavený svou bílou závodní kombinézou usedl za volant speciálně upraveného závodního traktoru, pod jehož kapotu byl ukryt 5.7 litrový motor V8 Chevy o výkonu 500 koňských sil. S tímto strojem, který dostal přezdívku Track-Tor, pak Stig vyrazil na známou dráhu bývalého letiště RAF "Bruntingthorpe Proving Ground", kde dosáhl maximální rychlosti 140.44 km/h.
Nutno ale podotknout, že toto je jen průměr celkem dvou testovacích jízd. Během té první dosáhl Stig rychlosti 147.92 km/h, nicméně během pokusu č. 2, tedy při návratu, dosáhl pouze 132.96 km/h. Na překonání rekordu z roku 2015 o hodnotě 130.65 km/h to ale pokaždé bohatě stačilo.
Kromě výkonného motoru Chevy však dostal traktor i řadu dalších úprav. Mimo jiné šlo o o speciální brzdy, vzduchově nastavitelný podvozek, 54 palcové pneumatiky vzadu, dvojitou hydraulickou ruční brzdu, velké křídlo vzadu, startovací tlačítko nebo "plechovku oranžové barvy na Lamborghini."
Matt LeBlanc, moderátor pořadu Top Gear a majitel čtyř traktorů, k bláznivému kousku uvedl: „Když uvíznete za traktorem, nikam se nedostanete. Tak jsme se pokusili celé to farmaření trochu zrychlit. Až půjde Lewis Hamilton do důchodu, přesně tohle bude řídit!"
My můžeme k samotnému pokusu dodat, že titul pro nejrychlejší sériový traktor zůstane zřejmě i nadále ve Finsku. Traktor Valtra totiž dosáhl rekordu z roku 2015 v téměř sériovém stavu, pouze s optimalizovanou řídící jednotkou a pneumatikami Nokian. Náklady na úpravu "Track-Toru" ale raději nechceme znát.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.