Titul nejrychlejší traktor světa držel již do roku 2015 model Valtra T234, se kterým bývalý finský rally jezdec dosáhl maximální rychlosti 130.65 km/h. Během natáčení oblíbeného motoristického pořadu však tento rekord padl, o což se postaral sám Stig na svém speciálním stroji s označením Track-Tor.
Dnešní doba je nakloněna různě bláznivým rekordům. Například BMW drží rekord pro nejdelší drift, Caterham zlomil rekord za nejvíc prodriftovaných koleček za minutu a Koenigsegg před pár měsíci pokořil hned několik rekordů na veřejné silnici.
Lámání rychlostních rekordů s traktory je však zcela jiná disciplína, která kromě fantazie a pořádného odhodlání vyžaduje i speciální přípravu, prostory a nemalé finance. Štáb televizního pořadu Top Gear ale naštěstí tohle všechno má. A dokonce má vlastně ještě jednu věc navíc - odhodlaného testovacího jezdce jménem Stig.
A právě testovací jezdec proslavený svou bílou závodní kombinézou usedl za volant speciálně upraveného závodního traktoru, pod jehož kapotu byl ukryt 5.7 litrový motor V8 Chevy o výkonu 500 koňských sil. S tímto strojem, který dostal přezdívku Track-Tor, pak Stig vyrazil na známou dráhu bývalého letiště RAF "Bruntingthorpe Proving Ground", kde dosáhl maximální rychlosti 140.44 km/h.
Nutno ale podotknout, že toto je jen průměr celkem dvou testovacích jízd. Během té první dosáhl Stig rychlosti 147.92 km/h, nicméně během pokusu č. 2, tedy při návratu, dosáhl pouze 132.96 km/h. Na překonání rekordu z roku 2015 o hodnotě 130.65 km/h to ale pokaždé bohatě stačilo.
Kromě výkonného motoru Chevy však dostal traktor i řadu dalších úprav. Mimo jiné šlo o o speciální brzdy, vzduchově nastavitelný podvozek, 54 palcové pneumatiky vzadu, dvojitou hydraulickou ruční brzdu, velké křídlo vzadu, startovací tlačítko nebo "plechovku oranžové barvy na Lamborghini."
Matt LeBlanc, moderátor pořadu Top Gear a majitel čtyř traktorů, k bláznivému kousku uvedl: „Když uvíznete za traktorem, nikam se nedostanete. Tak jsme se pokusili celé to farmaření trochu zrychlit. Až půjde Lewis Hamilton do důchodu, přesně tohle bude řídit!"
My můžeme k samotnému pokusu dodat, že titul pro nejrychlejší sériový traktor zůstane zřejmě i nadále ve Finsku. Traktor Valtra totiž dosáhl rekordu z roku 2015 v téměř sériovém stavu, pouze s optimalizovanou řídící jednotkou a pneumatikami Nokian. Náklady na úpravu "Track-Toru" ale raději nechceme znát.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?